• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • hannizz
    Söte79 skrev 2013-09-15 09:49:30 följande:
    Jag klarar att trösta och mysa med min dotter helt perfekt utan amning. Men hon kanske ska kunna nära sig också..? Eller?? Ska jag låta henne svälta för det att ni tycket det är "sjukt" att amma??

Finns ju vanlig mat annars.....
  • Majlisen
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-15 08:42:13 följande:
    Jag förstår inte riktigt, om du blir sjuk men inte barnet, hur kan hon då ha fått antikroppar av dig? Om inte du var sjuk först, vill säga. Men oftast är det väl barnen som kommer hem med smittorna från förskolan?

Vissa smittor har ju jag haft. Det är precis samma som att ammande barn oftast inte får, eller får väldigt milt med vattkoppor medan de ammas om modern haft det. Jag har redan antikroppar mot just det viruset och då skyddas hon. Inkubationstiden är ju på ett par dagar, så vi får väl smittan ungefär samtidigt i sånt fall, min kropp reagerar på det, hon får skydd och blir kanske inte sjuk. Ibland har hon kunnat bli lite snorig enbart. Men inte desto mer. Så om vi tar RS och tredagarsfebern som undantag, så blir hon inte särskilt sjuk när hon blir sjuk heller. Vid ett tillfälle lite feber. Annars bara lite snor när många kring oss varit sjuka.
  • Söte79

Du kan bara läsa vad jag skrev innan. Hon är inte förtjust i annan mat. Blir det mer och mer för varje dag dock.

• hannizz
    Söte79 skrev 2013-09-15 09:58:28 följande:
    Nope. Fullt frisk 15 månaders! Hon är bara inte så glad i mat.

Ska du amma tills hon flyttar hemifrån då lr...
  • Söte79

Det har jag mycket svårt för att tro. Kanske 1-3 månader till. Vi får se hur det blir. (Med fåniga frågor får man dumma svar)

• Anonym (Äsch!)

Äsch vilken hysteri! Min tvååring ammas lite innan läggdags och lite på morgonen. Det är inte mycket, men han tycker det är mysigt och det är han som styrt amningen helt och hållet sen han va bebis. Så från att ha ammat konstant till två gånger dvs innan läggdags och innan dagen börjar så håller det på att mattas av. Jag tycker att det är så skönt att jag slapp skrikmetoden för det hade jag blivit tvungen att köra med honom. Nu styrde han själv och verkar vara redo att sluta. 

• Majlisen

Mitt barn serverades alla mål, men ammade hellre fram till 1,5. Är ganska normalt att vissa barn är så. Jag skulle aldrig få för mig att svälta ut ett barn för den sakens skull när hon mår bra på bröstmjölk, särskilt inte heller som BVC även uppmuntrade till fortsatt amning i minst två år ocb att amma så ofta hon ville. Idag som 2-åring äter hon lagom, och ammar. Vilket pålästa och kunniga inom vården också uppmuntrar. Tycker det är märkligt att barnpsykologer kan tycka att amning länge är positivt för anknytningen medan lekmän och okunniga i ämnet kallar det perverst. Just saying. Varför ens hoppa på andra människor. Är det lika okej att hoppa på mammor som ger ersättning till sina bebisar? Nu skulle jag ju aldrig göra det eftersom jag faktiskt har en förståelse för andra människor och deras syn. Jag lyssnar och försöker åtminstone förstå och respektera dem. Kanske något att tänka på? Alla behöver inte heller tycka om långtidsamning, men varför inte respektera dem som gör det. Det räcker väl med "jag skulle aldrig amma så länge, för jag tycker inte att det känns bra att amma större barn, men sen gör alla som de själva vill". Varför lägga sig i nåt som inte är skadligt och som det till och med bara finns fördelar om rapporterade. Finns inte en enda seriös källa som har något negativt att säga om en längre amning. Och varför göra så kraftiga påhopp på andra människor, mår ni så dåligt själva att ni måste hävda er något vis?

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.n
  • Anonym (Respekt ?)

Alla resonerar vi olika och tur är ju det ibland.
    Jag lägger mig absolut inte i hur andra gör, så länge det funkar för alla så kör på.
    Personligen skulle jag inte amma barn över året... vill absolut inte att barnet bara ska känna tröst via mitt bröst.
    Min dotter fick aldrig tutte (pumpa och flaskmata) henne kunde jag trösta ändå =)
    Vi är en familj och att bara mitt bröst ska fungera vid nattning / tröst etc.... nej pass på den.

Men att kasta ut argument att folk som är anti amning är sjuka i huvudet vem gör det ? Alla resonerar vi olika ska det vara så svårt att via respekt då ? 

• FruLiniz
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:46:16 följande:
    Men klarar inte vissa mammor att trösta eller mysa med sina barn på annat sätt än genom amning så kanske dom behöver få hjälp i sin föfäldraroll.
    Precis min tanke!

*Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 och stolt fru till Fredrik 2012-12-12
  • Majlisen
    Majlisen skrev 2013-09-15 10:17:10 följande:
    Mitt barn serverades alla mål, men ammade hellre fram till 1,5. Är ganska normalt att vissa barn är så. Jag skulle aldrig få för mig att svälta ut ett barn för den sakens skull när hon mår bra på bröstmjölk, särskilt inte heller som BVC även uppmuntrade till fortsatt amning i minst två år ocb att amma så ofta hon ville. Idag som 2-åring äter hon lagom, och ammar. Vilket pålästa och kunniga inom vården också uppmuntrar. Tycker det är märkligt att barnpsykologer kan tycka att amning länge är positivt för anknytningen medan lekmän och okunniga i ämnet kallar det perverst. Just saying. Varför ens hoppa på andra människor. Är det lika okej att hoppa på mammor som ger ersättning till sina bebisar? Nu skulle jag ju aldrig göra det eftersom jag faktiskt har en förståelse för andra människor och deras syn. Jag lyssnar och försöker åtminstone förstå och respektera dem. Kanske något att tänka på? Alla behöver inte heller tycka om långtidsamning, men varför inte respektera dem som gör det. Det räcker väl med "jag skulle aldrig amma så länge, för jag tycker inte att det känns bra att amma större barn, men sen gör alla som de själva vill". Varför lägga sig i nåt som inte är skadligt och som det till och med bara finns fördelar om rapporterade. Finns inte en enda seriös källa som har något negativt att säga om en längre amning. Och varför göra så kraftiga påhopp på andra människor, mår ni så dåligt själva att ni måste hävda er något vis?
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.n

Och med det har jag inte sagt att anknytningen blir sämre om man inte ammar. För att poängtera så det inte blir missförstånd. Men nu är det amning vi talar om, för att en sak är positiv och man får vissa saker gratis med amning så innebär det inte att det är tvärtom om man inte ammar. Så blir det inga sådana missförstånd.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!