• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • keron
    Anonym skrev 2013-09-15 11:49:47 följande:
    Det strutar jag i. Och det går så bra. Jag ammade min tvååring hur som helst.
  • Your Mama Bear

Men seriöst, varför tror ni att vi har bröst om inte för att amma våra barn? Det går inte att tvinga ett barn till att amma utan det krävs ju en hel del jobb för att få fram mjölken.

Min son är otroligt social och intelligent. Han är stor hela dagarna och vid läggning blir han känslig och "liten" igen för en stund. Och självklart är det okej.

• Your Mama Bear

Som flera har skrivit - om ni känner sexuell lust vid amning får det stå för er. Det har i alla fall aldrig hänt mig utan låter helt främmande.

Och varför i hela friden skulle det bli mer perverst ju äldre barnet blir? Gäller samma sak för kramar?

• cloudberry79
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-15 07:02:34 följande:
    Oj vilken het potatis detta var. Ni som säger att det är "mysigt", utveckla gärna. Visst, bröst är till för att ge bebisar mat. Men de är även erogena zoner. Jag tror helt enkelt ni som fortsätter länge med amningen behöver inse att barnet inte behöver er mjölk längre.

Nej, men de behöver närheten och trösten, annars skulle de inte be om bröstet, barn styrs av sina behov, inget annat. Jag har helt flaskat ett barn, han tyckte det var mysigt med flaskan och nappen, han hade uppenbart behov av flaska och napp längre än året.. Min ammade dotter helammades sju månader och ammas delvis nu när hon är 1,5. Hon har behov av brösten som tröst och nedvarvning när hon är trött. Samtidigt ger det henne närhet och trygghet efter att ha varit ifrån mig hela dagen. Så länge jag själv orkar kommer jag uppfylla det behovet. Jag skulle aldrig tvinga henne ifrån något så viktigt för henne.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • VIDE MI
    keron skrev 2013-09-15 10:27:09 följande:
    Alla ni som tycker att amning är onödigt och överflödigt efter första året eftersom barnet kan äta mat och ur nappflaska och tröstas genom kramar, varför klarar ni inte er utan sex? Ni kan ju onanera och kramas med era män... Nej det är verkligen ingen jämförelse med sex, så försök inte få amning till nåt sexuellt pga parallellen.! Men principen är densamma i stort sett.

Håller med, varför denna häxjakt på folk som väljer att långamma, det har ju enbart fördelar för barnet! Känns som det handlar om det egna dåliga samvetet då man valt bort långamning!
  • Anonym (y)
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:54:47 följande:

Poängen var just det att det finns många sätt - amma stora barn är inget behov. Mitt barn sov tidigt hela nätterna, kanske för att jag inte tog upp och ammade nattid? Ammade till 6 mån.
    Hur kommer det sig att du inte ammade längre än 6 månader?
  • Anonym (y)
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:46:16 följande:
    Men klarar inte vissa mammor att trösta eller mysa med sina barn på annat sätt än genom amning så kanske dom behöver få hjälp i sin föfäldraroll.
    Det handlar inte om att inte klara av annat, utan att man väljer att göra något som är bra för barnet.
  • Anonym (....)
    Anonym (y) skrev 2013-09-15 13:14:22 följande:
    Hur kommer det sig att du inte ammade längre än 6 månader?

Jag tyckte inte om att amma. Gav honom massor av kärlek och gos ändå
  • jag är den jag är

Jag ammade min äldsta dotter helt tills hon var 6 månader och sedan delvis tills hon var 2 år. Den sista tiden ammade jag henne enbart på kvällen. 
    Detta gjorde jag inte för att det gav mig någon pervers njutning, som många tycks tro. Nej, jag gjorde det därför att jag märkte att hon hade ett behov av det och att det gav henne trygghet. 
    Att jag slutade när hon fyllde 2 därför att hon själv tydligt visade att hon var redo, och dessutom var jag gravid igen.

Min andra dotter ammade jag endast i 5 månader. Sedan vägrade hon själv att ta bröstet mer. Hade hon velat så hade jag ammat henne längre.

Jag undrar varför det här med amning är så otroligt laddat? Herregud! Hur man än gör så är man ju tydligen en "dålig mamma"!  Om man låter bli att amma så är man självisk, om man ammar för länge så är man tydligen pedofil, ammar man för kort tid så hindrar man att barnet knyter an...

Hur sjutton ska man göra!?

Jo, det ska jag säga. Gör det som känns bäst för dig och ditt barn och skit sedan högaktningsfullt i vad andra tycker!          

• jag är den jag är
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 13:19:00 följande:

Jag tyckte inte om att amma. Gav honom massor av kärlek och gos ändå

Ja, det gjorde jag också. Även om jag ammade dottern tills hon var 2 år. Hon också mycket kärlek och gos, på många olika sätt. Amningen var ett av dem.

Vad jag vill säga är att det ena inte utesluter det andra. Att man ammar "länge" betyder inte att man inte har något annat sätt att ge sitt barn kärlek, gos och tröst.  Att tro det är extremt fördomsfullt, och kanske behöver du ta reda på varför du har dessa fördomar.

Att man INTE ammar "länge" (eller kanske inte ammar alls) betyder heller inte att man inte ger sitt barn kärlek, gos och tröst.   
Svar på tråden Varför amma stora barn?!