• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • elyse

Ett tips (som antingen kan upplevas som roligt eller frustrerande. Eller både och.) är att äta med pinnar om man äter för fort. Jag hade det ett bra tag på jobbet (är förskollärare). Till slut blev jag ju rätt skillad och det gick ganska fort att äta, men inte som att äta med gaffel.

• Mandel

Frågan är ju om barnen verkligen är hungriga eller om de helt enkelt bara är sugna. Äter man bra mat så är man inte hungrig efter 2 timmar. Inte ens efter 3-4 timmar...
    Och helt ärligt så krävs det hunger väldigt lång tid för att det ska vara dödligt så att äta kvällsmat kl18 och inte få någon kvällsmacka dödar nog inga barn i detta land.
    Man dör inte av att gå hungrig ibland. Vare sig vuxna eller barn gör det. På samma vis som man lär hjärnan att stoppa saker i munnen hela tiden kan man lära hjärnan att det inte behövs.

Har en son som vi här hemma begränsar lite i hans ätande. Finns ingen anledning att en 9-åring ska äta dubbelt så mycket som en arbetande vuxen man. Och man behöver inte en massa mellanmål stup i kvarten eller 4 bullar om det är fika på helgen utan det räcker med 1 bulle osv. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • amalie79
    Helly skrev 2013-09-17 08:27:41 följande:
    Det är bättre att äta mindre portioner oftare. Det låter som att ditt barn får en jätteportion vid 18 som ska räcka till frukost klockan 7? Bättre att äta en lättare middag vid 17-18 och ta en liten kvällsmat vid 20.

Eh nä? Du blandar kanske ihop mig med någon annan.

Vi äter när vi kommer hem, runt fem. Då har barnen ätit mellanmål på fritids runt tre. Så en lagom portion räcker bra, det vet vi. Hen får inte äta en vuxenportion alltså, men gör det om han får äta fritt. Hen känner helt enkelt inte när det tar stopp.

Ibland äter vi en liten kvällsmat efter, de kvällar det är träning.

Klockan 20 sover våra barn...det borde de flesta barn som stiger upp klockan sex göra! Sömnen är också jätteviktig för kroppen...
  • Anonym (mammis)

MIn tös tränar 3 ggr i veckan. Efter att vi ätit middag och de dagr vi har träning äter hon inte så mkt middag eftersom hon inte vill ha maten i halsen. Och efter träning är det faktiktiskt viktigt att få något i sig efter träningen.

Nä två potatisar är inte snålt. Anser jag. Inte de potatisarna vi åt igår. Vi blev alla mätta. Det fanns ju en köttbit på tallriken oxå samt sallad. Hon klagade inte på hunger.
    Hon går och lägger sig ca 21:00. Tror hon hade fått gå och lägga sig med kurrande mage om vi inte intagit kvällsmackan. Den kvällsmackan gör henne knappast fet.

• BusJohanna

Ja 2 potatisar är normalt och barn ska inte ha mer iaf.
    Vill man ha mer så är ju grönsaker bättre.

Gillade hon mackan?

• Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-17 08:53:47 följande:
    Ja 2 potatisar är normalt och barn ska inte ha mer iaf.
    Vill man ha mer så är ju grönsaker bättre.

Gillade hon mackan?
    Jo hon gillade mackan. Lite sur sa hon men jag förklarade att det beror på att det är tok mycket socker i det andra bröden vi brukar ha hemma. 
    Brödet jag köpte tycker jag är ett utmärkt nybörjarbröd för att sedan hoppa på strået vassare bröd. Men bra bröd ändå.
    Hon grimaserade inte alls.

• Anonym
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-17 07:22:09 följande:
    Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.
    Nu åt vi inte middag vid arton utan vi åt middag vid 16-tiden. Tycker inte hon ska behöva gå o lägga sig hungrig. Vi brukar äta senare än så men inte igår.

Äter man vid 16 måste de ju ha något mer innan de lägger sig
  • BusJohanna

Skönt ts! Gissar att din härliga attityd gör det extra enkelt för henne. Du verkar göra det glatt och positivt.

Ni kanske skulle prova er fram till nyttiga snacks som ni gillar. Testa olika grönsaker osv. Hörde igår att det finns iaf fyra eller fem olika sorters morötter i olika färger. Ngt att testa kanske.
    Själv är jag mkt förtjust i vanlig röd paprika.
    Googla och/eller uppsök en bra affär och plocka på er sådant som ser spännande ut. Kanske hon skulle gilla.

• Anonym (hm)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-15 22:04:17 följande:
    Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 
    jag tror ju inte det är godsakerna som gjort henne överviktig utan hennes enorma portioner hon äter...
     jag vet inte hur ni ska kunna begränsa hennes intag av just mat.... blir ju svårt att slå henne på fingrarna för att hon vill ha mer... eller så får ni laga mat så att det bara räcker till EN portion var?

• Anonym (mammis)
    Anonym (hm) skrev 2013-09-17 12:15:12 följande:
    jag tror ju inte det är godsakerna som gjort henne överviktig utan hennes enorma portioner hon äter...
     jag vet inte hur ni ska kunna begränsa hennes intag av just mat.... blir ju svårt att slå henne på fingrarna för att hon vill ha mer... eller så får ni laga mat så att det bara räcker till EN portion var?

Jag har börjat med att laga en portion var sen igår. Och igår var det helt i sin ordning. Idag blir det kanske tuffare då jag ska göra en lasagne. 
    Jag är oxå övertygad om att hon äter alldeles för mkt mat. Godiset/snasket är inte det största problemet. Fikandet är ett visst problem men det upphör nu. ( fika på sötsaker) 
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt