• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (nn)
    amalie79 skrev 2013-09-16 11:26:38 följande:
    Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?
    Sambons pojke är väl medveten om att han är överviktig. Vi tragglar med att få honom att känna när det räcker, för han vet inte det själv än. Fröken pratar med honom om det också, att man bara tar en gång i bamba, att man inte behöver bli proppmätt varje gång för det är inte farligt att vara hungrig ibland. Man dör inte av det.

Det viktiga är väl att man inte lägger värderingar i det. Men att säga att ja, du väger lite mycket för din längd och det bra att göra något åt det nu, att äta bra mat och lagom mycket. Att det blivit som det blivit eftersom både mamma och pappa haft problem med maten och vikten, men nu när de väger mindre så mår kroppen bättre. Pappa har inte ont i hjärtat längre och mamma orkar cykla till jobbet.    
    Tycker inte det är fel att vara ärlig så länge man lägger fokus på att det är ett hälsoproblem och inte ett utseendeproblem. 

En pojke dog nyss pga sådana som dig.

Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.

Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.

Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.

Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

• Mineralvatten

kan det vara puberteten ts?
    jag var också rund när jag var 12, och hade då b-kupa men såg lite ut som ett klot (jaokej en grav överdrift men ändå), men jag smalnade ju av sen. 

• sextiotalist
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:36:00 följande:

Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.

Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.

Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.

Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

Självklart ska man se på  när ens barn överäter sig till sin fetma. Det är det bästa man kan göra som förälder. Nej, en 11-åring som är så kort som TS dotter är, ska inte äta vuxenportioner
  • Anonym (nn)
    sextiotalist skrev 2013-09-16 11:42:45 följande:
    Självklart ska man se på  när ens barn överäter sig till sin fetma. Det är det bästa man kan göra som förälder. Nej, en 11-åring som är så kort som TS dotter är, ska inte äta vuxenportioner

Läste du inlägget jag svarade på? För det verkar inte som det.

Jag har inte sagt att man ska se på medans ens barn överäter, tvärtom skrev jag att hälosam kost är en bra sak men det ska inte gå ut över barnen. Man ska inte säga till ett barn att denne är fet eller börjar bli tjock (som personen vars inlägg jag svarade på skrev). Barn är känsliga, speciellt i den åldern. Man ska styra dem mot rätt väg på ett hälsosamt sätt och jag hävdar att personen vars inlägg jag svarade på gör helt fel där.

• amalie79
    En pojke dog nyss pga sådana som dig.Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

Men hallå. Det är självklart ingen som pekar finger och ropar fet, fet till barnet.

Tyvärr så gör ju andra barn det. Barn är inte snälla. Och de har ögon att se med så de är inte blinda heller.

Barnet är själv medvetet om att det är tjockare än kompisarna. Att det orkar mindre än kompisarna. Ska man bara släta över då och säga nääää så är det inte.

När barnet säger självt att magen säger inte stopp, ska vi bara strunta i att hjälpa då?
  • Anonym (mammis)

Alltså jag förstår inte riktigt, feta barn är väl inget bra ur hälsosynpunkt? Jag tycker inte att det är okej med barnfetma. Och det har inget med utseende eller skönhetsideal att göra det handlar faktiskt om HÄLSA. Nu lider inte mitt barn av fetma och jag vill heller inte att hon ska göra det. För även om jag aldrig kommer påtala att hon är tjock så kommer det finnas andra som villigt talar om det för henne. 

När man lider av fetma både som vuxen och barn får man faktiskt en den skadliga följdsjukdomar av det. Jag anser mig inte vara en hysterisk mamma, jag vill inte att mitt barn ska bli överviktig och bli sjuk pga det. Det är fanktiskt mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn är sunt. Att hon mår bra och får den bästa tänkbara livssituationen. Jag vill ju förhindra innan det är ett faktum.

Jag tycker synd om väldigt överviktiga barn. Som har föräldrar som fortsätter att göda dem med en massa skit så att de kan växa ännu mer på bredden. Och om man ser sig omkring så ökar de barn ganska kraftigt i antal.

Och för att jag vill att mitt barn ska vara hälsosamt har inget med att göra att jag inte ser henne som en individ. Vilket jag väldigt mycket gör. Ser inte din koppling där.  
  • Anonym (nn)
    amalie79 skrev 2013-09-16 11:50:27 följande:

Men hallå. Det är självklart ingen som pekar finger och ropar fet, fet till barnet.

Tyvärr så gör ju andra barn det. Barn är inte snälla. Och de har ögon att se med så de är inte blinda heller.
    Barnet är själv medvetet om att det är tjockare än kompisarna. Att det orkar mindre än kompisarna. Ska man bara släta över då och säga nääää så är det inte.

När barnet säger självt att magen säger inte stopp, ska vi bara strunta i att hjälpa då?

Det var Du som skrev det. Du skrev: "Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?"

Och nu helt plötsligt, efter att jag skrev att en pojke nyss dött pga det, så backar du.

Precis, barn ÄR inte snälla, därför behöver de deras föräldrar som ska stötta och hjälpa dem, inte även de mobba dem för deras övervikt. Förstår du inte det?

Det kan bli ännu värre om man säger till sitt barn att denne är tjock och behöver gå ner i vikt, speciellt för flickor i den åldern. Istället ska man vägleda dem på rätt sätt; hälosam mat och motion.

• Anonym (mammis)
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:55:19 följande:

Det var Du som skrev det. Du skrev: "Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?"

Och nu helt plötsligt, efter att jag skrev att en pojke nyss dött pga det, så backar du.

Precis, barn ÄR inte snälla, därför behöver de deras föräldrar som ska stötta och hjälpa dem, inte även de mobba dem för deras övervikt. Förstår du inte det?

Det kan bli ännu värre om man säger till sitt barn att denne är tjock och behöver gå ner i vikt, speciellt för flickor i den åldern. Istället ska man vägleda dem på rätt sätt; hälosam mat och motion.

Och det är ju det som jag försöker göra. Många med mig. Bara för att man värnar som sitt barns hälsa betyder det inte att man sitter och kallar dem för fet och tjock. Skulle aldrig falla mig in. Skulle inte ens säga det till en vuxen som är fet. 

Men det handlar ju som du skriver att styra de i rätt riktning.  
  • Anonym (nn)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 11:54:43 följande:
    Alltså jag förstår inte riktigt, feta barn är väl inget bra ur hälsosynpunkt? Jag tycker inte att det är okej med barnfetma. Och det har inget med utseende eller skönhetsideal att göra det handlar faktiskt om HÄLSA. Nu lider inte mitt barn av fetma och jag vill heller inte att hon ska göra det. För även om jag aldrig kommer påtala att hon är tjock så kommer det finnas andra som villigt talar om det för henne. 

När man lider av fetma både som vuxen och barn får man faktiskt en den skadliga följdsjukdomar av det. Jag anser mig inte vara en hysterisk mamma, jag vill inte att mitt barn ska bli överviktig och bli sjuk pga det. Det är fanktiskt mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn är sunt. Att hon mår bra och får den bästa tänkbara livssituationen. Jag vill ju förhindra innan det är ett faktum.

Jag tycker synd om väldigt överviktiga barn. Som har föräldrar som fortsätter att göda dem med en massa skit så att de kan växa ännu mer på bredden. Och om man ser sig omkring så ökar de barn ganska kraftigt i antal.

Och för att jag vill att mitt barn ska vara hälsosamt har inget med att göra att jag inte ser henne som en individ. Vilket jag väldigt mycket gör. Ser inte din koppling där.  

Ingen har hävdat att fetma är en bra sak överhuvudtaget. Läs om, läs rätt.

Jag skrev klart och tydligt (trodde jag) att man ska vägleda barn på ett hälosamt sätt, inte säga åt dem att de "börjar bli feta" eller att de bör gå ner i vikt. Detta ska man självklart inte säga TILL barnet, utan man ska istället börja med hälosamt kost + motion och försöka styra barnet mot mindre portioner på ett naturligt sätt.

Det jag menade var att det även kan slå åt fel håll om man säger ÅT ett barn att denne är fet eller bör gå ner i vikt. Man ska vara försiktig med vad man säger till ett barn då de är känsliga, speciellt i den åldern.

• Anonym (nn)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 11:57:35 följande:
    Och det är ju det som jag försöker göra. Många med mig. Bara för att man värnar som sitt barns hälsa betyder det inte att man sitter och kallar dem för fet och tjock. Skulle aldrig falla mig in. Skulle inte ens säga det till en vuxen som är fet. 

Men det handlar ju som du skriver att styra de i rätt riktning.  
    Personen vars inlägg jag SVARADE på säger åt sitt barn att denne är tjock eller börjar bli tjock och jag hävdar att detta är fel.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt