• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Carolina01

Tror inte du ska fokusera på att få ner vikten utan på att hindra henne från att öka ytterligare i vikt ett tag (hon växer ju på längden så hon "växer i" sin vikt)... Hennes vikt kan ha med hormoner att göra då hon är i åldern när puberteten gör antågande.

Eftersom hon är i en känslig ålder tycker jag absolut att du skall undvika att använda ord som tjock, fet, övervikt, banta mm! Hjälp henne utan att påpeka problemet... Däremot att använda ord som hälsosam, nyttig mm som är positiva ord är bra! Du vill styra henne i bra vanor som stannar resten av livet...

Minska portionerna genom att servera maten till alla i familjen, inför nyttigare mat till alla, om hon är kinkig får du kanske gå sakta fram:)... Satsa på mat som mättar bra typ ägg till frukost, fullkornspasta/ris till maten och mycket grönsaker... Undvik sötsaker, chips mm som mys på helgerna kan man dippa grönsaker, göra fruktsallad, yoghurtglass, äta lite nötter mm

Hon verkar motionera bra, försök föra in lite motion i vardagen tillsammans, typ gå en promenad hela familjen efter maten, cykla tillsammans till affären istället för att ta bilen, dansa en stund tillsammans i vardagsrummet, åk till badhus på helgen å lek, gå ut i skogen tillsammans å plocka svamp mm... Gör allt tillsammans som familj så blir det roligare å nyttigt för alla:)!

Lycka till:)!

• Anonym (en till!)

Hänger på här för tips jag med!

Har en dotter på 10 år som är rätt rund om magen och jag tycker vi försökt allt :( Kanske har jag missat något som jag kan få tips om här.

Intressant att de flesta skriver att det bara syns på att magen blivit rund. Det är samma här då resten av kroppen är normal.

Hon är väldigt aktiv och cyklar en halvmil om dagen ( skola tur/retur) tränar 2ggr i veckan ( gympa och simning) samt sitter sällan framför tvn utan är ute och cyklar med kompisarna.

Undrar jag om hon fikar hemma hos kompisarna och det blir onyttigheter? Hur tar man reda på det utan att anklaga?

• Anonym (mammis)

Idag lagade jag exakt vad vi skulle äta. Två potatisar var, en köttbit och sås till det. Sallad också. Till maten drack vi vatten. Salladsskålen tömdes.
    Inga protester alls.

Jag kastade ut allt vitt bröd. Ersatte det med rådbröd. Mannen är på tjänstresa så det är lite enklare just nu. Berätttade för dottern att nu är det detta brödet som gäller. Peppade henne med att säga att ägg på sånt här bröd är super gott. Så vi tar oss en kvällsmacka med ägg.

Så får vi se hur det går. 

• Akua
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 16:57:15 följande:
    Idag lagade jag exakt vad vi skulle äta. Två potatisar var, en köttbit och sås till det. Sallad också. Till maten drack vi vatten. Salladsskålen tömdes.
    Inga protester alls.

Jag kastade ut allt vitt bröd. Ersatte det med rådbröd. Mannen är på tjänstresa så det är lite enklare just nu. Berätttade för dottern att nu är det detta brödet som gäller. Peppade henne med att säga att ägg på sånt här bröd är super gott. Så vi tar oss en kvällsmacka med ägg.

Så får vi se hur det går. 

Låter super!

Jag tycker du gör det skitbra att du gör detta!! Heja dig!

Forskning visar ju ett stort samband med att barn som är överviktiga också är överviktiga som vuxna och då så småningom (förr eller senare) får sjukdomar som du också har pratat om!
    Det handlar om att vara hälsosam!

Hoppas det går bra ikväll! 
    Låt det inte gå för långt mellan middag och er fika! Äta ofta och lite portioner är bäst!

Lycka till!           
  • jaegerns

Jag skulle väl tipsa om att helt enkelt försöka laga nyttigare mat. Självklart behöver barn alla näringsämnen och så för att växa, MEN det går att få i sig lika mycket även fast man då och då plockar bort kött.
    Laga mer vegetariskt, bönor, kikärtor och mycket grönsaker/rotfrukter. Kör på quorn, soja eller tofu.
    Nyttigt både för barn och föräldrar ;)

Fråga barnet om godis/sötsaksförbud skulle vara intressant i utbyte mot pengar eller spel etc.

Gör fler spontana utflykter med cykling, inlines osv. 

• Anonym (mammis)
    jaegerns skrev 2013-09-16 20:48:33 följande:
    Jag skulle väl tipsa om att helt enkelt försöka laga nyttigare mat. Självklart behöver barn alla näringsämnen och så för att växa, MEN det går att få i sig lika mycket även fast man då och då plockar bort kött.
    Laga mer vegetariskt, bönor, kikärtor och mycket grönsaker/rotfrukter. Kör på quorn, soja eller tofu.
    Nyttigt både för barn och föräldrar ;)

Fråga barnet om godis/sötsaksförbud skulle vara intressant i utbyte mot pengar eller spel etc.

Gör fler spontana utflykter med cykling, inlines osv. 
    Upplever inte att vi lagar så mkt onyttig mat, eller vissa saker kan man så klart förbättra men vi äter t.ex aldrig eller ytterst sällan halvfabrikat och aldrig helfabrikat. Vi lagar i stort sett allt från scratch. 
    VI har provat vegetariskt här hemma och jag är nog den enda i familjen som uppskattar det. Däremot kan jag inte äta varken tofu eller sojaprodukter. Jag föredrar tex att grilla vegetariska burgare framför kött. 

Min dotter är oerhört kräsen och tycker inte om så mkt. Vi försöker få henne att smaka saker men det går inte alltid och jag vill inte tvinga på henne utan det kommer. Jag var exakt likadan när jag var liten. Och min man för den delen. Vår son äter allt i princip.

Vi gör faktiskt en hel del utflykter. Skateparker, cyklar, vandringar. Hela denna sommaren har vart så otroligt fin så den har spenderats på stranden. 

Jag ska faktiskt få hela familjen att försöka samla sig och ta promenader efter middagen. Nu tränar vi lite olika dagar så det kan bli ett litet gissel att få ihop det på vardagarna.

• Anonym (mammis)

Köpte ett nyttigt bröd idag. Rågbröd bakat på surdeg, fullkorn och med frön och grejer. Jag älskar såna bröd men jag är den enda i familjen som köper de bröden. 

En positiv utveckling dag var att min dotter tyckte att det var gott ( lite surt bara ) men hon åt två med ägg på. De är små skivor. Så nu kommer det inte in vitt bröd i detta hus mer.

Allt utan protester idag.  

• jaegerns

ja det är ju svårt det med kräsna barn, men om man ska köra på den grymma stilen så är det ''antingen så äter du det som står på bordet eller så får du vara utan'' som gäller höhö.
    så småningom kommer ditt barn lära sig att äta och faktiskt tycka om mat som var helt oätbart för bara nån månad sen.
    Titta bara på mig, jag hatade allt som hade med ruccola att göra men nu har jag lärt mig att faktiskt tycka om det ;)

• Anonym (mammis)
    jaegerns skrev 2013-09-16 21:24:10 följande:
    ja det är ju svårt det med kräsna barn, men om man ska köra på den grymma stilen så är det ''antingen så äter du det som står på bordet eller så får du vara utan'' som gäller höhö.
    så småningom kommer ditt barn lära sig att äta och faktiskt tycka om mat som var helt oätbart för bara nån månad sen.
    Titta bara på mig, jag hatade allt som hade med ruccola att göra men nu har jag lärt mig att faktiskt tycka om det ;)
    Minns när jag gick i sjuan och följde med min kompis och hennes familj på en veckas camping på Jylland. De frågade mina föräldrar om det var nåt jag inte åt så sa de att hon är lite kräsen men hon kan verkligen inte äta kokta morötter. 

Andra dagen på campingen lagade de kokta morötter till middagen och la upp en gäng på min tallrik. Det var min kompis mormor som slevade upp. Jag sa vänligt att jag kan tyvärr inte äta morötterna. Hon sa att äter jag inte upp dem så får jag ingen mat förrän de är uppätna. Jag tog en i munnen men det gick fasen inte. Klöktes. På kvällen när de åt kvällsmat serverade hon mig morötterna. Jag fick inte ta en enda smörgås förrän jag ätit dem. SÅ jag åt inget. Ingen frulle fick jag dagen efter heller. Men nog fasen skulle jag sitta vid bordet och se på när de åt. Den eftermiddagen rymde jag från campingen. Vi hade typ 6-7 km till närmaste strand och dit drog jag. På natten hittades jag av polis och fördes tillbaka till campingen. Jag ville bara hem. Poliserna påtalade för mormorn att så här får det inet gå till. Jag kan fortfarande INTE äta kokta morötter. TystSkrattande

Så jag tror inte riktigt på den taktiken. Jag står ju inte och lagar olika rätter utan tösen får plocka det hon gillar. Men jag tror det kommer utav sig självt. Hon lider ju av det själv. Speciellt när hon ser lillebror äta allt. Får introducera lite i taget.

• BusJohanna

Härligt ts - låter ju som att det gått toppenbra idag!
    Värsta kuppen när maken är bortrest! så har du barnen på tåget när han kommer hem då har han inget att säga till om.

Heja dig!

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt