• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • pojkens

jag har inte läst alla inlägg men det verkar ju bra att frösöka abra dra ner lite på mackor, pasta och ris. Inte så mycket snabba kolhydrater helt enkelt. Sen är det ju socker i bannemig en massa bröd så kan man är det ju bra att baka själv istälet och erbjuda som alternativ. 
    Funkar det med soppor annars? äter man inte blomkol och broccoli, kan det funka med en soppa där allting är mixat och har mer kokosmjöksmak eller gräddsmak. Vi gör även blomkålsirs, dvs i princip bara mixar blomkål fint och steker på med någon krydda, det funkar bra som ersättning av ris rätt ofta.  även stekta gröna bönor är en favorit här, fr det blir nsätan som pommes, supergott istälet för potatis! 

• Anonym (hek)

Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.

• Anonym
    amalie79 skrev 2013-09-16 14:22:49 följande:

Då säger vi stopp. Nu räcker det. Vänligt men bestämt. Isf får man ta mer av salladen.

Vi har påtalat att en del av problemet är skolmaten där de inte har koll. Skolsyster har talat med skolmatsalen om att barnet inte får ta om flera gånger.

Barnet är helt på det klara med att det just nu inte klarar av att sätta gränsen själv så då får vi göra det, tills det funkar
    Även om de säger att de är hungriga?
  • Anonym
    Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:

Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.

Mina barn skulle hinna bli hungriga..
  • Anonym
    Anonym (en till!) skrev 2013-09-16 16:31:53 följande:

Hänger på här för tips jag med!

Har en dotter på 10 år som är rätt rund om magen och jag tycker vi försökt allt :( Kanske har jag missat något som jag kan få tips om här.

Intressant att de flesta skriver att det bara syns på att magen blivit rund. Det är samma här då resten av kroppen är normal.

Hon är väldigt aktiv och cyklar en halvmil om dagen ( skola tur/retur) tränar 2ggr i veckan ( gympa och simning) samt sitter sällan framför tvn utan är ute och cyklar med kompisarna.

Undrar jag om hon fikar hemma hos kompisarna och det blir onyttigheter? Hur tar man reda på det utan att anklaga?

Du kan väl typ fråga "Vad har ni gjort? Fick ni något att äta?" Frågar hon varför du undrar kan du väl säga att du behöver veta så du vet om behöver fixa mat eller inte eller bara för att du är nyfiken (tex)
  • Anonym (mammis)
    Anonym skrev 2013-09-17 00:48:53 följande:
    Mina barn skulle hinna bli hungriga..
    Nu åt vi inte middag vid arton utan vi åt middag vid 16-tiden. Tycker inte hon ska behöva gå o lägga sig hungrig. Vi brukar äta senare än så men inte igår.

• amalie79
    Anonym skrev 2013-09-17 00:36:51 följande:
    Även om de säger att de är hungriga?

Mer eller mindre. Vi anser att om man äter en portion i storlek med min, en vuxen kvinnas, när man är åtta år så bör man vara mätt.

Man måste inte äta sig proppmätt vid varje måltid heller. Särskilt inte om man redan är knubbig.

Barnet har i vårt fall problem med att känna när det är mätt. Säger man inte stopp så kan hen äta tills hen kräks.
  • Helly
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 16:57:15 följande:
    Idag lagade jag exakt vad vi skulle äta. Två potatisar var, en köttbit och sås till det. Sallad också. Till maten drack vi vatten. Salladsskålen tömdes.
    Inga protester alls.

Jag kastade ut allt vitt bröd. Ersatte det med rådbröd. Mannen är på tjänstresa så det är lite enklare just nu. Berätttade för dottern att nu är det detta brödet som gäller. Peppade henne med att säga att ägg på sånt här bröd är super gott. Så vi tar oss en kvällsmacka med ägg.

Så får vi se hur det går. 
    Två potatisar låter väl ändå lite snålt som portion?

I övrigt låter det jättebra det du gör! Satsa på mycket sallad, och gör den "matig" med rivna morötter och och liknande, så mättar den bra.
  • Helly
    Nja, helt onödigt är det inte, man sover inte så bra på fastande mage. Om jag äter vid 18 måste jag äta någonting litet på kvällen sedan för att kunna sova. En knäckemacka, yoghurt med bär eller lite fullkornsflingor brukar det bli.

• Helly
    amalie79 skrev 2013-09-17 08:17:28 följande:

Mer eller mindre. Vi anser att om man äter en portion i storlek med min, en vuxen kvinnas, när man är åtta år så bör man vara mätt.
    Man måste inte äta sig proppmätt vid varje måltid heller. Särskilt inte om man redan är knubbig.
    Barnet har i vårt fall problem med att känna när det är mätt. Säger man inte stopp så kan hen äta tills hen kräks.
    Det är bättre att äta mindre portioner oftare. Det låter som att ditt barn får en jätteportion vid 18 som ska räcka till frukost klockan 7? Bättre att äta en lättare middag vid 17-18 och ta en liten kvällsmat vid 20.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt