• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (ehh?)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:58:04 följande:
    Ursäkta men det sista känns start som en ren lögn. För om hon har hunnit med att diagnostieras med anorexia och sedan kämpat sig frisk dämpare hon vara äldre än den åldern man kontrollväger barn i. Dessutom tvivlar jag starkt på att föräldrar till ett ban med "nykärnat" anorexi inte har informerar skolsköterskan och skolpersonalen om detta och ett sådant barn ställer man inte på vågen på det sättet. Så du känns inte helt trovärdig. Eller var detta en skola utomlands där man väger in tonåringar med anorexiabakgrund? Känns YTTERST tveksamt.

"nyläkt"..
  • Anonym (gör rätt)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:58:04 följande:

Ursäkta men det sista känns start som en ren lögn. För om hon har hunnit med att diagnostieras med anorexia och sedan kämpat sig frisk dämpare hon vara äldre än den åldern man kontrollväger barn i. Dessutom tvivlar jag starkt på att föräldrar till ett ban med "nykärnat" anorexi inte har informerar skolsköterskan och skolpersonalen om detta och ett sådant barn ställer man inte på vågen på det sättet. Så du känns inte helt trovärdig. Eller var detta en skola utomlands där man väger in tonåringar med anorexiabakgrund? Känns YTTERST tveksamt.
    Varför måste man vara äldre än att man går i årskurs  6, 8 eller 1 på gymnasiet, för att ha fått diagnosen anorexia och hunnit bli frisk?

• Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:48:28 följande:

Ja och i detta barns ålder så vore det extremt sällsynt. Men visst, självklart kliver det här in någon med alla möjliga ursäkter till övervikt än det allra vanligaste men som gärna förnekas in i döden: man äter för mycket. Nu har ju dessutom ta beskrivit vad och hur mkt dottern lassar i sig så att hinta om att det skulle röra sig om ngt extremt ovanligt problem med hormoner eller förbränning känns som ett önsketänkande för sin egen kroppsforms skull..

Nu menade jag inte TS barn!
  • Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:52:25 följande:

Ja men du, starta en tråd om det istället för att kapa någon annans och vara väldigt OT. Dessutom så ökar fetman i Sverige i alla åldersgrupper men ökningen är stor bland barn och ungdomar. Hört talas om diabetes? Jag jobbar på kardiologen och 90% av mina patienter är diabetiker. Deras kassa hjärthälsa står i direkt koppling till denna sjukdom. Fetma är aldrig hälsosamt, även om förnekande feta gärna tror det. Det ökar risken för ateroskleros i tidig ålder, högt blodtryck, diabetes och en hel radda andra problem. Så sluta förminska ett problem som läkare flaggat för i flera år, ta tag i din hälsa istället.

Jag är mycket väl medveten om riskerna med fetma, är själv sjukvårdsutbildad. Men det är själva vägandet jag är tveksam till, jag skulle inte skriva detta om det inte vore för att jag träffat många ungdomar som inte varit överviktig men som ändå måste väga sig, och det har i många fall skapat en osäkerhet hos en del ungdomar vilket i alla fall jag tycker är tråkigt.
  • Anonym (ehh?)
    Anonym (l) skrev 2013-09-26 15:45:09 följande:
    Nu menade jag inte TS barn!

Fast tråden handlar om ts barn. Läs titeln så förstår du kanske det. Så ska du spåna allmänt om hälsosam övervikt och hur man ska vårda barns själar så bör du skapa en egen tråd.
    Anonym (l) skrev 2013-09-26 15:48:14 följande:
    Jag är mycket väl medveten om riskerna med fetma, är själv sjukvårdsutbildad. Men det är själva vägandet jag är tveksam till, jag skulle inte skriva detta om det inte vore för att jag träffat många ungdomar som inte varit överviktig men som ändå måste väga sig, och det har i många fall skapat en osäkerhet hos en del ungdomar vilket i alla fall jag tycker är tråkigt.

Fast jag vägdes då och då när jag var liten. Minimala mätte min längd också, det var aldrig något fokus på kilon och så utan hon ville bara hålla koll så att vi utvecklades framåt. Det blir "en grej" först när man gör det till en grej. Det tycker jag inte att ts har gjort på ngt sätt. Jobbade tidigare inom primärvården (är ssk) och träffade på ordentligt överviktiga barn OFTA och i låga åldrar. Det är ett problem vars lösning även innebär att man måste hålla koll på vikten. Vet du varför? Jo för att se till att barnen inte börjar GÅ NER i vikt efter att resurser satts in. Barn ska nämligen inte bantas utan hellre "växa i sin vikt". Så där väger vi barnen för att se till att inga viktras inträffar då bantning (vilket det då blir) är en MYCKET högre risk för att utveckla ätstörningar.
  • Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 16:30:16 följande:

Fast tråden handlar om ts barn. Läs titeln så förstår du kanske det. Så ska du spåna allmänt om hälsosam övervikt och hur man ska vårda barns själar så bör du skapa en egen tråd.
    Fast jag vägdes då och då när jag var liten. Minimala mätte min längd också, det var aldrig något fokus på kilon och så utan hon ville bara hålla koll så att vi utvecklades framåt. Det blir "en grej" först när man gör det till en grej. Det tycker jag inte att ts har gjort på ngt sätt. Jobbade tidigare inom primärvården (är ssk) och träffade på ordentligt överviktiga barn OFTA och i låga åldrar. Det är ett problem vars lösning även innebär att man måste hålla koll på vikten. Vet du varför? Jo för att se till att barnen inte börjar GÅ NER i vikt efter att resurser satts in. Barn ska nämligen inte bantas utan hellre "växa i sin vikt". Så där väger vi barnen för att se till att inga viktras inträffar då bantning (vilket det då blir) är en MYCKET högre risk för att utveckla ätstörningar.

Okej, jag vet att det var fel av mig att blanda in barnens psykiska mående, det var inte på något sätt kopplat till TS barn över huvud taget, utan en ren spontan tanke som kom när jag läste om vägning av barn och tonåringar pga mina dåliga erfarenheter kring detta. Men givetsvis ska jag backa och låta TS få reda ut det som hon bad om när hon skapade denna tråden.
  • BusJohanna

Söta rara alla möjliga anonyma mf.
    Kan ni starta egna trådar om barnfetma och liknande och diskutera där?
    Jag är iaf intresserad av hur det går för ts och önskar att vi kan hålla tråden till det ts vill. En diskussion om hennes situation och tips.

Hur går det ts med att få maken med på tåget?
    Hur har dottern reagerat på att det ena dagen var nyttigt och sedan tok igen? Hoppas att hon själv snart ser det positiva i att äta nyttigt och kan välja det själv.

• Essien
    BusJohanna skrev 2013-09-26 20:41:07 följande:
    Söta rara alla möjliga anonyma mf.
    Kan ni starta egna trådar om barnfetma och liknande och diskutera där?
    Jag är iaf intresserad av hur det går för ts och önskar att vi kan hålla tråden till det ts vill. En diskussion om hennes situation och tips.

Hur går det ts med att få maken med på tåget?
    Hur har dottern reagerat på att det ena dagen var nyttigt och sedan tok igen? Hoppas att hon själv snart ser det positiva i att äta nyttigt och kan välja det själv.
    Ja har hon redan lite svår mage så lär hattande mellan nyttig och fiberrik mat och vitt bröd ge en hel del ökade problem. Ja hoppas att mannen förstår allvaret. Det handlar ju inte bara om övervikt utan även om hur barnet kommer må om hon får växa upp med en ökad risk för mobbning helt i onödan samt en öm mage som stör för att den är missnöjd. Matvanor är bland det svåraste i vardagen att bryta så lägger man grunden för onyttiga vanor nu lär de följa henne länge. Jag tycker att ts verkligen har gjort en stor uppryckning! Dock känns det lite som att mannen mest avfärdar henne med "jaaaa jaaaa" som när man viftar bort en tjatig morsa. Hoppas hans polett trillar ner snart för dotterns skull!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 13:01:17 följande:
    Inte en chans i universum att jag lägger ner detta. Mina ungar ska äta hälsosamt med eller utan deras pappa. Tyvärr, den linjen kör jag.

Han fattar väl innerst inne men han är inte redo att offra kakor/bullar/chips för sin EGEN del och det köper jag.
    Så är det. Ganska simpelt. Faktiskt.

Hur går det ts? Nu kommer snart helgen med allt vad det brukar innebära.

Har du förresten provat göra smoothies? Om du blandar i pofiber i dem så får man i sig lite mättande fibrer. Blanda Turkisk yoghurt, isbitar och frukt eller bär. Mixa frusna melonbitar så får du jättegod slush.
  • Anonym (mammis)

Jo de går framåt. Mannen börjar väl lite smått fatta. Babysteg. Kan inte kräva allt på en o samma gång.

Jag har provat smoothies men hon gillar inte det alltid men jag hörde någon som hade nån choklad man kunde kasta i eller om det faktiskt är kakao de kastat i så det blir mer smak av choklad, bara för att jag ska få henne att äta det. Bär o grejer gillar hon inte alls.
    Men jag ska prova faktiskt.

Nu i helgen blir det tufft. Kalas hela helgen men vi får ta det med måtta. Se till att ha ätit ordentligt innan så hon inte rä hungrig på allt gott. Visserligen är hon inget fan av tårta heller. :D
    Men det ska gå bra faktiskt. Hoppas jag. 

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt