• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (Hmm)

JaJag övertygad om att det handlar om att hitta en bra balans, där största fokus ligger på mängden mat. Energi in måste vara i proportion till energi ut. Givetvis ska man försöka hålla maten nyttig också, men jag tycker många verkar vara lätt rabiata när man inte ens får ta en macka till frukost. Har man inte allvarliga fysiologiska problem kommer en sådan inte innebära något negativt för din vikt.

Eftersom hon redan rör på sig (samma sak här - det ska inte krävas några jätteansträngningar av motion för att hålla vikten) - fokusera på att minska portioner och småätande. De flesta som är överviktiga äter för mycket, så enkelt är det.

Glöm inte heller bort att man ska leva också!

• apa4ewer

Om din dotter tycker om kyckling så kan du ju laga mycket kyckligrätter, använda pålägg med kalkonkött eller kycklingkött istället för gris tex då de är magrare.... Gurka är väldigt bra som grönsak då det ger mycket vätska. 

Själv älskar jag skalad gurka då det blir lätt att skära gurka i stavar, sedan skär jag tvärs över stavarna så att det blir små bitar (trianglar). så blandar jag i  lite craime fraische och pyttelite salt och blandar allt. Äter det goda med gaffeln :D 

Äter ni utemat? Isåfall är det perfekt med tex kebabrulle med jättelite kött i och mycket grönsaker istället...  

• Anonym (mammis)
    apa4ewer skrev 2013-09-17 12:32:21 följande:
    Om din dotter tycker om kyckling så kan du ju laga mycket kyckligrätter, använda pålägg med kalkonkött eller kycklingkött istället för gris tex då de är magrare.... Gurka är väldigt bra som grönsak då det ger mycket vätska. 

Själv älskar jag skalad gurka då det blir lätt att skära gurka i stavar, sedan skär jag tvärs över stavarna så att det blir små bitar (trianglar). så blandar jag i  lite craime fraische och pyttelite salt och blandar allt. Äter det goda med gaffeln :D 

Äter ni utemat? Isåfall är det perfekt med tex kebabrulle med jättelite kött i och mycket grönsaker istället...  
    Kyckling äter vi på längden och tvären här hemma. :D
    Vi äter inte så väldigt mkt griskött. Vi äter mkt fisk, kyckling och nötkött. Klart att det förekommer griskött men dotterna har helst kalkon på mackan eller leverpastej inte skinka men det funkar.
    Hon har skinka men helst kalkon i sin äggröra.

Vi äter inte utemat väldigt ofta och när vi gör det äter vi thaimat.  
  • Anonym (lite mkt)
    Anonym (hm) skrev 2013-09-17 12:15:12 följande:
    jag tror ju inte det är godsakerna som gjort henne överviktig utan hennes enorma portioner hon äter...

jag vet inte hur ni ska kunna begränsa hennes intag av just mat.... blir ju svårt att slå henne på fingrarna för att hon vill ha mer... eller så får ni laga mat så att det bara räcker till EN portion var?

Det är bara att säga nej, det räcker. En portion per familjemedlem och den serveras på tallriken. Punkt.
  • Anonym (mammis)

Gick lika bra vid middagen idag. Skulle gjort lasagne men glömde ju ta ut köttfärsen ur frysen. Så vi fick improvisera, det blev en grillad kyckling och sallad. Det var tösen som önskade middag. Ris frågade hon inte ens efter. 

Nu ska hon strax iväg o träna och efter träningen blir det äggmacka på grovt bröd.

Hon verkar ta det väldigt bra än så länge. 

• Anonya

Har inte läst mer än trådstarten och första sidan, så kan hända att åtminstone en del är upprepningar.

Tycker du tänker vettigt. Jobbigt att mannen har så helt andra tankar, för blir svårt då. Här är ändå tips på några saker som går att göra ensam:

- Kring mackor kan man ha som regel att bara en med mjukt bröd, sedan knäckebröd. Om man har grovt knäckebröd är det hälsosammare och det är inte heller lika lockande, utan många äter bara tills de är mätta, inte en till för att det är gott.

- Påverka pålägget: skinka är väldigt mycket bättre för vikten än ost, kaviar eller marmelad. Köp inte hem på ett tag. När du köper ost igen eller om du måste köpa hela tiden för att resten av familjen kräver det, så köp med fetthalt 17%. Det är stor skillnad på olika sorters lättostar, vissa är inte så goda, andra är det ingen större skillnad på. Slänger du ursprungsförpackningen på hushållsosten märker kanske ingen ens det.

- Byt till lättmjölk, lättyoghurt, lättare margarin osv för hela familjen om ni inte redan gjort det. En del bryr sig inte om skillnaden alls och de allra flesta andra vänjer sig fort.

- Stor skillnad på hurdan färs man använder. Blandfärs ger väldigt mycket mer än nötfärs och även stor skillnad på om det är nötfärs med 15%, 10% eller 5% fett.

- Koka potatis istället för att servera pasta eller potatismos. Jättestor skillnad.  

- Servera ofta de grönsaker dottern gillar. Morot gillar hon och kokt morot mättar mycket bra. Men utan smörklick på då. Blir ni andra trötta på de grönsaker hon gillar, kan ni servera flera sorter och man väljer vad man tar.

Lycka till! 

• Anonym (ehh?)
    Anonya skrev 2013-09-17 17:09:43 följande:
    Har inte läst mer än trådstarten och första sidan, så kan hända att åtminstone en del är upprepningar.

Tycker du tänker vettigt. Jobbigt att mannen har så helt andra tankar, för blir svårt då. Här är ändå tips på några saker som går att göra ensam:

- Kring mackor kan man ha som regel att bara en med mjukt bröd, sedan knäckebröd. Om man har grovt knäckebröd är det hälsosammare och det är inte heller lika lockande, utan många äter bara tills de är mätta, inte en till för att det är gott.

- Påverka pålägget: skinka är väldigt mycket bättre för vikten än ost, kaviar eller marmelad. Köp inte hem på ett tag. När du köper ost igen eller om du måste köpa hela tiden för att resten av familjen kräver det, så köp med fetthalt 17%. Det är stor skillnad på olika sorters lättostar, vissa är inte så goda, andra är det ingen större skillnad på. Slänger du ursprungsförpackningen på hushållsosten märker kanske ingen ens det.

- Byt till lättmjölk, lättyoghurt, lättare margarin osv för hela familjen om ni inte redan gjort det. En del bryr sig inte om skillnaden alls och de allra flesta andra vänjer sig fort.

- Stor skillnad på hurdan färs man använder. Blandfärs ger väldigt mycket mer än nötfärs och även stor skillnad på om det är nötfärs med 15%, 10% eller 5% fett.

- Koka potatis istället för att servera pasta eller potatismos. Jättestor skillnad.  

- Servera ofta de grönsaker dottern gillar. Morot gillar hon och kokt morot mättar mycket bra. Men utan smörklick på då. Blir ni andra trötta på de grönsaker hon gillar, kan ni servera flera sorter och man väljer vad man tar.

Lycka till! 
    men var får du dina usla kostråd ifrån?? lättprodukter är USELT då det krävs mer för mättnadskänsla så man lurar bara sig själv. griskött bör man snarare UNDVIKA istället för att peta in mer av..
  • Anonym (hek)
    Helly skrev 2013-09-17 08:26:18 följande:
    Nja, helt onödigt är det inte, man sover inte så bra på fastande mage. Om jag äter vid 18 måste jag äta någonting litet på kvällen sedan för att kunna sova. En knäckemacka, yoghurt med bär eller lite fullkornsflingor brukar det bli.

Fast nu pratade jag inte om DIG utan om ett barn som antagligen somnar flera timmar tidigare än en vuxen och därmed knappast borde hinna bli hungrig mellan middag och läggdags.
  • Anonya
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-17 18:05:37 följande:
    men var får du dina usla kostråd ifrån?? lättprodukter är USELT då det krävs mer för mättnadskänsla så man lurar bara sig själv. griskött bör man snarare UNDVIKA istället för att peta in mer av..
    Jag märkte att jag uttryckte mig oklart på ett ställe. Jag skrev att blandfärs ger mer och menade då mer fett och kalorier, dvs ger mer i negativ bemärkelse. Förutom skinka som är mycket mager (påläggsskinkan är åtminstone bara 2-3% fett), tycker också jag att man ska undvika griskött. Min poäng var alltså att välja magert nötkött till köttfärsrätterna istället för blandfärs. 

Att man skulle behöva äta mer för att bli mätt på lättprodukter har jag aldrig varken upplevt eller hört någon säga, men kanske man kan uppleva det olika. Vissa lättprodukter har onödigt mycket konstgjorda ämnen och kan därför vara bra att undvika, men det går ju att läsa innehållsförteckningen och se.  
  • Anonym (mammis)
    Anonya skrev 2013-09-18 22:43:14 följande:
    Jag märkte att jag uttryckte mig oklart på ett ställe. Jag skrev att blandfärs ger mer och menade då mer fett och kalorier, dvs ger mer i negativ bemärkelse. Förutom skinka som är mycket mager (påläggsskinkan är åtminstone bara 2-3% fett), tycker också jag att man ska undvika griskött. Min poäng var alltså att välja magert nötkött till köttfärsrätterna istället för blandfärs. 

Att man skulle behöva äta mer för att bli mätt på lättprodukter har jag aldrig varken upplevt eller hört någon säga, men kanske man kan uppleva det olika. Vissa lättprodukter har onödigt mycket konstgjorda ämnen och kan därför vara bra att undvika, men det går ju att läsa innehållsförteckningen och se.  
    jag köper alltid nötfärs eller lammfäts eller älgfärs. I stort sett aldrig blandfärs. Jag ska ju göra köttbullar i morgon, inte blandfärsbullar ( hahahaha) 

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt