• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:57:11 följande:
    Ex "fredagsmys" borde inte vara godiset - det borde vara att umgås

Stor eloge till dig som försöker och jag peppar dig gärna om du vill.
    Önskade att min mamma gjort som du! Jag trodde tillslut att jag seriöst inte kunde gå ner i vikt för jag provade "allt".
    Men det som behövdes var just mindre och nyttigare portioner och mkt mera motion.
    Det är inte så svårt men när man är äldre blir det svårare.

Att lära sig äta grönsaker som vuxen är mkt svårare än som barn...
    Jag får helt enkelt återgå till grönsaksdippa som fredagsmys. Det är faktiskt godare.

Jag själv har gått upp en 7 kg ca och jag vill få bort dem. Så det gynnar ju hela familjen. Måste bara få ombord min man på detta. Han kan ju om han vill trycka i sig skit på jobbet. Skrattande Han och jag har ju pratat om att hon har gått upp i vikt och att det är inte bra eftersom allt sitter kring midjan. Dessutom har min dotter en smal kroppsbyggnad så det syns väldigt tydligt på henne. Och det handlar ju bara om tid när hon blir medveten/ledsen för att kläderna inte passar längre. Jag blir lite less på att han inte tar det på allvar och ansluter. Men han ser inte att proppa i sig mackor ( som är av den vidrigaste sorten, som att käka kanelbulle med smör på ) som något problem eller ohälsosamt. Han tycker inte att han har problem med magen heller men det har han. Han gör ju inget annat än pruttar. Och då är det ofta och mkt. Och det tyder ju faktiskt på att allt inte är ok i buken.

Jag vill ju inte att min dotter ska gå upp mer i vikt och bli en tjockis för att det är ohälsosamt och hon och jag har samma kroppstyp, vi lägger på det om midjan.

• Raggarmunk

Okej Ärligt....
    Som en 11 åring så anser  jag inte att du ska säga åt henne att hon inte får ta mer. Där gör du ett STORT fel.
    En person i den åldern är extremt känslig för att höra sånt... Varför ska inte hon få ta mer när andra får?
    Gör istället nyttigare mat som hon får ta mycket av. till HELA familjen, dvs uteslut pasta potatis å ris för ALLA å inte bara henne.
    Den dag du särbehandlar hennes matvanor, den dagen har DU startat en ätstörning hos henne...
    Tro mig... jag var hon i den åldern, jag vet hur mycket de påverkar en person i den åldern.

Om nu din karl kommer hem med onyttigheter så får du väl kasta de direkt i soptunnan, så kanske han fattar piken med!

Hur lång är hon och vad väger hon nu?           

• Anonym (Knoen)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:59:12 följande:
    Knoen - visst är det viktigaste att skära ner på portionerna men att säga att det inte gör ngn skillnad alls vad de väljer för kolhydrater är lite galet. Det spelar visst roll.
    Jag håller inte med. Äter man lagom mycket kolhydrater så spelar det ingen större roll om det kommer från vanligt ris eller bulgur, fullkornspasta eller "vanlig" pasta. Man bör äta allt med måtta, men man behöver inte bli rabiat och bannlysa vanliga livsmedel som potatis och ris. Ser större risk för att dottern utvecklar en ätstörning om man börjar hålla på att bannlysa vanliga livsmedel som "onyttiga" när det egentligen bara handlar om nedskärningar på tallriken. Visst, föredrar man fullkornspasta (som ett ex), så ät det. Jag själv föredrar vanlig, men äter ex helst rågbröd framför vitt eftersom jag tycker om smaken. Men att basera sitt intag efter en nyttig-skala känns ganska extremt när det inte spelar någon större roll om man i övrigt äter balanserat med protein och mycket grönsaker.
  • Anonym (mammis)
    pluvdo skrev 2013-09-16 10:57:50 följande:
    Hur stora tallrikar har ni? Har man ganska stora tallrikar så uppfattar man inte en portion som lika stor som ifall man har mindre tallrikar. Kanske värt att prova att byta ut dem till något mindre tallrikar? I så fall kan hon ju fortsätta ta två-tre portioner fast ändå inte komma upp i en så stor mängd.

Jag tycker nog att det låter som att portionerna är problemet, om något. Det kan säkert vara puberteten också. Att hon börjar få former eller så.
    Jag vet inte om det är puberteten. Eftersom det sätter sig runt midjan och ingen annanstans så det känns inte som former direkt. Inte i den bemärkelsen som att kroppen är på väg att bli mer kvinnlig. Faktiskt. 

Våra talrikar är lite större än "normala" men vi har ett gäng ikeas mindre och min dotter föredrar att ur de talrikarna så hon tar själv en sådan talrik.

• sextiotalist
    Raggarmunk skrev 2013-09-16 11:08:27 följande:
    Okej Ärligt....
    Som en 11 åring så anser  jag inte att du ska säga åt henne att hon inte får ta mer. Där gör du ett STORT fel.
    En person i den åldern är extremt känslig för att höra sånt... Varför ska inte hon få ta mer när andra får?
    Gör istället nyttigare mat som hon får ta mycket av. till HELA familjen, dvs uteslut pasta potatis å ris för ALLA å inte bara henne.
    Den dag du särbehandlar hennes matvanor, den dagen har DU startat en ätstörning hos henne...
    Tro mig... jag var hon i den åldern, jag vet hur mycket de påverkar en person i den åldern.

Om nu din karl kommer hem med onyttigheter så får du väl kasta de direkt i soptunnan, så kanske han fattar piken med!

Men problemet är ju att hon äter för mycket, hon överäter rejält eftersom hon lägger på sig. Äter man normalt, rör sig normalt, så finns det plats för både godis och fika i normal mängder.

Att inte lära sig att känna när man ätit tillräckligt är en otjänst för barnet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Knoen) skrev 2013-09-16 11:09:13 följande:
    Jag håller inte med. Äter man lagom mycket kolhydrater så spelar det ingen större roll om det kommer från vanligt ris eller bulgur, fullkornspasta eller "vanlig" pasta. Man bör äta allt med måtta, men man behöver inte bli rabiat och bannlysa vanliga livsmedel som potatis och ris. Ser större risk för att dottern utvecklar en ätstörning om man börjar hålla på att bannlysa vanliga livsmedel som "onyttiga" när det egentligen bara handlar om nedskärningar på tallriken. Visst, föredrar man fullkornspasta (som ett ex), så ät det. Jag själv föredrar vanlig, men äter ex helst rågbröd framför vitt eftersom jag tycker om smaken. Men att basera sitt intag efter en nyttig-skala känns ganska extremt när det inte spelar någon större roll om man i övrigt äter balanserat med protein och mycket grönsaker.
    Håller med, med normala portioner så finns det plats för det onyttiga och pasta, vitt bröd, socker är inget gift. Man kan bli tjock på det som går inom facket nyttig mat också om man äter för mycket.
  • Anonym (mammis)
    Raggarmunk skrev 2013-09-16 11:08:27 följande:
    Okej Ärligt....

Jag särbehandlar inte hennes matvanor. Jag ser till att äta likadant som hon. Och min son. Men min man envisas med sitt. 
    Men om jag inte begränsar portionerna äter hon mycket mer än vad hennes pappa gör. Hon äter för att det är gott. Jag lagar så nyttig mat jag kan och gör sallad. Serverar alltid med grönsaker. 

Jag är inte exakt säker på hennes längd men ca 140 och väger 43 kg. Men jag har inte stirrat mig blind på vågen utan det jag ser, hennes mage som har växt. Hur hullet har satt sig runt midjan.

• Anonym (mammis)
    sextiotalist skrev 2013-09-16 11:11:57 följande:
    Men problemet är ju att hon äter för mycket, hon överäter rejält eftersom hon lägger på sig. Äter man normalt, rör sig normalt, så finns det plats för både godis och fika i normal mängder.

Att inte lära sig att känna när man ätit tillräckligt är en otjänst för barnet. 
    Det är ju precis det jag tror. Hon äter massor med mat. Men jag tror att jag får lösa det genom att göra exakt mängd med mat. Normala portioner så finns det inte mer att ta sedan. 

Hon har ju träning tre dagar i veckan men jag försöker få med henne på mina promenader och även när jag springer. Det gör jag med båda barnen. Att de kanske cyklar när jag springer. Jag tycker det är super viktigt med motion.

• amalie79

Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?
    Sambons pojke är väl medveten om att han är överviktig. Vi tragglar med att få honom att känna när det räcker, för han vet inte det själv än. Fröken pratar med honom om det också, att man bara tar en gång i bamba, att man inte behöver bli proppmätt varje gång för det är inte farligt att vara hungrig ibland. Man dör inte av det.

Det viktiga är väl att man inte lägger värderingar i det. Men att säga att ja, du väger lite mycket för din längd och det bra att göra något åt det nu, att äta bra mat och lagom mycket. Att det blivit som det blivit eftersom både mamma och pappa haft problem med maten och vikten, men nu när de väger mindre så mår kroppen bättre. Pappa har inte ont i hjärtat längre och mamma orkar cykla till jobbet.    
    Tycker inte det är fel att vara ärlig så länge man lägger fokus på att det är ett hälsoproblem och inte ett utseendeproblem. 

• Anonym (lite mkt)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 11:14:27 följande:
    Jag särbehandlar inte hennes matvanor. Jag ser till att äta likadant som hon. Och min son. Men min man envisas med sitt. 
    Men om jag inte begränsar portionerna äter hon mycket mer än vad hennes pappa gör. Hon äter för att det är gott. Jag lagar så nyttig mat jag kan och gör sallad. Serverar alltid med grönsaker. 

Jag är inte exakt säker på hennes längd men ca 140 och väger 43 kg. Men jag har inte stirrat mig blind på vågen utan det jag ser, hennes mage som har växt. Hur hullet har satt sig runt midjan.

Oj, ja det är ju lite mkt. Det är som vår nioåring hemma ungefär i längd och vikt. Där har de verkligen tagit det på allvar, förra terminen var det dietist och gympa för kraftiga barn med mera.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt