• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (tjockisungen)

Jag blev jätteöverviktig efter mina föräldrars skilsmässa, om jag blickar tillbaka tror jag att jag skulle mått bättre av att göra fysisk aktivitet med tillsammans med mina föräldrar (och om inte min pappa hade försökt köpa sig fri från ångesten över skilsmässan med att smyga till mig godis). Jag ville långt upp i åldern att min mamma skulle följa med och dansa i mamma/barn dansgruppen. Det kan ju vara känsligt med maten, speciellt om hon börjar närma sig tonåren och allt som har med kroppsfixering att göra, men jag tror det kan vara bra att inte göra någon stor grej över det, om ni serverar sallad med maten får ju både du och din man bli goda förebilder och äta duktigt med sallad till maten. Ha ett ordentligt snack med din man, du får gärna visa denna följande rad för honom;

Min pappa sket totalt i min mammas förmaningar om min viktuppgång och jag slutade som gravt överviktig, på gränsen till fetma eftersom han fortsatte ge mig, 8 år gammal, godis alla dagar i veckan och läsk som måltidsdryck. Vi hade mycket grönsaker till maten men det var läsk att dricka och såser från påse med matlagningsgrädde till de flesta måltider. Jag har fått jobba som ett djur för att bryta den cirkeln och jag tycker det är svårt fortfarande. Jag fick senare kämpa med andra polen när jag fick anorexi, men det är en annan historia; Poängen är att det kanske inte verkar stort nu, men problemet kan växa i takt med att hon gör det. 

Hoppas ni hittar en bra lösning!

• Anonym

Fast jo, kan mycket väl vara kvällsmackan som gjort henne fet.

• BusJohanna

Tittar in här igen. Bra jobbat ts!
    Du.. Tror inte att du behöver jättemycket råd för du verkar göra jättemycket bra ju!

Härligt att dottern gillar maten.
    Har maken kommit hem än? Pratat med honom?

• Anonym (åtta åring)

hoppar in här jag med då det verkar finnas en hel del vettiga tankar i tråden.

har en dotter på åtta år som väger 27 kg och är 130 lång, jag har på senare tid tyckt att hon har blivit rundare och nu när dom varit på kontroll hos skolsköterskan så fick jag det svart på vitt.

när hon började nollan låg hon precis på medel kurvan både vad det gällde vikt och längd, nu låg hon lite över på vikten och lite under på längden.

så jag skulle vilja "bromsa" viktuppgången tills hon växt lite mer på längden.

anledningen här till att hon gått upp är att hon älskar att äta, vi har nyttig mat med mycket grönsaker men hon tar gärna om.

jag skulle vilja begränsa mängden mat hon äter och jag skulle även vilja skära ner på mängden gottis, problemet är hennes pappa.

jag har tagit upp det med honom att hon börjar bli rund och att det nog börjar bli läge att försöka styra upp det, men han tycker jag är löjlig. när hon vill ta om och jag hindrar henne så ger han henne mat.

likadant så är han hopplös på att köpa hem fika bröd och kex och dylikt mitt i veckan medans jag helst hade velat stryka godis helt ett tag.

hur ska jag få honom att förstå? jag blir så frustrerad.

jag vill inte heller göra maten för "smal" då hennes två små syskon snarare är lite för tunna, den ena ligger under gränsen för normalvikt och den andra är precis på gränsen mellan underviktig och normalviktig.

någon som har något bra tips?                            

• Anonym (mammis)
    Anonym skrev 2013-09-18 23:54:05 följande:
    Fast jo, kan mycket väl vara kvällsmackan som gjort henne fet.
    Om min dotter är middag 16:00, gör kvällsmackan henne fet då?

Vi har börjat äta middag kl16 nu senast eftersom ungarna tränar på veckorna. Hon måste ju äta något efter träningen ju. 
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-19 18:39:03 följande:
    Tittar in här igen. Bra jobbat ts!
    Du.. Tror inte att du behöver jättemycket råd för du verkar göra jättemycket bra ju!

Härligt att dottern gillar maten.
    Har maken kommit hem än? Pratat med honom?
    Tack.

Mannen kommer hem i morgon kväll. Vi har som hastigast snackat i telefon och jag berättade att vitt bröd är bannlyst här och måste han äta det får han göra det på jobb. Han sa inte så mkt. Vi får se hur det går. :D 
  • BusJohanna

Inte blir hon fet av de kvällsmackor hon får nu iaf och det är iaf bättre med det än lägga sig hungrig/äta ngt sött den tiden.

• Anonym (mammis)

Är så arg idag.

Lämnade mina barn hos min brors fru efter skolan, vid 14-tiden och jag kom dit 17:00 för vi skulle äta middag ihop då.

Under tiden jag var borta fick deras barn och mina barn är: kakor, vitaste mackan man kan hitta med nutella, flingor av choklad och en glass.

Trots att jag pratade med henne igår om barnens kost och att vi kastat ut allt skit som finns. Och att det är slut med det. Förklarade lite om varför och så.

Så när jag kommer dit så kommer min lille son glatt och berättar vad de stoppat i sig och jag frågade min dotter och ja det stämde. Ville strypa min brors fru på plats!!!
    Jag ville ju inget säga inför barnen.
    Vid ett senare tillfälle så frågade jag vad hon tänkte: jaaa man måste ju mysa lite.

Blev så förbannat arg och sa att bara för att du trycker dina ungar fulla med skit så gör inte det med mina!!! AAARGGH!  

• Mickan76
    Anonym (åtta åring) skrev 2013-09-19 19:08:47 följande:
    hoppar in här jag med då det verkar finnas en hel del vettiga tankar i tråden. har en dotter på åtta år som väger 27 kg och är 130 lång, jag har på senare tid tyckt att hon har blivit rundare och nu när dom varit på kontroll hos skolsköterskan så fick jag det svart på vitt. när hon började nollan låg hon precis på medel kurvan både vad det gällde vikt och längd, nu låg hon lite över på vikten och lite under på längden. så jag skulle vilja "bromsa" viktuppgången tills hon växt lite mer på längden. anledningen här till att hon gått upp är att hon älskar att äta, vi har nyttig mat med mycket grönsaker men hon tar gärna om. jag skulle vilja begränsa mängden mat hon äter och jag skulle även vilja skära ner på mängden gottis, problemet är hennes pappa. jag har tagit upp det med honom att hon börjar bli rund och att det nog börjar bli läge att försöka styra upp det, men han tycker jag är löjlig. när hon vill ta om och jag hindrar henne så ger han henne mat. likadant så är han hopplös på att köpa hem fika bröd och kex och dylikt mitt i veckan medans jag helst hade velat stryka godis helt ett tag. hur ska jag få honom att förstå? jag blir så frustrerad. jag vill inte heller göra maten för "smal" då hennes två små syskon snarare är lite för tunna, den ena ligger under gränsen för normalvikt och den andra är precis på gränsen mellan underviktig och normalviktig. någon som har något bra tips?                            

Fast enl bmi för barn är hon helt normalviktig.
  • Flisis

Vet inte om du har skrivit det någon stans, men vad väger din dotter och hur lång är hon? Har nämligen själv en dotter på 11 år som jag tycker lagt på sig för mycket..

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt