• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (ehh?)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-23 15:40:41 följande:
    Ikväll MÅSTE jag förklara för min man att det är allvar. Inte för att min dotter ska bantas ner utan för att det är på tok för mycket skit som trycks ner i halsarna på ungarna. Igår vart jag iväg hela dagen och det åts en hel kladdkaka och en massa snask. Samma sak varenda gång jag är borta. Ingen portonskontroll heller utan hon åt som vanligt som en skogshuggare. Inga grönsaker. Blir så evigt trött att jag MÅSTE övervaka och inte kan lita på att saker efterlevs när jag inte är hemma.

men vad har han för faktisk ursäkt för att han göder sitt barn som en ko inför slakt? fråga honom om han struntar i risken för mobbning och alla hälsorisker som kommer med bukfett. vill han ha dottern fet? är han en feeder? vad säger han om du faktiskt kräver ett svar?
  • Anonym (Lisa)

Hej ts,
    Du verkar ha en mycket bra plan och sunda idéer. Men, du har inte en chans om inte du och din man jobbar ihop som ett team. Tycker han inte att dottern behöver stå still i vikt? Vad tycker han? Lyssna på vad han sager. Kan tillägga att jag också gärna bestämmer saker och det funkar inte alls när min make gör tyst motstånd och helt enkelt struntar i de regler JAg satt upp. VI måste sätta regler.

Får du inte med maken på tåget så tror jag tror du måste skicka din man på rådgivning, boka tid med läkare eller dietist. Be honom söka information på nätet. För återigen, om du kämpar och han sen gör frulle med vitmackor och o'boy så slår han undan fötterna på dig totalt.

• BusJohanna

Hej, kollar in här igen och fy så tråkigt för dig ts!
    Din man och hans syster (?) verkar lite smått tröga.
    Kämpa på och försök få honom att förstå!
    Sitter här och blir genuint arg på din karl! Så får han ju inte hålla på!

• Anonym (mammis)

Jag har pratat med min man. Jag sa att vill du leva osunt gör det nån annanstans. Sluta tryck i barnen skit. Nu är det det som gäller. Vad jag säger. Är du osäker så ring.

Förklarade tydligt att det gäller barnens hälsa och att han måste tänka och ta det på allvar. Jag hoppas han fattar men jag antar att jag får skriva lappar när jag lämnar huset...eller nåt :D 

• Essien
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 11:36:01 följande:
    Jag har pratat med min man. Jag sa att vill du leva osunt gör det nån annanstans. Sluta tryck i barnen skit. Nu är det det som gäller. Vad jag säger. Är du osäker så ring.

Förklarade tydligt att det gäller barnens hälsa och att han måste tänka och ta det på allvar. Jag hoppas han fattar men jag antar att jag får skriva lappar när jag lämnar huset...eller nåt :D 

Men vad svarade han då?
  • Anonym (mammis)
    Essien skrev 2013-09-25 11:42:28 följande:

Men vad svarade han då?
    han svarade: jaaa jaaaa

ett mkt uttömmande svar
  • Essien
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 11:48:11 följande:
    han svarade: jaaa jaaaa

ett mkt uttömmande svar

för mig låter det som att han inte har lyssnat för fem öre, inte har eller tänker tänka efter, kolla upp någon fakta eller så och att han inte tar situationen på allvar alls. jag hade inte nöjt mig med ett sånt avspisande och barnsligt svar på en så pass viktig fråga faktiskt. jag tror inte han kommer att haka på dig alls eftersom han inte tar dig på allvar nog för att lyssna som en vuxen. de där svaren får jag från mina barn. för att de inte vill lyssna ibland och för att de är barn och därför inte helt mogna än..
  • Anonym (l)

Personligen tycker jag det är rent ut sagt vansinne att hålla på och väga och mäta tonåringar, när dom är i den mest känsligaste åldern. Vet flera tjejer som mått dåligt efter dom blivit vägda på sin skola, dom har inte tyckt dom varit för stora innan, men helt plötsligt kommer det ett papper där det står att man väger för mycket. Snacka om att ge dessa stackars ungdomar ännu mer press, komplex än dom redan har!!

• Anonym (mammis)
    Anonym (l) skrev 2013-09-25 11:59:56 följande:
    Personligen tycker jag det är rent ut sagt vansinne att hålla på och väga och mäta tonåringar, när dom är i den mest känsligaste åldern. Vet flera tjejer som mått dåligt efter dom blivit vägda på sin skola, dom har inte tyckt dom varit för stora innan, men helt plötsligt kommer det ett papper där det står att man väger för mycket. Snacka om att ge dessa stackars ungdomar ännu mer press, komplex än dom redan har!!
    Ja alltså är fast övertygad om att min dotter inte mår dåligt av att väga sig. Jag håller heller inte på att väga henne. Jag bad båda ungarna ställa sig på vågen. Och det händer inte så ofta alls. Jag väger inte min dotter varje vecka. Utan jag försöker se på henne om det händer nåt med kroppen. Kläderna är tex ett bra sätt att se.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt