• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:47:14 följande:
    Om hon har problem med magen kanske hon ska ragga ner på mjölkprodukterna och inte äta yoghurt alls?
    Jag har skuriy ner mjölkprodukter just för att skona hennes mage. Så det blir faktiskt inte så mkt av den varan men visst det förekommer.

Jag tror det största problemet i vårt hushåll är:

vitt bröd
    för stora portioner och för många
    samt det eviga fikandet som min man ofta tar med sig hem

Jag ska inte på något vis lägga all skuld på min man. Jag har själv hamnat i en ond cirkel av vitt bröd och socker. Jag kan ju sätta mig själv på låg kolhydrat kost och snabbt bli kvitt det problemet och det har jag börjat med just idag. Men hur mkt av det kan jag lägga på barnen? 
  • BusJohanna

Heja dig!!

Och ta din man i örat. Det är inte kul att vara tjej och komma upp i tonåren med tokig matsyn. Att lägga en hälsosam grund tidigt är viktigt.
    Risken för ätstörningar är större med en kass syn på mat nu för hon kommer bli varse om sin storlek tids nog och då är det lättare att ta till en massa "metoder" än att äta nyttigt.

Om hon lär sig äta nyttigt nu behöver hon kanske aldrig se det där.
    Och hon blir kanske medveten om hälsa och hur roligt det är att vara pigg, stark och må bra.

• BusJohanna

Ingen mår bra av socker och det är inte ett straff att ta bort.
    Hjälp dem att fokusera på annat. Gör saker som är roligt eller fe dem annat ist för sötsaker.

Positiva saker behöver inte hänga ihop med godis och sötsaker.

• Anonym (Knoen)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 10:47:19 följande:
    Jag tror faktiskt att jag verkligen måste det. Jag är expert på att koka för mkt ris och pasta och potatis. Så jag tror att det är den första åtgärden jag ska göra. 
    Tror vi kan vinna mkt på det. Man vänjer ju sig ganska snabbt till att äta en normal portion för sin storlek.

Hon äter faktiskt fullkornsbulgur så får byta ut riset mot det.
    Med brödet får jag göra ett nytt försök att förbjuda vitt bröd.

Måste poängtera att det inte spelar någon roll om ni äter vanligt vitt ris eller bulgur, vanlig pasta på durumvete eller fullkornspasta. Likaså med bröder, variera lite kanske. Huvudsaken är att hon skär ner på mängden. Alt. kan vara att introducera gröt på havre som man står sig på länge, eller keso/kvarg med musli/frukt/bär till mellanmål. Om hon inte tål mjölkprodukter så finns det yoghurt baserat på annat att köpa, alt. smoothies på ris/havremjölk.
  • BusJohanna

Ex "fredagsmys" borde inte vara godiset - det borde vara att umgås

Stor eloge till dig som försöker och jag peppar dig gärna om du vill.
    Önskade att min mamma gjort som du! Jag trodde tillslut att jag seriöst inte kunde gå ner i vikt för jag provade "allt".
    Men det som behövdes var just mindre och nyttigare portioner och mkt mera motion.
    Det är inte så svårt men när man är äldre blir det svårare.

Att lära sig äta grönsaker som vuxen är mkt svårare än som barn...

• pluvdo

Hur stora tallrikar har ni? Har man ganska stora tallrikar så uppfattar man inte en portion som lika stor som ifall man har mindre tallrikar. Kanske värt att prova att byta ut dem till något mindre tallrikar? I så fall kan hon ju fortsätta ta två-tre portioner fast ändå inte komma upp i en så stor mängd.

Jag tycker nog att det låter som att portionerna är problemet, om något. Det kan säkert vara puberteten också. Att hon börjar få former eller så.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Helly
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 10:44:52 följande:
    Lightprodukter har nog i princip aldrig funnits i vårt hushåll. 
    Däremot har vi ju smaksatt yoghurt.

Jag fick tips om att köpa ett vaniljpulver ( ren riktig vanilj, inte vaniljsocker ) som de rekommenderade att man kunde ha i naturell yoghurt till just barn som tycker det är för surt. Har inte testat och inte heller kollat upp vad det egentligen är. 
    Lätta produkter är annars ett bra sätt att trappa ner lite på fettet. T.ex. köp mellanmjölk istället för standardmjölk, ersätt smör/margarin på mackan med en smalare färskost (jag använde philadelphia på mackan istället för smör när jag körde viktväktarna - jättegott!), använd mindre smör vid stekning och välj lättare matlagningsprodukter. Blåbärssoppa finns på tetra och är jättegott även i varianten utan tillsatt socker!

Det är ju skillnad på "light"-produkter som innehåller en massa skit, och på att byta till lättare alternativ.

Börja kolla kalori-innehållet i varorna du köper. Det kan skilja jättemycket!

Att ersätta vanlig pasta med äggnudlar emellanåt ger t.ex. stor effekt.

Om din dotter äter mycket pasta, byt till fullkornsprodukter - det mättar bättre.
  • BusJohanna

Knoen - visst är det viktigaste att skära ner på portionerna men att säga att det inte gör ngn skillnad alls vad de väljer för kolhydrater är lite galet. Det spelar visst roll.

• sihn

Har också en dotter som är 11 år och rund. Tar gärna flera portioner men nu har vi satt stopp för det. Vi ber henne att dricka erhållas vatten till och vänta en kvart. Är hon fortfarande hungrig då kan hon få ta lite till. Det händer sällan. Vi har faktiskt sagt till henne att om hon fortsätter äta som hon gör så kommer hon att bli tjock till slut (har inte sagt att hon är tjock).
    Angående mellanmål så fungerar bland annat bananplättar fint här (inte alla dagar i veckan) mixa en banan med två ägg och stek som plättar.
    På lördagar lyxar vi till det med efterrätt. En efterrätt som endast innehåller ca 120 kcal per portion är ca 150 g frysta bär, ca 1 dl kesella vanilj, mixa med handmixer. Klart för servering. Supergott!!!!!

• BusJohanna

Sihn - åh sluta säg så fokusera på att det är viktigt att äta hälsosamt för att må bra. Att man blir trött och svag av dålig mat osv.
    Även om du inte sagt att hon är tjock så är det det du menar och det förstår hon redan eller snart iaf.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt