• honey1

Bf Juni 2014

Hej! Hoppas det är fler som vill följas åt från olika delar av Sverige :)

Fick reda på att jag var gravid igår, är så sjukt glad, första månaden vi "gav upp" på försökandet. 
    Har en dotter på 8 månader som kommer vara 1,5 år när nästa bebbe kommer :)

Så skriv gärna in er här så följs vi åt!       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:54
    BF-LISTA:

EMTP - 31/5 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 22:57
    Honey1 - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 08:02
    Snuttens - 30/1 2014
    S85 - 6/6 2014
    Pronomen - 1/6 2014

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:05
    SE BORT FRÅN MIN FELSKRIVNING DÄR UPPE
    Snuttens - 30/5
    Skorpan89 - 3/6
    CherstinBovington - 3/6
    Ankanm - 4/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 14:08
    LokesMammi - 31/5 - 1/6

• Svar på tråden Bf Juni 2014
  • GrabbarnaOchJag
    EQ85 skrev 2013-11-12 19:45:50 följande:
    välkommen i crohns gänget. fick det 2008. dock har jag inte så pass mkt som du har.
    har ingen stomi men går på imunhämmandemedicin, azatioprin 
    2005 fick jag det och tjocktarmen rök direkt, men förra året valde jag stomi och det är det bästa jag gjort. :) Men som sagt, blir ju lite annorlunda när magen växer! 

Hur funkar det för tarmsjuka som har sjukdomen under kontroll? går du hos spec. mödravården också?
    Det har jag gjort båda gångerna och fått snitt planerat två veckor innan BF, men båda grabbarna har kommit ut 3 veckor för tidigt.. men ändå med snitt. :) 
  • EQ85
    GrabbarnaOchJag skrev 2013-11-12 19:49:16 följande:
    2005 fick jag det och tjocktarmen rök direkt, men förra året valde jag stomi och det är det bästa jag gjort. :) Men som sagt, blir ju lite annorlunda när magen växer! 

Hur funkar det för tarmsjuka som har sjukdomen under kontroll? går du hos spec. mödravården också?
    Det har jag gjort båda gångerna och fått snitt planerat två veckor innan BF, men båda grabbarna har kommit ut 3 veckor för tidigt.. men ändå med snitt. :) 
    nej, jag går till vanlig bm. min medicin har bromsat upp det helt, så tar blodprover var 3e månad för att kolla så levern inte slås ut. annars lever jag som vanligt.

va din crohns så aggressiv direkt?
    jag trodde först jag blev magsjuk, men kunde inte äta, fick kramper o rasade i vikt. trötthet feber..ja du vet.
    så gick från 61 kg till 48 på 2 månader om ens det. sen blev jag utredd efter många rundor på vårdcentraler.

• GrabbarnaOchJag
    EQ85 skrev 2013-11-12 19:58:38 följande:
    nej, jag går till vanlig bm. min medicin har bromsat upp det helt, så tar blodprover var 3e månad för att kolla så levern inte slås ut. annars lever jag som vanligt.

va din crohns så aggressiv direkt?
    jag trodde först jag blev magsjuk, men kunde inte äta, fick kramper o rasade i vikt. trötthet feber..ja du vet.
    så gick från 61 kg till 48 på 2 månader om ens det. sen blev jag utredd efter många rundor på vårdcentraler.

skönt att du kan leva med det :) 

jo jag var dundersjuk hela sommaren.. rasade 20 kg och hade konstant feber, blev inlagd några gånger med tarmvila och kortison men till slut höll tarmen på att spricka så det blev akutoperation. Vid det laget lät jag dom göra vad som helst bara det blev bättre.. haha. var ju bara 19 så det var ju inte så lätt. Men det tog nog 2-3 veckor från diagnos till operation och det var ulcerös colit från början.. men nu har dom ändrat sig. :P Mediciner har jag aldrig ätit (bara såna man tar i sprutor eller i dropp). Så det känns skönt att ha stomi nu och slippa..

Blev lite ot här i bf-tråden. :)  
  • rosii

Usch och jag som gnäller över att min mage är dålig (misstänker ibs), lite styrke kramar till er! Vilka kämpar ni är eq85 & grabbarnaochjag

• EQ85
    rosii skrev 2013-11-13 06:59:28 följande:
    Usch och jag som gnäller över att min mage är dålig (misstänker ibs), lite styrke kramar till er! Vilka kämpar ni är eq85 & grabbarnaochjag
    ibs är inte heller kul. det "enda" man kan göra åt ibs är att ändra kosten.
    men man slipper iaf mediciner med tradiga biverkningar
    GrabbarnaOchJag skrev 2013-11-12 20:32:56 följande:
    skönt att du kan leva med det :) 

jo jag var dundersjuk hela sommaren.. rasade 20 kg och hade konstant feber, blev inlagd några gånger med tarmvila och kortison men till slut höll tarmen på att spricka så det blev akutoperation. Vid det laget lät jag dom göra vad som helst bara det blev bättre.. haha. var ju bara 19 så det var ju inte så lätt. Men det tog nog 2-3 veckor från diagnos till operation och det var ulcerös colit från början.. men nu har dom ändrat sig. :P Mediciner har jag aldrig ätit (bara såna man tar i sprutor eller i dropp). Så det känns skönt att ha stomi nu och slippa..

Blev lite ot här i bf-tråden. :)  
    oj, det gick fort. hoppas det går bra med kulan och med påsen.

• LokesMammi
    GrabbarnaOchJag skrev 2013-11-12 19:49:16 följande:

Hur går det o vara gravid o ha stomi? Tänkte då tarmarna flyttar på sig! =)
    Loke 11/1-11, Pyret 1/6-14 <3
  • Sickan12

Höll på att svimma idag på jobbet. Blev helt darrig och svettig, fick gå och lägga mig. Jobbar precis vid en vårdcentral, så en kollega hämtade en sköterska som tog blodtryck och så. Hon reagerade på att pulsen var hög, och sa att jag skulle kolla upp det "mdd tanke på min historia"= missfall. Sambon hämtade mig så nu är jag hemma och vilar. Ringt min BM som ska ringa upp. Men - att ha hög puls är väl inget konstigt vid graviditet? Förstår inte riktigt varför hon reagerade på det?

• Zwoom
    Sickan12 skrev 2013-11-13 13:06:57 följande:
    Höll på att svimma idag på jobbet. Blev helt darrig och svettig, fick gå och lägga mig. Jobbar precis vid en vårdcentral, så en kollega hämtade en sköterska som tog blodtryck och så. Hon reagerade på att pulsen var hög, och sa att jag skulle kolla upp det "mdd tanke på min historia"= missfall. Sambon hämtade mig så nu är jag hemma och vilar. Ringt min BM som ska ringa upp. Men - att ha hög puls är väl inget konstigt vid graviditet? Förstår inte riktigt varför hon reagerade på det?

Hög puls kan an få av rädsla,oro,stress,graviditet osv
    My family makes me the happiest mom / wife
  • Zwoom

Hände för ett litet tag sedan något läskigt.
    Har suttit vid datan ett tag och blir sen helt plötsligt yr....
    Ska man verkligen kunna bli yr när man redan sitter ner?

My family makes me the happiest mom / wife
  • DevilsDaughter

zwoom: Japp det kan man absolut! 

Sickan: Antagligen va de bara en släng av lågt blodtryck och plusen gick nog upp för att du blev rädd kanske? Tror inte att det har med något missfall att göra iaf! Men bra att du vilar dig å kontaktar BM!