Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Bf Juni 2014

Hallonmjölk skrev 2013-11-14 05:31:07 följande:

Godmorgon!

Har börjat må bättre (peppar peppar). Känner mig inte alls så gravid just nu, Illamåendet har släppt en hel del och känner mig inte lika sjukligt trött som förut. Gick in i vecka 10 igår =)
    Känns riktigt skönt att börja närma sig vecka 12. Ska till BM om 2 veckor ungefär.
    Tycker veckorna går jäkligt seeeeegt!
    Har iaf suttit och tittat på barnvagnar på nätet. Mysigt =)
    Vet dock inte hur vi kommer göra, om vi kommer köpa ny eller begagnad. Varken jag eller sambon har nåt emot begagnat men så har jag läst mycket om mögel i barnvagnar, vilket jag aldrig ens har tänkt på kan förekomma. Men de e klart, står dom ute så blir de ju så.

Nåja vi har tid och tänka och fundera på hur vi kommer göra. =) 

Jag mådde också bättre när jag gick in i vecka 10. Ingen växtvärk, inget illamående, piggare. Nu går jag in i vecka 11 och är mycket kaxigare på maten även om jag kan få kväljningar av vissa saker fortfarande.

Vi får passa på att njuta för vem vet hur länge det varar?
  • Amalian83

Åh herregud vad jag längtar till julledigheten! Det är alldeles för mycket att göra på jobbet nu och jag har ingen energi alls.

Ska bli skönt att snart få outa graviditeten så kollegorna iallafall kan ha lite förståelse :)

10 dagar kvar till UL!

• Amalian83

Hjälp jag sitter i en taxi och chauffören måste ha ätit sjuhelsikkes mycket vitlök! Jag kan knappt andas. I vanliga fall har jag inga problem med vitlök, äter massa själv, men nu är det annorlunda minst sagt. Vad gör man??

• Amalian83

Idag är sista festen där jag ska mörka graviditeten. Antingen har det varit ovanligt mycket alkoholtillfällen för mig oktober - november eller så känns det som väldigt många eftersom jag måste tänka på att lura alla hela tiden. It's exhausting!

Igår kom jag dock på ett bra knep. Gin tonic utan gin! Ingen ser att det bara är tonic i drinken :) så det blir några sådana ikväll

Hoppas ni alla har en fin helg !

• Amalian83

Varning varning: gintonic utan gin är INTE en bra ide. Nu har jag halsbrännan från helvetet. Helt säkert ett rookie mistake. You live and you learn :)

• Amalian83

Om man själv valt att jobba deltid för att vara hemma med sitt barn och föräldrapenningen är förbrukad så är det ju inte mer än rätt att man måste söka jobb om man vill fylla på kassan med pengar från a-förmedlingen.

Missförstå mig rätt, men att jobba deltid frivilligt och att vara ofrivilligt arbetslös 25% är inte samma sak och borde inte ge rätt till samma pengar. Som skattebetalare tycker jag inte att det är mer än rätt att a-förmedlingen försäkrar sig om att de som söker a-kassa faktiskt och ärligt vill ha ett jobb.

Är det vanligt att folk gör så? Söker jobb för att få a-kassa utan att vilja ha jobben de söker?

• Amalian83

Därmed inte sagt att det är det du gör lokesmamma ! :) ser nu att mitt inlägg kan verka anklagande. Jag känner inte din situation så det var en allmän reflektion som uppstod när jag läste ditt inlägg.

Puh hormoner och politik ...

• Amalian83
    LokesMammi skrev 2013-11-26 21:44:29 följande:
    Amalian83 skrev 2013-11-26 20:04:10 följande:Därmed inte sagt att det är det du gör lokesmamma ! :) ser nu att mitt inlägg kan verka anklagande. Jag känner inte din situation så det var en allmän reflektion som uppstod när jag läste ditt inlägg.

Puh hormoner och politik ...
    Nu tog jag illa upp! =) Jag har inte "valt" att jobba 75%. Jag jobbar i äldreomsorgen och där finns det vääääääldigt få heltidstjänster! Alla tjänster man söker är på deltid. Dom sparar pengar på det sättet genom att anställa fler deltidare!  När jag stämplade sist så var det inte lika "petiga" på att man söker jobb som dom är nu! Jag vill ha ett nytt jobb, men nu är fel tillfälle.
    Men det är ändå synd att man "måste" söka nytt jobb bara för att man är 25% arbetssökande när man trivs på sitt jobb! Jag behöver den extra slant jag får. Förstår du? =)
    Loke 11/1-11, Pyret 1/6-14 <3
    Ja jag förstår vad du menar. Reagerade nog mest på diskussionen som följde om att göra söknader där man inte blir vald. I ett fyrkantigt och byråkratisk perspektiv blir det fel att få 25% till av staten utan att söka jobb och det är väl därför du hamnat i kläm nu. Därför att systemet inte tar hänsyn till dig och andra i samma situation.

Så länge man inte valt deltid är man ju arbetssökande på de resterande procenten. Självklart är det svårt att försöka fylla upp 25% med en bebis i magen! Det var lite därför jag fick skriva två gånger för jag insåg att det första inlägget gick lite snabbt och att jag läst fel.

Hoppas du får till en bra lösning!
  • Amalian83

Idag var vi hos läkaren och lyssnade på magen. Hjärtat på bebisen slog tydligt och klart :) så då vet vi att det är liv i den lilla. Imorgon är det privat ultraljud så då får vi se om allt också ser bra ut.

Jag är i vecka 13+0 idag. Det var någon härinne som sa att i Sverige lyssnar man inte på hjärtat så tidigt, men det gör man i Norge. Det är jag glad för! Nu blev det liksom ännu lite mer verkligt :)

• Amalian83
    H83 skrev 2013-11-28 13:29:56 följande:

Tack för era råd! Jag ringde 1177 som kopplade mig till kk-mottagningen och de tyckte jag skulle komma in för ett ul så idag kl 15.20 får vi se hur det ligger till..

Bra! Massa lycka till !!
Svar på tråden Bf Juni 2014