• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    skpklm skrev 2014-03-08 16:49:48 följande:

Tack!   Visst, jag  har hittat en sådan tråd -  och känner till att äggdonatorer ska vara diskreta.  Studsade till när jag såg den här rubriken -  fick en känsla av att mottagarna är så egotrippade att de inte alls har donatorerna i sin föreställningsvärld.
    Då vill jag poängtera att vi är OTROLIGT tacksamma för att det finns människor som överhuvudtaget VILL/KAN donera!

Däremot så kanske det känns som vi är egotrippade när man bara hoppar in såhär mitt i en tråd och bara enkelriktat hör vårt snack?! Att vi inte alls tänker på donatorn utan bara på oss själva med prover hit och dit, väntan hit och dit, antal ägg som man fick o.s.v.

Vi är grymt tacksamma och tänker på våra donatorer MYCKET OCH OFTA, särskilt vid ägguttag, ev. graviditet, förlossning, småbarnstid o.s.v. Men själva tråden handlar ju inte om det nej!

Den handlar om vår ständig kamp typ...
  • NinaCamilla

Jag otrolig tacksam för vår donator och donatorer men efter 4 misslyckade ÄD har det varit kämpig för oss. Att få en ägg är en gåva och vi är tacksamma för alla som gör det men att få det fungera till en graviditet och att få ett frisk barn är en mirakel. Vi är inte där än. Alla delar behövs för att lyckas en donator, mannen och mig och jag förstår inte varför skulle det låta egoistisk om jag berättar om vår kämpande. Det finns sorg i det hela och oftast är det många års kämpande. Jag tänker på donatorn men inte pratar om det här. Vår donator har också önskat sig anonymitet vilket jag respekterar till fullo.

• villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-03-08 16:20:11 följande:
    Villsågörna: jag föreslog att börja m fragmin tidigare utsnpå trombylen- svar nej. Mina blodvärden behövde bara en skjuts. Ska höra med juliette! Tack Sorg igår som fa....men Ja, nu är jG på gång mentalt i en ny process. Werlab på måndag prov th tsh mfl. Telefontid m serum bokat.

Förstår precis vad du menar med sorg! Hoppas att ni orkar ta hand och stötta varandra du och din man! Om jag var du hade jag nog börjat en vecka tidigare iaf nästa gång. Det är ju många som tar blodförtunnande trots bra blodprover inkl jag själv jag tar det därför att studier visar att det minskar missfallsrisken då vi haft några sådana tidigare. Under en ev grav så minskar det ju sen även risken för havandeskapsförgiftning. Risken är ju lite högre för havandeskapsförgiftning när man gör äd och är lite "äldre". Kram
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 17:02:09 följande:
    Då vill jag poängtera att vi är OTROLIGT tacksamma för att det finns människor som överhuvudtaget VILL/KAN donera!

Däremot så kanske det känns som vi är egotrippade när man bara hoppar in såhär mitt i en tråd och bara enkelriktat hör vårt snack?! Att vi inte alls tänker på donatorn utan bara på oss själva med prover hit och dit, väntan hit och dit, antal ägg som man fick o.s.v.

Vi är grymt tacksamma och tänker på våra donatorer MYCKET OCH OFTA, särskilt vid ägguttag, ev. graviditet, förlossning, småbarnstid o.s.v. Men själva tråden handlar ju inte om det nej!

Den handlar om vår ständig kamp typ...
    Jaja -  men varför så missvisande rubrik på tråden?
  • villsågärna38
    skpklm skrev 2014-03-08 18:38:37 följande:

Vad är ditt problem? Det är så man säger i dagligt tal dvs att man "gör äggdonation" eller "gör äggdonationsbehandling" när man är mottagare av ägg. Tråden ligger under Svårt att få barn och Äggdonation. Inte direkt missvisande...
  • Dustpuppy
    skpklm skrev 2014-03-08 18:38:37 följande:

Jag tror att du behöver berätta mera om vad du undrar. En del av ordvalet beror på kontext och bakgrund. För att någon i tråden ska kunna svara på din fråga, så behöver du förklara lite mera vad du trodde att rubriken betydde och om du är insatt i infertilitetsproblem sedan tidigare.

Utan kunskap om vad du vet, så är det svårt att veta hur mycket bakgrund en förklaring behöver innehålla.

/Dustpuppy
  • skpklm
    Dustpuppy skrev 2014-03-08 19:06:32 följande:

Jag tror att du behöver berätta mera om vad du undrar. En del av ordvalet beror på kontext och bakgrund. För att någon i tråden ska kunna svara på din fråga, så behöver du förklara lite mera vad du trodde att rubriken betydde och om du är insatt i infertilitetsproblem sedan tidigare.
    Utan kunskap om vad du vet, så är det svårt att veta hur mycket bakgrund en förklaring behöver innehålla.

/Dustpuppy
    Har senaste halvåret haft anledning att sätta mig in i vad det innebär att donera ägg.  Pratat med donatorer,  googlat,  ringt till klinik som arbetar med äggdonatorer   och ställt mina frågor.  Jag trodde att det är äggdonatorerna som GÖR  äggdonationer; att det är donatorerna som  är de  aktiva som självmant kontaktar ett sjukhus och erbjuder sig att utsätta sig för de risker det innebär för att hjälpa par som har svårt att få barn.

När jag läser rubriken i den här tråden ger den mig uppfattningen att det är mottagarna som GÖR något = donerar!?

Du får gärna förklara för mig vad du som mottagare GÖR,  tack.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-08 19:02:04 följande:

Vad är ditt problem? Det är så man säger i dagligt tal dvs att man "gör äggdonation" eller "gör äggdonationsbehandling" när man är mottagare av ägg. Tråden ligger under Svårt att få barn och Äggdonation. Inte direkt missvisande...
    Ja, precis!

De som gör IVF har ju namn på sina trådar precis så "Vi som gör IVF" och det är nog där uttrycket kommer ifrån. För att särskilja oss från "vanlig IVF". Visst, jag kan hålla med om att det kanske är ett slarvigt uttryck, men vi som är inne i det under "svårt att få barn" förstår ju till fullo och det räcker ju.

Jag förstår att du kanske inte är så insatt i vad vi mottagare GÖR och att det på pappret verkar så enkelt att bara ta emot. Tyvärr är inte verkligheten enkel! Det ligger ett enormt jobb bakom att försöka vara den perfekta mottagaren och inte minst fruktansvärd psykiskt och fysisk ansträngning bakom. På en stimulering av donator kanske det ligger 8-10 stimuleringar av mottagare eftersom det inte är så enkelt att lyckas. Jag säker INTE att en stimulering och ett plock är en dans på rosor! Många har dessutom gjort flera egna plock och stimuleringar innan man hamnar som äggmottagare. Tänkt dig själv att vara barnlös i drygt 10 år och alla dessa behandlingar du har utsatt din kropp för.
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 20:45:18 följande:
    Ja, precis!

De som gör IVF har ju namn på sina trådar precis så "Vi som gör IVF" och det är nog där uttrycket kommer ifrån. För att särskilja oss från "vanlig IVF". Visst, jag kan hålla med om att det kanske är ett slarvigt uttryck, men vi som är inne i det under "svårt att få barn" förstår ju till fullo och det räcker ju.

Jag förstår att du kanske inte är så insatt i vad vi mottagare GÖR och att det på pappret verkar så enkelt att bara ta emot. Tyvärr är inte verkligheten enkel! Det ligger ett enormt jobb bakom att försöka vara den perfekta mottagaren och inte minst fruktansvärd psykiskt och fysisk ansträngning bakom. På en stimulering av donator kanske det ligger 8-10 stimuleringar av mottagare eftersom det inte är så enkelt att lyckas. Jag säker INTE att en stimulering och ett plock är en dans på rosor! Många har dessutom gjort flera egna plock och stimuleringar innan man hamnar som äggmottagare. Tänkt dig själv att vara barnlös i drygt 10 år och alla dessa behandlingar du har utsatt din kropp för.

"gör IVF"  "vanlig IVF"  -  rena grekiskan för mig.   Det har knappast väninnan som är donator pratat om.  Kan du förklara eller måste jag försöka googla?
  • Jenkis

Jag sätter nog punkt här

Vi är ju överens om att namnet på tråden kan vara missvisande för dem som inte är ofrivilligt barnlösa och som behöver hjälp med en äggdonation.

Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF. Kvinnan får hormoner som framkallar ägglossning. Äggen plockas sedan ut från äggstocken. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen i ett provrör.

Provrörsbefruktning med äggdonation. Då plockas äggen från en donator i stället. De donerade äggen sammanförs sedan med mannens spermier i ett provrör.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014