• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Juliette F
    Redan47 skrev 2014-03-08 16:20:11 följande:
    Villsågörna: jag föreslog att börja m fragmin tidigare utsnpå trombylen- svar nej. Mina blodvärden behövde bara en skjuts.

Ska höra med juliette! Tack

Sorg igår som fa....men Ja, nu är jG på gång mentalt i en ny process. Werlab på måndag prov th tsh mfl. Telefontid m serum bokat.

Råkade se det här, ger gärna lite instruktioner. Har fått svar från Serum, de hittade Ureaplasma hos mig! Jag och maken ska få tung antibiotika, vi är SÅ tacksamma att ÄNTLIGEN få ett svar!! Detta förklarar mycket för oss, både jag och maken har rätt jobbiga symtom. Läkaren där tror att ureaplasman har försämrat makens spermier, och kanske även försämrat miljön i livmodern för mina embryor.

Testet jag gjorde heter Life Code 7-in-1 test, och testar för 7 olika baciller inkl vaginos. Pris: 170 euro. Betalning sker via bg när provet kommit fram till dom, innan de gör analysen.

Så här gör du: du behöver bara några få droppar mensblod. Antingen så samlar du upp det med en långsmal steril sked, eller låter det droppa rakt ner i en behållare med skruvlock (steril, helst polystyrenplast), alternativt "krama ur en tampong" läste jag.. men jag valde skedmetoden. Tänk bara på att låta skeden svalna (den ska i kokande vatten först), innan du stoppar upp den. Det glömde jag nämligen.. SkämsGlad

Du ska blanda blodropparna med lite (ca 5-10 ml) kokt avsvalnat vatten, alternativt linsvätska. Skruva på locket på burken (får EJ läcka), och skaka om. Skriv namn och födelsedatum på lapp, klistra på burken. Lägg i en liten plastpåse, knyt om. Sedan linda in i bubbelplast och lägg allt i ett tjockt, vadderat kuvert, tillsammans med ett brev om vilket prov du vill göra samt kontaktuppgifter. Skicka som vanligt brev till Serum, express om du har bråttom.

Vikten är låg då plastbehållaren bör vara liten & lätt. Jag använde en steril minischampoflaska med skruvlock, annars kan man nog fixa behållare från apotek.

Du får även noggranna instruktioner från Serum hur du ska göra, om min beskrivning är otydlig!

Lycka till!
  • NinaCamilla

Juliette: Skönt att ni har fått besked! Vi har också mykoplasma hominis eller hos mig och fick äta 30 dagar starka antibiotika. Man ska äta dem också när man plussar i 15 dagar så att släng inga mediciner som du har över

Jag fick också svar från Serum och min Hcg-stigningen är normalt och hon är inte orolig alls. Jag bokade en extra hcg-mätning på måndag eftersom de ville. Jag försöker boka UL lite tidigare än vecka 8. Nu kan jag titta mello i lugn och ro igen. Vad skulle jag göra utan er och utan Serum-kliniken! Eller werlabs! Vilken underbar sida.. tackar för tipset Redan.

• skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 21:02:02 följande:
    Jag sätter nog punkt här

Vi är ju överens om att namnet på tråden kan vara missvisande för dem som inte är ofrivilligt barnlösa och som behöver hjälp med en äggdonation.

Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF. Kvinnan får hormoner som framkallar ägglossning. Äggen plockas sedan ut från äggstocken. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen i ett provrör.

Provrörsbefruktning med äggdonation. Då plockas äggen från en donator i stället. De donerade äggen sammanförs sedan med mannens spermier i ett provrör.
    Så uttrycken du använder   ("gör IFV"   och "vanlig IFV" )används enbart/ska enbart förstås av  de redan invigda?

Provrörsbefruktning/IVF  känner jag till,  liksom provrörsbefruktning med äggdonation -  elementärt om man vill  sätta sig in i ämnet.

Är det mina kunskaper i svenska språket som gör att jag inte kan tolka de citerade uttrycken?   Tidigare i livet har jag aldrig haft svårigheter att förstå mitt modersmål.
  • Dustpuppy
    skpklm skrev 2014-03-08 19:48:24 följande:
    Har senaste halvåret haft anledning att sätta mig in i vad det innebär att donera ägg.  Pratat med donatorer,  googlat,  ringt till klinik som arbetar med äggdonatorer   och ställt mina frågor.  Jag trodde att det är äggdonatorerna som GÖR  äggdonationer; att det är donatorerna som  är de  aktiva som självmant kontaktar ett sjukhus och erbjuder sig att utsätta sig för de risker det innebär för att hjälpa par som har svårt att få barn.

När jag läser rubriken i den här tråden ger den mig uppfattningen att det är mottagarna som GÖR något = donerar!?

Du får gärna förklara för mig vad du som mottagare GÖR,  tack.

Jag tvekar inför att förklara och jag ska förklara varför. Ofrivillig barnlöshet jämförs ibland med cancersjukdomar när det gäller ovisshet, väntan, oro och sänkning i livskvalitet. Båda patientgrupper lider svårt och tyst och under lång tid. "Kommer jag aldig att få barn?" ger liknande ångest som "Kommer cancern tillbaka?". Det är inget man orkar diskutera med någon som är otrevlig eller ute efter att gotta sig i andras olycka.

Jag upplever dina frågor som lite ilsket ställda, det är det intrycket jag får och jag hoppas jag har fel. Men så länge jag är osäker om dina intentioner så tänker jag inte berätta om 6 års behandlingar och psykiskt och fysiskt lidande för en hostil publik. Och ja, jag har 5 gånger tagit samma risker som en donator, jag vet exakt hur farligt och jobbigt det är. Jag är med stor sannolikhet bättre påläst av oss två när det gäller donationer, inklusive etiska frågeställningar, och har inte tagit beslutet att motta en dontion lättvindigt.

Vilken nytta har du av informaionen du efterfrågar och finns det en anledning till att du ställer frågorna på ett närapå otrevligt sätt?

/Dustpuppy
  • Dustpuppy
    skpklm skrev 2014-03-08 22:28:45 följande:
    Så uttrycken du använder   ("gör IFV"   och "vanlig IFV" )används enbart/ska enbart förstås av  de redan invigda?

Provrörsbefruktning/IVF  känner jag till,  liksom provrörsbefruktning med äggdonation -  elementärt om man vill  sätta sig in i ämnet.

Är det mina kunskaper i svenska språket som gör att jag inte kan tolka de citerade uttrycken?   Tidigare i livet har jag aldrig haft svårigheter att förstå mitt modersmål.

Och där fick jag tillräckligt mycket information för att förstå att du bara är ute efter att jävlas. Det är inte en patientgrupps uppdrag eller skyldghet att skriva exakt korrekt svenska för att du ska med minsta möjliga ansträngning få information serverad. Den som lider använder ofta språket för att göra vardagen uthärdlig, slang och jargong är vanligt.

Du ställer insinuanta frågor till folk som lider, antagligen i hopp om att orsaka ytterligare lidande.

Ditt agerande är klandervärt. Skaffa dina kickar någon annanstans.

/Dustpuppy
  • lelle75

Jag är svensklärare och kan förklara för dig. Språket förändras ständigt, det har det alltid gjort genom tiderna.
    "Att göra äggdonation" har blivit ett begrepp som används av oss som tar emot donerade ägg, namnet i tråden är inte missvisande för oss som "gör äggdonation". Ni som är donatorer, ni "donerar ägg", det är så vi kallar det.

Även läkarna kallar det för att "göra en äggdonation" och jag misstänker att det är därifrån begreppet har uppkommit.

Jag förstår inte varför du har hakat upp dig på namnet på tråden. Det är ganska uppenbart vad tråden handlar om efter att man har läst några inlägg.

Vi har en bild på vår donator som vi tittar på varje kväll. Vi är så enormt tacksamma för vad hon har gjort för oss.

Jag sätter också punkt här, det känns inte meningsfullt att diskutera ett namn på en tråd då vi har så enormt mycket annat att fokusera på!
  • Löparnörden

Men snälla du, vad har det för betydelse vilka termer som används? Den här tråden är tänkt som stöd och pepptråd för de som om vi måste förtydliga är mottagare av ägg vid en äggdonation. Det borde bli ganska tydligt om du läst tråden, namnet på tråden har väl ingen som helst betydelse. Om du inte finner den av intresse för det du söker så läs inte.

Du undrar vad vi som mottagare gör och insinuerar att vi inte skulle vara tacksam.

Vet du vad det innebär att vara ofrivilligt barnlös?

Att inte kunna få barn och sedan motta ägg vid en äggdonation är en emotionell berg och dalbana. Som mottagare genomgår man också hormonbehandling som är minst lika jobbig som för donatorn.

Är mamma till en liten äggdonationstjej och följer därför denna tråd på avstånd. Du insinuerar nästan att vi inte skulle vara tacksamma. Låt mig berätta om tacksamhet.

I princip varje gång jag är ute på promenad och tittar ner på min dotter när hon sover i sin vagn så fäller jag nästan en tår av tacksamhet och glädje att vi fått henne och hoppas att lite av hennes godhet gått över till vårat lilla underverk. Tvivlar på att du upplevt den känslan, i så fall skulle du inte skriva så nedlåtande.

Snälla förpesta inte denna tråd utan låt dem som kämpar få göra det i fred för så som du skriver har du ingen som helst aning om vad vi går igenom för att förhoppningsvis få våra underverk.
  • skpklm
    Dustpuppy skrev 2014-03-08 22:54:56 följande:

Jag tvekar inför att förklara och jag ska förklara varför. Ofrivillig barnlöshet jämförs ibland med cancersjukdomar när det gäller ovisshet, väntan, oro och sänkning i livskvalitet. Båda patientgrupper lider svårt och tyst och under lång tid. "Kommer jag aldig att få barn?" ger liknande ångest som "Kommer cancern tillbaka?". Det är inget man orkar diskutera med någon som är otrevlig eller ute efter att gotta sig i andras olycka.

Jag upplever dina frågor som lite ilsket ställda, det är det intrycket jag får och jag hoppas jag har fel. Men så länge jag är osäker om dina intentioner så tänker jag inte berätta om 6 års behandlingar och psykiskt och fysiskt lidande för en hostil publik. Och ja, jag har 5 gånger tagit samma risker som en donator, jag vet exakt hur farligt och jobbigt det är. Jag är med stor sannolikhet bättre påläst av oss två när det gäller donationer, inklusive etiska frågeställningar, och har inte tagit beslutet att motta en dontion lättvindigt.

Vilken nytta har du av informaionen du efterfrågar och finns det en anledning till att du ställer frågorna på ett närapå otrevligt sätt?

/Dustpuppy
    Ditt sätt att uttrycka dig antyder att du utgår från att jag  hör till dem som inte upplevt åratal av ofrivillig barnlöshet,  eller?
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 21:02:02 följande:
    Jag sätter nog punkt här

Vi är ju överens om att namnet på tråden kan vara missvisande för dem som inte är ofrivilligt barnlösa och som behöver hjälp med en äggdonation.

Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF. Kvinnan får hormoner som framkallar ägglossning. Äggen plockas sedan ut från äggstocken. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen i ett provrör.

Provrörsbefruktning med äggdonation. Då plockas äggen från en donator i stället. De donerade äggen sammanförs sedan med mannens spermier i ett provrör.

Utgår du ifrån att ofrivillig barnlöshet  "lanserades"   samtidigt som möjligheterna till äggdonation infördes...   Före 2003 blev alla som ville det gravida så fort de ville det kanske...
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-08 21:36:08 följande:
    Juliette: Skönt att ni har fått besked! Vi har också mykoplasma hominis eller hos mig och fick äta 30 dagar starka antibiotika. Man ska äta dem också när man plussar i 15 dagar så att släng inga mediciner som du har över

Jag fick också svar från Serum och min Hcg-stigningen är normalt och hon är inte orolig alls. Jag bokade en extra hcg-mätning på måndag eftersom de ville. Jag försöker boka UL lite tidigare än vecka 8. Nu kan jag titta mello i lugn och ro igen. Vad skulle jag göra utan er och utan Serum-kliniken! Eller werlabs! Vilken underbar sida.. tackar för tipset Redan.

Tack för tipset NinaCamilla- jag har fått 100 tabletter, men ska "bara" äta 50 - så jag ska absolut spara de som blir över :).

Vad skönt att allt verkar normalt för dig nu!! Ja, Serum är bra {#emotions_dlg.flower} - tänk om vi hade gått runt med den här bakteriella ski*ten år ut och år in tills pensionen? Ureaplasma är inte att leka med när man har såna symtom som vi. Ska kolla in werlabs-sidan också. Är tacksam för detta forum, så mkt hjälp man fått!!Hjärta Utan er hade jag inte kontaktat Serum. Då hade vi suttit där och inte fattat nånting, för vi är testade för allt möjligt av olika läkare i åratal, utom just ureaplasma... Död
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014