• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Pyret77

Nä ska inte varanågon specialdeal allt vad jag vet donatorn lämnar ägg åh av de äggen är det 3 försök så har jag förstått det. Beroende på hur många ägg de får av donatorn så klart . n

villsågärna38 skrev 2014-03-07 14:14:10 följande:
    Ok. Det låter ju jättebra. Måste vara nån specialdeal då med donatorn om hon gått med på att donera tre ggr. För med försök utgår jag ifrån att du menar ET? FET går man ju alltid på köpet om det blir nåt till frysen. Vår första donator gav t ex ett ET och två FET. Den andra bara ett ET och tredje gav ett ET och två FET. Blir ju totalt sju återföringar men räknas som tre försök. Många får ju till ännu fler per donator men vi har även manlig faktor så embryona har inte alltid klarat frysningen. Dock har alla klarat upptiningen. De fryses inte om de inte har hög kvalitet. Kram

• Pyret77

Är nog jag som förstått allt fel. Men en donator åh av de äggen de fick får man tre försök . No special delas alls för oss. Det är precis som för alla andra som gör det via landstinget antar jag . :)...

• villsågärna38
    Pyret77 skrev 2014-03-07 14:37:49 följande:
    Nä ska inte varanågon specialdeal allt vad jag vet donatorn lämnar ägg åh av de äggen är det 3 försök så har jag förstått det. Beroende på hur många ägg de får av donatorn så klart . n

Aha Då är jag med!! Ja har man tur kan man ju få många ägg till frysen och många återföringar av en enda donation. Hoppas att det går vägen för er!! Håller tummarna! Kram
  • villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-03-07 14:23:06 följande:
    Thank god var blodprovet bra! Nu loggar jag ut och försöker att bli en människa igen! Undrar vad är meningen att livet testar så här? Om 2 veckor ska jag en vanlig gyn och kolla om det är nån som boar där och har hjärtaktivitet. Innan dess bollhav glömma vad har jag upplevt i turbulenta 2 dagar. Kram till alla för peppningen. Hoppas ingen behöver uppleva det här !

Oh va skönt!!! Håller tummarna för dig nu! Nä Gynakuten är inte roligt alls. Förstår precis vad du menar. Kram
  • bullenochgrisen

Jag förstår inte. Vad menas med ET och FET? Fick brev från Karolinska idag, står i kö sen augusti 2013 det var brev med lite info och svarsformulär där vi ska säga att vi fortfarande vill stå i kö osv. Det står att vi ska bli kallade om 1-2 månader för bedömning och ställningstagande till behandling. Är det psykologsamtalet de menar då? Vad frågar dom? Pratar man hormonbehandling då? Hur lång tid efter psykologsamtalet kom ni fram i kön för insättning?

• villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-03-07 15:55:42 följande:
    Jag förstår inte. Vad menas med ET och FET? Fick brev från Karolinska idag, står i kö sen augusti 2013 det var brev med lite info och svarsformulär där vi ska säga att vi fortfarande vill stå i kö osv. Det står att vi ska bli kallade om 1-2 månader för bedömning och ställningstagande till behandling. Är det psykologsamtalet de menar då? Vad frågar dom? Pratar man hormonbehandling då? Hur lång tid efter psykologsamtalet kom ni fram i kön för insättning?

ET betyder Embryo transfer dvs att man får tillbaka ett befruktat ägg som blivit ett embryo. FET står för frozen embryo transfer. De ägg som befruktats och fortsätter att utveckla sig på ett bra sätt kan frysas in och återföras senare om det första ET inte funkar. Vad jag minns så träffar man läkare först för info och bedömning, ev även undersökning. Sen psykologen i nästa steg. När man godkänts och de har hittat en donator så har man kontakt med koordinatorn Kristina för planering. Hon är jättetrevlig och går alltid att nå på telefon. När man börjat hormonbehandlingen så gör man 1-2 vul (vaginalt ultraljud) innan ET/FET då man får tillbaka sitt lilla embryo Sen är det bara att hålla tummarna!!
  • bullenochgrisen

Okej tack för förklaringen! Känns som att vi kommit fram ett steg längre nu :) men är fortfarande livrädd för införandet, kommer vara så rädd att få missfall att jag knappt kommer kunna njuta. Känner av rädslan redan nu så vill inte veta hur jag kommer känna sen :(

• Irma01

NinaCamilla, SÅ skönt att läsa!

Ja, ibland undrar man varför man ska prövas på detta sätt. Försök vila och inte stressa. Kram på dig.

• Pyret77

Ja det är psykolog samtal där pratar man om tankar funderingar osv de vill höra att man är på det klara med vad man ger sig in i åh att man har en sund inställning i princip :).. Sen ska de godkänna er åh sen sätts ev behandling in :). ...

bullenochgrisen skrev 2014-03-07 15:55:42 följande:

• Pyret77

Det var inte så farligt med själva införandet av ägget det var obehaglig men man grejar det jag gjorde det den 20 feb åh går nu åh väntar på testdagen så är lite före er men inte så mycket . Åh man är sjukt nervös svårt att vara lugn i det här[=72696960][quote-nick]bullenochgrisen skrev 2014-03-07 16:15:24 följande:[/quote-nick]Okej tack för förklaringen! Känns som att vi kommit fram ett steg längre nu :) men är fortfarande livrädd för införandet, kommer vara så rädd att få missfall att jag knappt kommer kunna njuta. Känner av rädslan redan nu så vill inte veta hur jag kommer känna sen :([/quote]

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014