• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • 4everHope
    lelle75 skrev 2014-03-16 00:08:10 följande:
    Tack för tipset, jag kan ju be min läkare att rita ut en cirkel, han har erbjudit sig att ta sprutorna på mig men det känns lite krånligt att åka dit varje gång för detta. Låt oss hoppas att jag slipper detta och att mitt progvärde är på topp nästa vecka.

vilken schyst läkare du har 😊 men om du nu behöver ta inj så be honom märka ut var din make ska sticka så ska du se att han klarar det galant. Men han får inte fega ur och sticka, sega in nålen då det inte blir en behaglig upplevelse för dig. Snabbt och bestämt in, hela nålen (muskeln är stor) som pilkastning 💉 men vi håller tummarna för att du slipper stìcken....
  • Backefru

Hej! Måste fråga en fråga här nu! :) Har en äd planerad på Huddinge vecka 14. Är par nr två men hoppas att även vi får ägg! Nu till min fråga; jag har ett prolaktinom som jag är tablettbehandlad för. Trots detta är mitt värde sist dt togs ( i höstas) för högt. Det låg då på 72, man ska helst ha under 24 om jag minns rätt. det betyder att min hypofys är överaktiverad och producerar för mycket hormon. Över detta har jag lågt amh värde, under 0,2. Min gyn tycker inte att jag behöver öka dosen Noprolac eftersom jag har ganska regelbunden mens. Men eftersom mitt prolaktin då fortfarande är högt så undar jag hur det blir med progesteronet? Har kroppen svårt att ta upp det pga det höga värdet? Såg att detta nämndes tidigare i tråden...  Någon som tror sig veta?

• lelle75
    Backefru skrev 2014-03-16 10:35:17 följande:
    Hej! Måste fråga en fråga här nu! :) Har en äd planerad på Huddinge vecka 14. Är par nr två men hoppas att även vi får ägg! Nu till min fråga; jag har ett prolaktinom som jag är tablettbehandlad för. Trots detta är mitt värde sist dt togs ( i höstas) för högt. Det låg då på 72, man ska helst ha under 24 om jag minns rätt. det betyder att min hypofys är överaktiverad och producerar för mycket hormon. Över detta har jag lågt amh värde, under 0,2. Min gyn tycker inte att jag behöver öka dosen Noprolac eftersom jag har ganska regelbunden mens. Men eftersom mitt prolaktin då fortfarande är högt så undar jag hur det blir med progesteronet? Har kroppen svårt att ta upp det pga det höga värdet? Såg att detta nämndes tidigare i tråden...  Någon som tror sig veta?
    Jag är tyvärr inte så insatt i det här med prolaktin. Men i mitt fall har jag högt prolaktin, vid ett tillfälle hade jag 1050 och efter det vid två tillfällen runt 570. Jag har svårt att ta upp proget verkar det som. Jag hörde också ngt om att östrogen som man tar kan öka på prolaktinet. Jag sänkte mitt östrogen och då sänktes mitt prolaktin, jag vet inte om det var detta som gjorde susen, jag vilade även en vecka. Men se till att ditt östrogen inte ligger för högt då. Östrogen ska ligga på minst 600 pg = 2200 pmol, en annan läkare sa att det ska ligga på minst 3700 pmol så jag vet inte säkert. Progesteron ska ligga på minst ca 65 nmol, jag tar stora mängder progesteron för att ligga högt. Se till att få ta blodprover efter transfer, om inte nivåerna ligger rätt så öka ditt intag av progesteron och gör nya test. Det är av största vikt att du ligger rätt i prog annars riskerar du missfall, jag fick två st pga av för lågt progesteron. Lycka till!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 23:57:53 följande:
    Jag forskade en hel del då jag blev så sjuk av sköldkörteln. Det var först när jag fick Adrekomp som jag började att må bättre, tror att det endast tog några dagar så kom piggheten tillbaka, var konstant trött innan dess. Har försökt att förstå ditt långa inlägg men fattar inte helt och hållet. Tror du att du orkar dra en slutsats av det du skriver som är lite mer lättförståelig :) Kanske bör jag ta adrekomp nu för att stötta binjurarna, har jag förstått det hela rätt då?
    Vad jag sammanfattningsvis menar är att det är komplext och att om man påverkar en del så påverkas en annan o.s.v. Det är väldigt få svenska läkare som tar detta på allvar eller känner till. Kan inte svara på om du behöver Andrekomp eller om man skall ta det överhuvudtaget när man är gravid.

VC kan förmodligen inte hjälpa dig med prover. Det är salivprover man skall ta vid fyra olika tidpunkter på dygnet för kortisol. Är osäker på om man kan göra dem som gravid. För att få en fullständig bild skall man samtidigt göra tester för DHEA, östrogen, testosteron och progesteron och det kan man ju inte göra som gravid Samtliga tester är salivtest och skall göras dag 19, 20 eller 21 i menscykeln. Man får punga ut med 2 500 kr för dessa tester.

Jag är tyvärr inte läkare. Annars hade jag kunna skriva ut allt som vi behöver i tråden...
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-16 11:33:22 följande:
    Vad jag sammanfattningsvis menar är att det är komplext och att om man påverkar en del så påverkas en annan o.s.v. Det är väldigt få svenska läkare som tar detta på allvar eller känner till. Kan inte svara på om du behöver Andrekomp eller om man skall ta det överhuvudtaget när man är gravid.

VC kan förmodligen inte hjälpa dig med prover. Det är salivprover man skall ta vid fyra olika tidpunkter på dygnet för kortisol. Är osäker på om man kan göra dem som gravid. För att få en fullständig bild skall man samtidigt göra tester för DHEA, östrogen, testosteron och progesteron och det kan man ju inte göra som gravid Samtliga tester är salivtest och skall göras dag 19, 20 eller 21 i menscykeln. Man får punga ut med 2 500 kr för dessa tester.

Jag är tyvärr inte läkare. Annars hade jag kunna skriva ut allt som vi behöver i tråden...
    Tack Jenkis, jag förstod att det kanske var ngt sådant du menar.

Angående kortisol vill jag tillägga att det går att ta på VC i blodprover men att det blir väldigt missvisande, det man endast kan se i blodprover gällande kortisol är om man skulle ha en sjukdom som heter Addison. Det bästa är att ta salivprover, man får spotta i ett litet rör fyra ggr om dagen vid bestämda tidpunkter, lite tidskrävande... jag gjorde det. Men rekommenderar istället att bara pröva Adrekomp som ändå är hälsokost, blir man bättre av det så hade man troligtvis lite trötta binjurar.
  • Backefru
    lelle75 skrev 2014-03-16 11:19:42 följande:
    Jag är tyvärr inte så insatt i det här med prolaktin. Men i mitt fall har jag högt prolaktin, vid ett tillfälle hade jag 1050 och efter det vid två tillfällen runt 570. Jag har svårt att ta upp proget verkar det som. Jag hörde också ngt om att östrogen som man tar kan öka på prolaktinet. Jag sänkte mitt östrogen och då sänktes mitt prolaktin, jag vet inte om det var detta som gjorde susen, jag vilade även en vecka. Men se till att ditt östrogen inte ligger för högt då. Östrogen ska ligga på minst 600 pg = 2200 pmol, en annan läkare sa att det ska ligga på minst 3700 pmol så jag vet inte säkert. Progesteron ska ligga på minst ca 65 nmol, jag tar stora mängder progesteron för att ligga högt. Se till att få ta blodprover efter transfer, om inte nivåerna ligger rätt så öka ditt intag av progesteron och gör nya test. Det är av största vikt att du ligger rätt i prog annars riskerar du missfall, jag fick två st pga av för lågt progesteron. Lycka till!
    Tack för svaret lelle75 :) ska be att få ta prover då vid transfer.
  • NinaCamilla

Tjejer, Hcg stiger så att jag tog pesten istället för kolera. Kolera skulle innebära cellgifter och sannolikheten är 50% och pesten är titthålsoperation med borttagning av höger äggledare. Då har jag bara en äggstock kvar. Hoppas att det inte bli någon öppen bukoperation bara att de kan gå in via naveln. Jag är så ledsen och arg samtidigt. Jag får veta idag om det blir imorgon eller på onsdag.

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-03-17 15:57:10 följande:
    Tjejer, Hcg stiger så att jag tog pesten istället för kolera. Kolera skulle innebära cellgifter och sannolikheten är 50% och pesten är titthålsoperation med borttagning av höger äggledare. Då har jag bara en äggstock kvar. Hoppas att det inte bli någon öppen bukoperation bara att de kan gå in via naveln. Jag är så ledsen och arg samtidigt. Jag får veta idag om det blir imorgon eller på onsdag.

Nä men fy! Stackars dig. Så himla jobbigt!! Har du tagit bort en äggstock tidigare eller tror du de behöver göra det nu? Hoppas att det räcker med äggledaren. Dem kan man ju leva utan även om jag förstår att det känns surt med operation. Tänker på dig!! Kram
  • NinaCamilla

Jag har endometrios och de tog bort vänster äggstocken pga.inflammation på den. Jag har endast höger kvar men nu ryker äggledaren - hoppas jag bara den och inte äggstocken. Det har jag sagt till läkaren iaf. Så mycket otur på hela resan vägen och börjar tappa hoppet om ett barn.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014