Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Ni som gör äd i Sverige och inte kommit fram i kön ännu. Kolla den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m72748515.html En tjej som kan tänka sig att bli korsdonator. Har man en korsdonator kommer man ju fram snabbare i kön (det gjorde isf vi på vår tid). Vi fick tag på två korsdonstorer här via Familjeliv vilket hjälpte oss oerhört eftersom vi behövde hjälp av tre donatorer innan vi fick vår dotter. Kram och lycka till!!
Har inte tid att svara nu Lelle, men jag återkommer i morgon när jag kollat upp en sak ang progesteron injektion. Har man även högt kortisol, så stöter det bort progesteron. De slåss nämligen om samma receptor och kortisol har förtur.
Den biologiska tillgängligheten av progesteron givet via olika administreringsvägar har tidigare utretts. Utredningens generella konklusion är att absorbtionen av progesteron från vagina och rektum varierar mycket mellan olika patienter och att intramuskulära injektioner är det säkraste administreringssättet när det gäller biologisk tillgänglighet[1].
I en mindre studie som avsåg att studera biologisk tillgänglighet och effekt på endometrieslemhinna efter intramuskulär och vaginal tillförsel med en ny experimentell beredningsform, ej kommersiellt tillgänglig i Sverige. Man konstaterar att intramuskulär administering ger högre plasmakoncentrationer av progesteron medan båda sätten att tillföra progesteron ger tillräckliga effekter på endometrieslemhinna för att kunna genomföra in vitro fertilisering (IVF)[2].
Det finns idag ej tillräcklig dokumentation som stöd för att övergå från intramuskulär till vaginal tillförsel av progesteron vid genomförande av IVF.
Jag hade hoppats på att hitta något i stil med att det inte spelar någon roll vad du har för värde i blodet, utan det intressanta är vad du har för värde i din livmoderslemhinna typ. Nu har jag ju inte hittat det svart på vitt, men lite av ett sånt resonemang är ju i texten i inlägget ovan. Skriver det igen nedan:
Man konstaterar att intramuskulär administering ger högre plasmakoncentrationer av progesteron medan båda sätten att tillföra progesteron ger tillräckliga effekter på endometrieslemhinna för att kunna genomföra in vitro fertilisering (IVF)[2].