• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Juliette F
    4everHope skrev 2014-03-14 23:30:23 följande:

Juliette, den förklaringen som jag fick första gången på kliniken var att det ger en bättre effekt då progesteronet ges i.m. än som vagitorier. Man kan ju tänka sig att kroppen inte erhåller allt progesteron via vag då en del av substansen rinner ut vilket det inte gör då du får det in i muskeln. Och så det blir en mer långtidsverkande effekt av läkemedel som ges i muskel. De påstår ju även att graviditetschansen höjdes med några % av att progesteron ges i.m. Tyvärr har det ju ännu inte haft den effekten på mig.. men det tror jag det har this last time ☺

Med är detta verkligen bevisat? Har för mig att man bara ger Utrogest i Riga, de har ju bra siffror där. Men jag kan ha fel.
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-15 15:38:33 följande:
    Tack för tipset. Men hur vet ni att maken sätter sprutan rätt? Är det viktigt att den hamnar exakt rätt? Gör det väldigt ont efteråt? Hoppas på att du testar plus, när har du testdag?

Det finns videor på youtube som visar hur man göra. JA, det är viktigt att sprutan sätts rätt, den får inte vara i närheten av ischiasnerven!

Högt uppe på skinkan och mycket åt sidan, är ett bra tips. Sprutan känns inte så farligt om den sticks in fint och rakt tycker jag. Lite när vätskan sprutas in, men hastigheten kan man reglera själv lite.
    NinaCamilla skrev 2014-03-15 11:07:31 följande:
    Redan: Megaro Moussikis är närmast men det är oxå jätte billigt att åka med taxi om du gör hysto eller nått. Köp mycket mediciner och Serum säljer dem på inköpspris utan påslag. Utrogestan prednisolon clexane etc. Ta med dig kylväska om du får några sprutor med dig. Jag borde ha köpt mer inser jag nu speciellt utrogestan. Hoppas att du får all hjälp nu!
    Jag glömde kylväska 2011, ÄD i Tjeckien. Fick någon spruta med hem som skulle förvaras kallt under resan. Köpte en frysvara i Tjeckien (grönsaker), la i plastpåse och sen ytterligare en påse där sprutan förvarades ihop :). Det var samma dag vi flög hem alltså! Sen direkt in i kylen. Gick bra! Men rekommenderar kylväska!
  • lelle75

Vet ni om 30 mg intra musklärt blir lika mycket i kroppen som om en vagnaltablett skulle vara 30 mg? Förstår ni vad jag menar?

NinaCamilla, det finns nog ingen garanti att lugnande tabletter så som Relanium hjälper helt mot X. Jag ville nämligen inte ta dessa men min klinik sa att det var viktigt då det kunde förhindra X. Kan ju alltid vara värt att pröva, känns dock konstigt att "ta en drog" i samband med graviditet. Tänk också på om du köper det utomalands att du får med dig ett intyg från kliniken så att du inte fastnar i tullen :) Jag orkade inte fråga de två senaste ggr då jag flög fram och tillbaka, det stod en hund och sniffade när vi gick igenom tullen så gissa om jag blev rädd men han kände inte Relanium som jag hade i handbagaget.

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-03-15 14:37:43 följande:
    Villsågärna: Otrolig nog erbjöd sjukhuset ingenting för smärtstillande men tack och liv att jag har endo och har en låda med starkare. Citodon kan jag inte ta men Naproxen och alvedon kombo med värmekudde. Andra dagen olidliga smärtor men hoppas på att imorn blir bättre och att på måndag Hcg är ännu mer nere.

Va dåligt!! Jag har ju aldrig fått X men däremot missfall med cytotec och det var inte att leka med. Hade riktiga födslovärkar så har full respekt för att du har ont. Det gör ont när det kommer ut helt enkelt. Tur att du hade mediciner hemma. Kram
  • NinaCamilla

Jag har gjort anmälan mot samma sjukhuset via patientnämnden så att inget förvånad mig längre. De är bara så dåliga om man inte kommer till rätt läkare och nu sa jag att om jag inte klara av smärtorna kommer jag in. De får inte neka det men hittills har jag klarat mig hyfsad med drogad tillstånd. Krampar är värsta.

• NinaCamilla

Lelle: Jag förstår. Jag kollar ändå med min klinik hur vi kan undvika det om det finns någon chans eller förstås vet vi inte 100% säkert att de är X. De ser inget på röntgen. Jag får alltid ett intyg från kliniken för mina mediciner skönt! Hittills har det gått bra med massor med nålar och medicin via säkerhet.

• Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 13:09:18 följande:
    Här står det att kortsol är ett slags kortison.

www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-...-/

Tror du att det kan vara så att injektionerna på 25 mg och 50 mg kanske motsvarar en vaginaltablett på 100 mg? Kanske att ett injektion tas upp bättre, förstår du vad jag menar?
    Ja ett slags kortison men inte samma som i Prednisolon t.ex.

Skulle kunna skriva en hel uppsats om naturligt kortison och kortikosteroider som är konstgjort framställda och vad de gör med kroppen. Men jag orkar inte riktigt. Men precis som det finns naturligt progesteron och syntetiskt progesteron, så är det lika med kortisonet.
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-14 22:16:17 följande:
    Få X i 2%? Jag borde gå och köpa triss-lotto. Jag slipper operation på måndag eftersom mitt Hcg har sjunkit från 4700 till 4300. Jag hoppas att det blöder ut nu och inga andra åtgärder behövs. På måndag är en ny Hcg-mätning. Jag fick tips om medicin Reladium som skulle hindra och funderar nu att be det till nästa gång. Det här är inte roligt alls. Sjukskriven hela nästa vecka och har smärtor fr h-te.
    Vad skönt om du slipper operation!

Håller tummarna för att du självläker och att smärtorna ger med sig. Fattar inte varför de inte gav dig något bra smärtstillande.

Styrkekram!
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-15 18:50:36 följande:
    Ja ett slags kortison men inte samma som i Prednisolon t.ex.

Skulle kunna skriva en hel uppsats om naturligt kortison och kortikosteroider som är konstgjort framställda och vad de gör med kroppen. Men jag orkar inte riktigt. Men precis som det finns naturligt progesteron och syntetiskt progesteron, så är det lika med kortisonet.
    Jenkis, det låter som om att du har full koll om du kan skriva en uppsats :) Jag litar på dig då att jag inte behöver sänka mitt kortison :) Å andra sidan har jag hört att man kan trappa ner kortisonet efter att man har plussat så det kanske jag ska göra ändå.

Eftersom att jag har sköldkörtelproblematik så tror jag att jag snarare har kortisolbrist, tog ett sådant salivtest för många år sedan som visade detta. Utmattade binjurar som får kompensera för sköldkörteln.

Jag förstår bara inte vad jag ska göra för att öka på mitt progesteron. Idag tar jag 6 st progesteron MIC a 400 mg om dagen, rektalt plus ngt som heter Duphaston, 3 x 10 mg om dagen oralt. 4. Alltså 2400 mg rektalt och 30 mg oralt, jag ökade mitt prog i blodet till 66 nmol efter detta enorma intag så än så länge ligger jag ok. Ska ta nya prover nästa vecka och vill vara väl förbedd om progesteronet sjunker ytterligare. Funderar på injektionerna, men de är ju bara 25 mg. Men kanske funkar de bättre, ngn som vet? Gissar att det är väl bara till att pröva, får ta en kurs med maken ikväll så att han kan sätta sprutan i mig. Tack för tipset om filmen, det blir en stor hjälp!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-03-15 19:08:05 följande:
    Jenkis, det låter som om att du har full koll om du kan skriva en uppsats :) Jag litar på dig då att jag inte behöver sänka mitt kortison :) Å andra sidan har jag hört att man kan trappa ner kortisonet efter att man har plussat så det kanske jag ska göra ändå.

Eftersom att jag har sköldkörtelproblematik så tror jag att jag snarare har kortisolbrist, tog ett sådant salivtest för många år sedan som visade detta. Utmattade binjurar som får kompensera för sköldkörteln.

Jag förstår bara inte vad jag ska göra för att öka på mitt progesteron. Idag tar jag 6 st progesteron MIC a 400 mg om dagen, rektalt plus ngt som heter Duphaston, 3 x 10 mg om dagen oralt. 4. Alltså 2400 mg rektalt och 30 mg oralt, jag ökade mitt prog i blodet till 66 nmol efter detta enorma intag så än så länge ligger jag ok. Ska ta nya prover nästa vecka och vill vara väl förbedd om progesteronet sjunker ytterligare. Funderar på injektionerna, men de är ju bara 25 mg. Men kanske funkar de bättre, ngn som vet? Gissar att det är väl bara till att pröva, får ta en kurs med maken ikväll så att han kan sätta sprutan i mig. Tack för tipset om filmen, det blir en stor hjälp!
    Yes, du har rätt ang. binjurar och sköldkörtel. Vad påläst du är!

Tyvärr är de syntetiska sköldkörtelhormonerna inte heller de bästa i alla lägen. Svenska läkare är tyvärr för dåligt insatta i hur de olika endokrina systemen påverkar varann.

Själv är jag inte 100 säker på att jag kanske behöver äggdonation. Eller alla fall inte behövde det för sådär fem år sedan. Tror att det är mina binjurar som är utmattade eller har varit i alla fall, vilket leder till problem med äggstocksfunktionen.

Skall köpa salivtest för progesteron, östrogen och kortisol när jag är ogravid och kolla. Inte för att jag tänkte bli gravid på egna ägg, utan för att jag vill må bra.

Hypotalamus signalerar till hypofysen som i sin tur talar om för slutorganen att tillverka hormoner som påverkar resten av kroppen. Slutorganen ingår även hormonellt i andra organsystem via olika nätverk och axlar. Ett sådant hormonsystem kopplar samman äggstockarna, binjurarna och sköldkörteln till den så kallade OAT-axeln. Det som händer i ett organ kommer därför att ha en fysiologisk, klinisk eller subklinisk effekt på den här axelns övriga organ, vilket innebär att de tre organen är hormonellt beroende av varandra för optimal funktion. Om binjurarna är svaga störs därför ofta även sköldkörtelns funktion, och menstruationscykeln kan bli oregelbunden. På samma sätt kan en underaktiv sköldkörtel försämra funktionen hos binjurarna. Hormonella obalanser i äggstockarna, t.ex. östrogendominans (d.v.s. för högt östrogen i förhållande till progesteron), förvärrar ofta befintlig subklinisk hypotyreos.

OAT-obalans innebär en hormonell obalans som kan vara både klinisk och subklinisk, men som ännu inte erkänns inom den konventionella medicinen. Eftersom den kliniska bilden innefattar flera endokrina systemobalanser finns det inga prover som kan isolera och identifiera det exakta orsaksstället. Det råder alltså ett skriande behov av forskning på det här området.

Östrogendominans kan öka sköldkörtelbindande proteiner i blodomloppet. Därför kan sköldkörtelblodprover uppvisa normala värden samtidigt som det kan råda brist på sköldkörtelhormon i vävnaderna, vilket leder till subklinisk eller klinisk hypotyreos. När östrogennivån är hög har binjurebarken svårare att svara på signaler från hjärnan om ökad kortisolproduktion. Östrogen försämrar även binjurefunktionen genom att störa utsöndringen av kortisol från binjurebarken. Hög östrogennivå kan leda till en motsvarande ökning av kortisolbindande globulin som cirkulerar i blodomloppet där det binder till fritt kortisol så att detta inaktiveras.

Alltså kan en kvinna med östrogendominans ha tillräckligt med totalkortisol i blodet medan hennes fria, tillgängliga kortisolnivå är låg. Eftersom enbart fritt, obundet kortisol kan passera genom cellmembranen och aktivera receptorer inuti cellerna, avtrubbas kortisolets effekt på cellnivå. Och precis som östrogendominans kan bidra till binjureinsufficiens, kan binjureinsufficiens bidra till östrogendominans. Kortisol tillverkas i binjurebarken av progesteron. Om binjurarna är svaga tenderar kortisolet att vinna över progesteronet, vilket kan ge låg progesteronnivå och därmed relativ östrogendominans. En ogynnsam feedbackslinga skapas som bildar en ond cirkel. För mycket östrogen i förhållande till progesteron påverkar både sköldkörtelns och binjurarnas funktion, och trötta binjurar och sköldkörtel kan förvärra östrogendominansen.

Ibland skrivs för höga doser sköldkörtelmedicin ut för att normalisera till synes suboptimala blodnivåer. Kroppen sätts på överväxel så att den basala ämnesomsättningen höjs. I det här läget kan en befintlig, tidigare dold binjuresvaghet plötsligt visa sig som förvärras till binjureinsufficiens. Antidepressiva läkemedel skrivs ofta ut som en lösning för att kontrollera de nya symtomen eftersom läkaren nu har slut på alternativ. Inte sällan förvärrar detta OAT-obalansen.

Det är viktigt att förstå att optimal binjurefunktionen spelar en huvudroll i den här obalansen. När binjurarnas aktivitet försvagas, uppstår kortisolinducerad resistens hos så gott som alla övriga hormonreglerade organ inklusive äggstockar, sköldkörtel och bukspottkörtel. Få hormoner – t.ex. insulin, progesteron, östrogen och testosteron – har möjlighet att arbeta på optimal nivå när binjuretrötthet föreligger. Den normala negativa feedbackslingan via hypotalamus och hypofysen kan trubbas av och bindande transporthormoner i blod kan störas. Varje hormons förmåga att reglera och anpassa sitt målorgan för att uppnå homeostas försämras därför ofta.

Vanliga symtom är instabilt blodtryck och blodsocker, bipolära tillstånd och oro/ångest som kommer och går, okontrollerbara reaktiva adrenalinrusher, ”hjärndimma”, långsammare ämnesomsättning och oregelbundna menstruationer. Eftersom läkare saknar klinisk utbildning gällande binjuretrötthet, behandlar de bara symtomen på svag sköldkörtel och svaga äggstockar. I ett tidigt skede av binjuretrötthet är kortisolutsöndringen hög eftersom kroppen försöker att neutralisera det konstanta stresspåslaget. Men när för mycket kortisol produceras uppstår många ogynnsamma effekter. Kortisolet blockerar t.ex. cellernas progesteronreceptorer som blir mindre känsliga. Progesterontillverkningen i binjurarna avtar i förmån för kortisolproduktionen. Som vi sett kan detta ge en obalans mellan östrogen och progesteron där östrogen dominerar – åtminstone relativt. Det är ingen slump att hälsobesvär som kan kopplas till förhöjt östrogen – t.ex. PMS, fibrom och andra besvär som är typiska före klimakteriet – ökar när kvinnor närmar sig 35–40-årsåldern.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014