• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • NinaCamilla

Få X i 2%? Jag borde gå och köpa triss-lotto. Jag slipper operation på måndag eftersom mitt Hcg har sjunkit från 4700 till 4300. Jag hoppas att det blöder ut nu och inga andra åtgärder behövs. På måndag är en ny Hcg-mätning. Jag fick tips om medicin Reladium som skulle hindra och funderar nu att be det till nästa gång. Det här är inte roligt alls. Sjukskriven hela nästa vecka och har smärtor fr h-te.

• Juliette F
    4everHope skrev 2014-03-14 21:59:14 följande:

På min klinik i Tjeckien ordinerar de i.m progesteron som heter Agolutin 30 mg/ml och en inj är 2 ml =60 mg. Min sambo ger mig inj i sätesmuskeln 1 gånger per dygn och de gånger han är bortrest tar jag dem själv i lårmuskeln. Det är lite läskigt att sticka in en ca 7 cm lång kanyl i sitt eget lår och då är ändå jag sjuksköterska. Men vad gör man inte i kampen om ett barn... Fem dagar innan ET börjar man ta Agolutin och tar detta sedan fram till testdagen. Sedan kan man välja om man vill fortsätta med inj eller övergå till vag. Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att göra det valet då jag inte testat plus. Men denna gång hoppas och tror jag på min tur ☺Har köpt läkemedlet på plats i Brno och även fått det hemskickat från dem.

Finns det några teorier om att spruta skulle vara bättre? Min man har hjälpt till när jag behövt olika sprutor intramuskulärt, men vid ÄD 2011 i Tjeckien ville de ge mig Agolutin och jag sa blankt nej, när jag fattade att det var intramuskulära sprutor. Då sa dom det gick lika bra med Utrogestan vaginalt. Ja tack sa jag...Glad 

Man undrar ju varför de ofta rekommenderar Agolutin i Tjeckien som förstahandsalternativ, vet flera som säger detta.
  • 4everHope
    Juliette F skrev 2014-03-14 22:16:39 följande:
    Finns det några teorier om att spruta skulle vara bättre? Min man har hjälpt till när jag behövt olika sprutor intramuskulärt, men vid ÄD 2011 i Tjeckien ville de ge mig Agolutin och jag sa blankt nej, när jag fattade att det var intramuskulära sprutor. Då sa dom det gick lika bra med Utrogestan vaginalt. Ja tack sa jag...  Man undrar ju varför de ofta rekommenderar Agolutin i Tjeckien som förstahandsalternativ, vet flera som säger detta.

Juliette, den förklaringen som jag fick första gången på kliniken var att det ger en bättre effekt då progesteronet ges i.m. än som vagitorier. Man kan ju tänka sig att kroppen inte erhåller allt progesteron via vag då en del av substansen rinner ut vilket det inte gör då du får det in i muskeln. Och så det blir en mer långtidsverkande effekt av läkemedel som ges i muskel. De påstår ju även att graviditetschansen höjdes med några % av att progesteron ges i.m. Tyvärr har det ju ännu inte haft den effekten på mig.. men det tror jag det har this last time ☺
  • Frk Röd

Skönt att du slipper operation NinaCamilla. Förhoppningsvis så dröjer det då inte så länge innan du är återhämtad och kan åka till Aten igen och få insatt nya toppenembryon.

• Redan47

Ninac : jag åker nästa vecka till Aten. Undrar om du vet vilken Metro station som ligger närmast serum, jag bor vid syntagma. Har du andra tips att tänka på?

• NinaCamilla

Redan: Megaro Moussikis är närmast men det är oxå jätte billigt att åka med taxi om du gör hysto eller nått. Köp mycket mediciner och Serum säljer dem på inköpspris utan påslag. Utrogestan prednisolon clexane etc. Ta med dig kylväska om du får några sprutor med dig. Jag borde ha köpt mer inser jag nu speciellt utrogestan. Hoppas att du får all hjälp nu!

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-03-14 22:16:17 följande:
    Få X i 2%? Jag borde gå och köpa triss-lotto. Jag slipper operation på måndag eftersom mitt Hcg har sjunkit från 4700 till 4300. Jag hoppas att det blöder ut nu och inga andra åtgärder behövs. På måndag är en ny Hcg-mätning. Jag fick tips om medicin Reladium som skulle hindra och funderar nu att be det till nästa gång. Det här är inte roligt alls. Sjukskriven hela nästa vecka och har smärtor fr h-te.

Yes, eller 5% om man haft problem med äggledare tidigare. Men fortfarande värt att köpa en lott Hoppas att du fått bra smärtstillande och inte har alltför ont. Citodon? Skönt att slippa op iaf förstår jag. Hoppas det värsta snart är över! Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-14 21:05:22 följande:
    Nej, det kan jag inte tänka mig. Kortison och kortisol är inte samma sak.

Har tyvärr inte hittat den info jag ville, men Gestone heter ett progesteron i injektionsform som ligger på 50 mg/ml och finns i 2 ml ampuller. D.v.s. du får din dos på 100 mg som kliniken pratade om (fyra doser om dagen på 25 mg).

Nordic Pharma tillverkar och produkten finns i UK i alla fall. Kanske går att fixa via nätet (olagligt iofs)?

Utomlands finns det en förkärlek för medicin i injektionsform och jag vet att vissa Ryska kliniker (typ) skickar med vissa av sina patienter progesteron i injektionsform.

He, he. För sjutton år sedan var det tydligen det vanligaste med injektion i Sverige! Efter det har man övergått till vaginala beredningar. Se nedan:

Den biologiska tillgängligheten av progesteron givet via olika administreringsvägar har tidigare utretts. Utredningens generella konklusion är att absorbtionen av progesteron från vagina och rektum varierar mycket mellan olika patienter och att intramuskulära injektioner är det säkraste administreringssättet när det gäller biologisk tillgänglighet[1].

I en mindre studie som avsåg att studera biologisk tillgänglighet och effekt på endometrieslemhinna efter intramuskulär och vaginal tillförsel med en ny experimentell beredningsform, ej kommersiellt tillgänglig i Sverige. Man konstaterar att intramuskulär administering ger högre plasmakoncentrationer av progesteron medan båda sätten att tillföra progesteron ger tillräckliga effekter på endometrieslemhinna för att kunna genomföra in vitro fertilisering (IVF)[2].

Det finns idag ej tillräcklig dokumentation som stöd för att övergå från intramuskulär till vaginal tillförsel av progesteron vid genomförande av IVF.

Här står det att kortsol är ett slags kortison.

www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-ar-skillnaden-pa-kortison-och-kortisol-/

Tror du att det kan vara så att injektionerna på 25 mg och 50 mg kanske motsvarar en vaginaltablett på 100 mg? Kanske att ett injektion tas upp bättre, förstår du vad jag menar?
  • NinaCamilla

Villsågärna: Otrolig nog erbjöd sjukhuset ingenting för smärtstillande men tack och liv att jag har endo och har en låda med starkare. Citodon kan jag inte ta men Naproxen och alvedon kombo med värmekudde. Andra dagen olidliga smärtor men hoppas på att imorn blir bättre och att på måndag Hcg är ännu mer nere.

• lelle75
    4everHope skrev 2014-03-14 21:59:14 följande:

På min klinik i Tjeckien ordinerar de i.m progesteron som heter Agolutin 30 mg/ml och en inj är 2 ml =60 mg. Min sambo ger mig inj i sätesmuskeln 1 gånger per dygn och de gånger han är bortrest tar jag dem själv i lårmuskeln. Det är lite läskigt att sticka in en ca 7 cm lång kanyl i sitt eget lår och då är ändå jag sjuksköterska. Men vad gör man inte i kampen om ett barn... Fem dagar innan ET börjar man ta Agolutin och tar detta sedan fram till testdagen. Sedan kan man välja om man vill fortsätta med inj eller övergå till vag. Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att göra det valet då jag inte testat plus. Men denna gång hoppas och tror jag på min tur ☺Har köpt läkemedlet på plats i Brno och även fått det hemskickat från dem.
    Tack för tipset. Men hur vet ni att maken sätter sprutan rätt? Är det viktigt att den hamnar exakt rätt? Gör det väldigt ont efteråt? Hoppas på att du testar plus, när har du testdag?
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014