• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • MrsCecilia

Ninacamilla; de har börjat med titthål men sen övergått till att öppna mig. Jag är sammanväxt i hela magen och sista operationen gjorde jag mr oxå. Jag hade såna sammanväxtningar att man varken såg äggledare eller äggstockar. Allt var en enda stor gegga, det värsta de sett nån gång sa dem. Sista gången jag opererades var 2012 på kvinnokliniken och då togs allt bort utom 1 äggstock och livmodern. Det gjorde på Huddinge kvinnokliniken.

• Katt12

Tack för er input inför ÄD med mina endosymptom! Villsågärna, du har rätt i att det nog kan vara en fördel att slippa stimuleringsmedicineringen, har inte tänkt på det. Men östrogen måste man ta, eller? Det är ju oxå "gödsel" för endon:(

Redan, har testat m trombyl, fragmin och pred utan framgång tyvärr. Men jag funderar på att kontakta penny och höra med henne vad hon tror är bästa sättet att förbereda/stötta.

NinaC, jag är väldigt intresserad av den behandlingen du fick, tror att framförallt celebrex kanske kan göra nytta, då det väl är en Cox hämmare?

Jag kommer nog inte ge upp utan minst ett ÄD försök, men det gäller verkligen att hitta rätt metod/stödmediciner... Är lite orolig att Riga inte har ngt stöd för mina symptom:(

• Katt12

MrsC, härligt att höra att det kan gå bra trots så svår Endo!! Hoppas det går lika bra för dig framöver, NinaC!

• Redan47

Katt12, tycker absolut du ska kontakta kliniken serum , skicka in din historia. He maidan har färdiga underlag att fylla i o skucka. De svarar mkt fort! Sedan boka ett telefonmöte m penny. Detta är då kostnads fritt så långt. För vad jG förstått har du kört ivf kanske ÄD ger bättre förutsättningar. Även ägg och embryokvslite betyder oxå. Ja östrogen kan vara gödsel , men detta behöver du diskutera och visa upp.,,för att hitta lösning som passar dig, tex nedregleras upprepade ggr. Beror ju på hur din egen slemhinna svarar på dina egna hormoner oxå tänker jG. Checka upp ! Kram

• NinaCamilla

Katt: Jag tror att Celebrex är Cox hämmare och det var viktig att sluta med det dagen innan ET. Östrogen är viktig och tyvärr inte optimalt till oss med endo. IL fick jag inte från Penny även om vi pratade om det oxå.

• Katt12

Tack Redan o NC, jag får nog vända mig till Penny verkar det som. Jag hoppas hon hört talas om problemet. Trodde jag var ensam i världen om detta tills jag hittade utländska siterna häromdagen...

• Jenkis
    Katt12 skrev 2014-03-25 22:37:32 följande:
    Tack Redan o NC, jag får nog vända mig till Penny verkar det som. Jag hoppas hon hört talas om problemet. Trodde jag var ensam i världen om detta tills jag hittade utländska siterna häromdagen...
    Absolut! Gör det. I Sverige kommer du inte få mycket hjälp, tyvärr...
  • Jenkis

Själv körde jag egenmedicinering av:
    Omega3 (blodförtunnande)
    Gurkmeja (antiinflammatoriskt)
    Ingefära (antiinflammatoriskt)
    Nyttiga fetter
    Röda ekologiska druvor (flavonoider)
    Nypon (flavonoider, karotenoider, lycopene, antiinflammatoriskt)
    Folsyra
    D-vitamin

Försökte "kopiera" Fragmin, Trombyl och Kabiven på naturligt sätt  Gurkmejan och Ingefäran skall man dock sluta med strax innan ET eftersom de kan orsaka missfall.

Lök, vitlök, grönsaker i skarpa färger (riktigt gröna, röda o.s.v.) är också bra. Likaså är det bästa om man kan sluta med socker, laktos och gluten. Framförallt gluten och socker.

Nackdelen med de mer naturliga metoderna är att man behöver tid. Gärna sex månader på ovanstående.

• Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-24 21:18:41 följande:
    Villsågärna: jag bor i Sthlm och vi pratar om ett stort sjukhus här så att jag Beyonce vrm ska jag vända till. De nekar mig en remiss till MR och jag förstår att grekisks läkaren är orolig (och jag) att de ska börja rota något utan att veta vart den sitter. Imorn kollar jag om jag kan byta sjukhus second opinion. De hävdar att jag har blivit opererad då många gånger att titthåls kan ej göra men de öppnade mig i onsdags. Jag ville att dr skulle sterilisera min höger sida att det händer inte andra gången. Inget gjordes.
    Stackare!!!!
  • lelle75

Ngn som vet när man ska trappa ner eller sluta helt med sina mediciner? Är det när man är i graviditetsvecka 12, i början eller slutet?

Slutar man bara tvärt med progesteron och östrogen? Eller trappar man ner? Har ni andra tagit blodprover för att kolla om ni kan sluta?

Hur ligger det till med kortison, fragmin och babyaspirin? Jag "sjävmedicinerar" så har inte fått ngt besked från ngn läkare.

Har bara hört att det är viktigt att långsamt trappa ner kortison, men hur gör man?

Har inga större immunologiska problem så tänker att jag inte behöver ta detta hela graviditeten (hoppas att det blir en fullgången graviditet, bara hunnit till v. 7 ännu)

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014