• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • NinaCamilla

Villsågärna: jag bor i Sthlm och vi pratar om ett stort sjukhus här så att jag Beyonce vrm ska jag vända till. De nekar mig en remiss till MR och jag förstår att grekisks läkaren är orolig (och jag) att de ska börja rota något utan att veta vart den sitter. Imorn kollar jag om jag kan byta sjukhus second opinion. De hävdar att jag har blivit opererad då många gånger att titthåls kan ej göra men de öppnade mig i onsdags. Jag ville att dr skulle sterilisera min höger sida att det händer inte andra gången. Inget gjordes.

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-03-24 21:18:41 följande:
    Villsågärna: jag bor i Sthlm och vi pratar om ett stort sjukhus här så att jag Beyonce vrm ska jag vända till. De nekar mig en remiss till MR och jag förstår att grekisks läkaren är orolig (och jag) att de ska börja rota något utan att veta vart den sitter. Imorn kollar jag om jag kan byta sjukhus second opinion. De hävdar att jag har blivit opererad då många gånger att titthåls kan ej göra men de öppnade mig i onsdags. Jag ville att dr skulle sterilisera min höger sida att det händer inte andra gången. Inget gjordes.

Usch, tycker så synd om dig! Vilken soppa!! Hoppas att du snart får en lösning på allt. Kram
  • NinaCamilla

Redan: Tackar för länken. Jag fick laproskopi betalt av FK i oktober enligt lagen som du länkade. Jag kollar med Serum nu vad de säger om operation där och MR.

Ni fick väldig bra skörd - grattis! Lycka till lördagen. Hur många ska ni överföra? Vi fick 3 eftersom vi litade på Penny Tyvärr hade de inga kompass eller ficklampa utan hamnade lite fel (ironi).

• MrsCecilia

NinaCamilla: Usch vad jobbigt Jag fick oxå slåss som ett djur för att bli opererad och hjälpt, jag är opererad 4 gånger innan för endo. Men efter den sista stora operationen så mår jag mycket bättre, nu är jag ju gravid. Så det behöver inte sluta med barnlöshet.

Men cellgifter känns ju verkligen sådär, jag håller dessutom med de andra. Du måste ha en second opinon!

• Katt12

Hej i tråden! Efter 7 misslyckade IVF överväger vi ÄD. Det som oroar mig är att jag har ett problem som jag inte vet om man kan komma runt med ÄD.

Jag har endo och varje månad i samband med och efter ÄL kommer en brännande, svidande värk i bäckenområdet följt av ledvärk/svullna händer och fötter dagarna efter. Jag har googlat och frågat gynläkare, men får inga svar på vad detta kan bero på. Det känns inflammerat i kroppen och eftersom jag försöker bli gravid är jag rädd att det är detta tillstånd som sätter stop för en lyckad graviditet. Det känns inte som att det är en frisk miljö invärtes när jag mår så här.

Häromdagen fick jag för mig att söka på samma symptom på engelska och till min förvåning så fick jag flera träffar (bl a http://voices.yahoo.com/mid-cycle-joint-aches-pain-women-causes-and-6331600.html?cat=70 om ngn känner igen sig och vill läsa mer).  Förklaringen anses vara en ökad produktion av prostaglandiner, då kroppen reagerar så på ett ”trauma”, vilket tydligen ÄL kan upplevas som.

Det värsta för min del är att min kropp reagerar likadant efter ET vid IVF. Känns hopplöst, eftersom jag misstänker att samma sak skulle hända vid ÄD. Prostaglandiner kan dämpas med COX-hämmare, t ex Ipren, men problemet är att dessa preparat också kan störa embroyutveckling och implantation… Vet varken ut eller in.

Är det någon som känner igen sig i dessa symptom och i så fall, har ni lyckats bli gravida trots detta? Har ni fått någon hjälp, i så fall vilken?

Lycka till alla därute!! 

• villsågärna38
    Katt12 skrev 2014-03-25 16:18:27 följande:
    Hej i tråden! Efter 7 misslyckade IVF överväger vi ÄD. Det som oroar mig är att jag har ett problem som jag inte vet om man kan komma runt med ÄD. Jag har endo och varje månad i samband med och efter ÄL kommer en brännande, svidande värk i bäckenområdet följt av ledvärk/svullna händer och fötter dagarna efter. Jag har googlat och frågat gynläkare, men får inga svar på vad detta kan bero på. Det känns inflammerat i kroppen och eftersom jag försöker bli gravid är jag rädd att det är detta tillstånd som sätter stop för en lyckad graviditet. Det känns inte som att det är en frisk miljö invärtes när jag mår så här. Häromdagen fick jag för mig att söka på samma symptom på engelska och till min förvåning så fick jag flera träffar (bl a voices.yahoo.com/mid-cycle-joint-aches-pain-w... om ngn känner igen sig och vill läsa mer).  Förklaringen anses vara en ökad produktion av prostaglandiner, då kroppen reagerar så på ett ?trauma?, vilket tydligen ÄL kan upplevas som. Det värsta för min del är att min kropp reagerar likadant efter ET vid IVF. Känns hopplöst, eftersom jag misstänker att samma sak skulle hända vid ÄD. Prostaglandiner kan dämpas med COX-hämmare, t ex Ipren, men problemet är att dessa preparat också kan störa embroyutveckling och implantation? Vet varken ut eller in. Är det någon som känner igen sig i dessa symptom och i så fall, har ni lyckats bli gravida trots detta? Har ni fått någon hjälp, i så fall vilken? Lycka till alla därute!!     

Vid äd stumulerar man ju inte äggstockarna så låter ju ändå som att det borde funka bättre då. Trombyl och blodförtunnande sprutor t ex Fragmin el Innohep är vanligt att ta för att öka chansen att bli gravid och minska missfallsrisken. Dock inte Ipren. Vet inte om ASA också är Cox-hämmare dock. Har inte själv endo men flera i tråden här som har det. Kram
  • Redan47
    villsågärna38 skrev 2014-03-25 16:31:54 följande:

Vid äd stumulerar man ju inte äggstockarna så låter ju ändå som att det borde funka bättre då. Trombyl och blodförtunnande sprutor t ex Fragmin el Innohep är vanligt att ta för att öka chansen att bli gravid och minska missfallsrisken. Dock inte Ipren. Vet inte om ASA också är Cox-hämmare dock. Har inte själv endo men flera i tråden här som har det. Kram
    Katt: ÄD- så finns det olika vägar att välja, nedreglerad, semi-medicinerad eller naturlig cykel. Jag vill minnas jag läst om andra kvinnor med just endo, som just med hjälp av nedreglerng att sätta endo o schack, och eftersom du blir i "klimakteriet" så blir det ingen "riktig" ÄL. Och sedan östrogen behandlas och progestoron. men Trombyl75mg har ju även svensk forskning kommit fram till ger en positiv utdelning på graviditet. Och sedan även extra då med motsv Fragmin, för att öka blodgenomströmnig i uterus. Utöver det verkar det ju också vara standard (utomlands) med en prednisolon också för att dra ner immunförsvaret. 
    Jag tror ju också mycket på att ta de "mensblodproverna" för att utreda anda gömda infektions sjukdomar som finns i livmodern utan symtom, hidden clamydia och ureaplasma. 
  • NinaCamilla

Katt: Jag har endo även om jag inte har samma symptom som du. Vi gör ÄD i Grekland och jag gick massor med stödmedicin innan ET. Jag åt celebrex (anti-inflammatoriska) antibiotika prednisolon docycycline (anti-stereoid) valtrex (anti-virus) och blodtunnande clexane. I mitt fall gjorde det att efter 3 misslyckad ÄD plussade vi äntligen tack vare mediciner och borttagning av en inflammerad vänster äggstock. Viktigaste för dig är att du styr din endo. Alla anti-inflammatoriska och anti-virus mediciner slutade jag dagen innan ET. Viktig är att vara nedreglerad oxå längre tid innan försöken. Lycka till oavsett hur du tänkte göra. ÄD är inte alltid ett svar om kroppen är förstörd av endo har jag lärd mig även om endo förstör äggen oxå.

• NinaCamilla

MrsCecilia: Om du har gjort så många op, har alla gjorts med titthålsoperation? Läkaren hävdar att jag har så mycket sammanväxningar att de inte kan göra det även om de öppnade mig i onsdags (gick bra!).

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014