• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Irma01

Tack redan 47

Rätt inställning Juliette! Ja, vi är många som till slut plussade efter 5 eller fler försök!
    Ja, ibland undrar jag också varifrån man får kraften, man orkar mer än man tror. Kram!

• villsågärna38
    Juliette F skrev 2014-02-25 21:00:00 följande:
    Vet precis vad du menar. Efter att nyligen testat minus efter vårt tredje försök, så är det lätt att tappa hoppet. Men jag har bestämt mig för att göra ett nytt försök, efter en mängd tester som är på g nu. Läser så mycket om tjejer som lyckas på försök 5, 6, 7 osv!! Tänk om det är vår tur nästa gång, och så fegade vi ur precis innan?? Nä, vi kör så länge vi orkar! Krafter dyker upp någonstans ifrån, en plats man inte ens visste om att man hade... Kram!!!

Helt rätt! Ge inte upp! Fick dottern på 6e ÄD ET/FET. Det var oerhört tufft fram till dess och vi hade inte heller tänkt göra det försöket först men så drog adoptionsutredningen ut på tiden så vi satte in ett frysägg till. Fattade ingenting då det helt plötsligt gick vägen. Så bra att du ser till att få bra immunologisk medicinering och utreder livmodern osv. Tror du har alla chanser att lyckas nästa gång!! Kram
  • bullenochgrisen

Ni som har gjort äggdonation tidigare, hur många ägg får man från donatorn? Har hört att om drt finns många ägg så delas de upp till tvä par. ni som gjort fler än tre försök, hur gick ni vidare då? Landstinget betalar ju bara upp till tre försök vad jag förstått, vad kostar då försöken efter? Och efter hur lång tid fick ni försöka igen med andra ägg? Vi beräknas komma fram i kön i höst. vårt första behandlingstillfälle. altså inga ivf försök tidigare. tacksam för svar

• Irma01

Hej bullenochgrisen och välkommen!

Min man och jag gjorde först privat försök i Spanien, samtidigt som vi var i kö på KS Huddinge.
    På KS delar man mellan två par om de får 10 ägg eller fler från donatorn.
    Att du får tre försök är ju tre försök med olika donator, det betyder inte att du "bara" får tre ET.
    Om det finns t.e tre embryon från första donatorn så gör du en ET och sedan har du möjlighet till vad vi kallar för FET.
    Det är säkert olika vid olika sjukhus.
    Om det inte har gått vägen via landstinget så återstår egentligen bara privata försök utomlands. Kostnaden är väl olika, beroende på klinikerna.

Mvh,

• Barnojag
    Irma01 skrev 2014-02-26 07:00:33 följande:
    Hej bullenochgrisen och välkommen!

Min man och jag gjorde först privat försök i Spanien, samtidigt som vi var i kö på KS Huddinge.
    På KS delar man mellan två par om de får 10 ägg eller fler från donatorn.
    Att du får tre försök är ju tre försök med olika donator, det betyder inte att du "bara" får tre ET.
    Om det finns t.e tre embryon från första donatorn så gör du en ET och sedan har du möjlighet till vad vi kallar för FET.
    Det är säkert olika vid olika sjukhus.
    Om det inte har gått vägen via landstinget så återstår egentligen bara privata försök utomlands. Kostnaden är väl olika, beroende på klinikerna.

Mvh,
    En undran. Ni som har rätt till ÄD i Sverige men som ändå åker utomlands. Jag förstår att ni inte har tid och ro att vänta så ni betalar stora summor för att få ÄD utomlands. Skillnaden mellan öppen donator och anonym donator är inte viktig för er? Jag själv våndas av att behöva acceptera anonym donator då jag inte får vård i Sverige och inte i Finland (är singel). Skulle uppskatta om ni vill dela med er. Det skulle nog stärka mig.

Hoppas jag inte stör i tråden med denna fråga. Ni får gärna inboxa mig om ni vill.
  • villsågärna38

Vi har gjort alla våra försök på KS. Vet inte hur det är nu men för nåt år den bidrog Landstinget med en donator och ville man göra sina tre försök dvs använda tre donatorer (var vad som krävdes för oss) så fick vi bidra med korsdonatorer själva till två av försöken. Kram

• Irma01

Barnojag, det är klart att bi funderade över det. Samtidigt finns det ingen facit då den första ÄD ägde rum 2003 i Sverige och barnen är bara 11 år. Dock har studier vidat att väldigt få barn där en spermadonation har används har hört av sig för att få veta mer om donatorn.
    Det är fusion är den biologiska mamman, barnet växer i din mage.
    Det enda skillnad är att du inte är den genetiska mamman.
    Personligen är jag inte orolig och tänker försöka berätta tidigt med hjälp av de speciella barnböcker som finns om hur vårt barn blev till.
    Om den vill få veta sedan nät den fyller 18 så kommer jag så klart att stötta och respektera beslutet.
    Men nej, det har inte varit någon avgörande faktor, att vi gjorde ÄD utomlands var pga
    kötiden, inget annat.

• Irma01

Vsg, då har vi haft tur, vi fick försök med två olika donator på KS. Vet ej om det var för att vi var mottagarpar 2 första gången.

Vet att det är nästintill omöjligt att få tre omgångar försök dock.

• Zinfandel
    Barnojag skrev 2014-02-26 07:15:25 följande:
    En undran. Ni som har rätt till ÄD i Sverige men som ändå åker utomlands. Jag förstår att ni inte har tid och ro att vänta så ni betalar stora summor för att få ÄD utomlands. Skillnaden mellan öppen donator och anonym donator är inte viktig för er? Jag själv våndas av att behöva acceptera anonym donator då jag inte får vård i Sverige och inte i Finland (är singel). Skulle uppskatta om ni vill dela med er. Det skulle nog stärka mig.

Hoppas jag inte stör i tråden med denna fråga. Ni får gärna inboxa mig om ni vill.
    Nu har vi inte längre rätt till det i Sverige men även om vi hade haft det och även när vi hade det, så hade vi sökt oss utomlands eftersom svenska kliniker är så grymt dåliga och jag har absolut inget förtroende kvar. På de utländska kliniker vi gått är vården & kommunikationen en helt annat, vi får hela äggskörden och delar inte (vad vi vet Flört), inga väntetider och individanpassade behandlingar, vilket jag känner är en förutsättning. För oss var det självklart att välja anonym donator.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014