Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Irma; super grattis - vilken känsla!!!
Tack redan 47
Rätt inställning Juliette! Ja, vi är många som till slut plussade efter 5 eller fler försök!
Ja, ibland undrar jag också varifrån man får kraften, man orkar mer än man tror. Kram!
Ni som har gjort äggdonation tidigare, hur många ägg får man från donatorn? Har hört att om drt finns många ägg så delas de upp till tvä par. ni som gjort fler än tre försök, hur gick ni vidare då? Landstinget betalar ju bara upp till tre försök vad jag förstått, vad kostar då försöken efter? Och efter hur lång tid fick ni försöka igen med andra ägg? Vi beräknas komma fram i kön i höst. vårt första behandlingstillfälle. altså inga ivf försök tidigare. tacksam för svar
Hej bullenochgrisen och välkommen!
Min man och jag gjorde först privat försök i Spanien, samtidigt som vi var i kö på KS Huddinge.
På KS delar man mellan två par om de får 10 ägg eller fler från donatorn.
Att du får tre försök är ju tre försök med olika donator, det betyder inte att du "bara" får tre ET.
Om det finns t.e tre embryon från första donatorn så gör du en ET och sedan har du möjlighet till vad vi kallar för FET.
Det är säkert olika vid olika sjukhus.
Om det inte har gått vägen via landstinget så återstår egentligen bara privata försök utomlands. Kostnaden är väl olika, beroende på klinikerna.
Mvh,
Vi har gjort alla våra försök på KS. Vet inte hur det är nu men för nåt år den bidrog Landstinget med en donator och ville man göra sina tre försök dvs använda tre donatorer (var vad som krävdes för oss) så fick vi bidra med korsdonatorer själva till två av försöken. Kram
Barnojag, det är klart att bi funderade över det. Samtidigt finns det ingen facit då den första ÄD ägde rum 2003 i Sverige och barnen är bara 11 år. Dock har studier vidat att väldigt få barn där en spermadonation har används har hört av sig för att få veta mer om donatorn.
Det är fusion är den biologiska mamman, barnet växer i din mage.
Det enda skillnad är att du inte är den genetiska mamman.
Personligen är jag inte orolig och tänker försöka berätta tidigt med hjälp av de speciella barnböcker som finns om hur vårt barn blev till.
Om den vill få veta sedan nät den fyller 18 så kommer jag så klart att stötta och respektera beslutet.
Men nej, det har inte varit någon avgörande faktor, att vi gjorde ÄD utomlands var pga
kötiden, inget annat.
Vsg, då har vi haft tur, vi fick försök med två olika donator på KS. Vet ej om det var för att vi var mottagarpar 2 första gången.
Vet att det är nästintill omöjligt att få tre omgångar försök dock.