• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jojjo77
    bullenochgrisen skrev 2014-02-26 06:29:19 följande:
    Ni som har gjort äggdonation tidigare, hur många ägg får man från donatorn? Har hört att om drt finns många ägg så delas de upp till tvä par. ni som gjort fler än tre försök, hur gick ni vidare då? Landstinget betalar ju bara upp till tre försök vad jag förstått, vad kostar då försöken efter? Och efter hur lång tid fick ni försöka igen med andra ägg? Vi beräknas komma fram i kön i höst. vårt första behandlingstillfälle. altså inga ivf försök tidigare. tacksam för svar
    Olika för olika landsting. Konstigt men sant. Örebro har 8 ägg eller fler från donatorn, så delas äggen lika mellan mottagarpar 1 och 2. Färre än 8, alla ägg går till mottagarpar 1. 

Vad det kostar för försök 4 och framåt, är också olika i olika landsting, enklast att kolla upp det landsting du tillhör eller den privata klinik du väljer. Privat är dyrare än landsting, på dem jag titta på i alla fall.
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2014-02-26 07:36:29 följande:
    Vsg, då har vi haft tur, vi fick försök med två olika donator på KS. Vet ej om det var för att vi var mottagarpar 2 första gången. Vet att det är nästintill omöjligt att få tre omgångar försök dock.

Det var nog pga mottagarpar två. Vi var det en gång också men då fick vi inga ägg. Att vi hade egendomarna gjorde att vi intr behövde vänta mer än 6 mån på första försöket. Blev aldrig någon beh utomlands för oss. Kram
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2014-02-26 11:45:54 följande:
    Det var nog pga mottagarpar två. Vi var det en gång också men då fick vi inga ägg. Att vi hade egendomarna gjorde att vi intr behövde vänta mer än 6 mån på första försöket. Blev aldrig någon beh utomlands för oss. Kram

Egen donator skulle det stå
  • NinaCamilla

Barnojag: Vi var i kö till Landstinget ang.ÄD men valde Finland i första hand men öppna donatorer. Vi fick första 3 betalat av FK och behövde inte vänta - tiden var knapp innan jag skulle fylla 40 år. Efter flera misslyckade försök i Finland med dålig skörd och otur med donatorer, bestämde vi oss vad är viktig för oss - det är att få ett barn och bra vård som resulterar ett barn. Då bestämde vi att åka till Grekland och göra ÄD där.

Javisst, första valet var en öppen donator men i efterhand spelar det inte så stor roll. Som någon här på trådarna skrev: ÄD är nästan som man lånar en kopp socker från en granne, men det behövs både jag och min sambo att baka kakan. 

• Juliette F
    Barnojag skrev 2014-02-26 07:15:25 följande:
    En undran. Ni som har rätt till ÄD i Sverige men som ändå åker utomlands. Jag förstår att ni inte har tid och ro att vänta så ni betalar stora summor för att få ÄD utomlands. Skillnaden mellan öppen donator och anonym donator är inte viktig för er? Jag själv våndas av att behöva acceptera anonym donator då jag inte får vård i Sverige och inte i Finland (är singel). Skulle uppskatta om ni vill dela med er. Det skulle nog stärka mig.

Hoppas jag inte stör i tråden med denna fråga. Ni får gärna inboxa mig om ni vill.

Kolla upp Island vet jag! Öppna donatorer, bättre priser än Finland och Riga. Vet inga klinker dock men folk från FL har åkt dit för ÄD.
    Hittade detta på nätet:

Iceland To Allow Donor Eggs & Sperm For Singles & Gay Couple (artikel från 2010)
    Single women, gay couples and heterosexual couples who both suffer from fertility issues now have permission to use both donor eggs and donor sperm in IVF treatment following a law passed my Iceland’s Althingi parliament yesterday.

Before the change in the law IVF patients were only allowed to use donor eggs in cases when the sperm came from the hopeful father-to-be. It was always prohibited for single women, lesbian couples and women not using their husband or partner’s sperm to use donor eggs.

http://www.eggdonor.com/blog/2010/06/03/iceland-to-allow-donor-eggs-sperm-for-singles-gay-couples/

• Redan47

Jag ser det som en fördel att det inte är en öppen donation vi gjort. Kan det inte bli några diskussioner i framtiden och kvinnan som donerat lämnas i fred. Den typ av oro som adoptionsbarn kan driva behöver vi inte uppleva därmed. Vi har ju typ bara köpt en gen/ cell då mina inte befruktas ! Och detta, ÄD, inte är tillåtet i Sverige pga att staten anser sig ha rätt att bestämma åldern, vem som får skaffa fler barn eller ej. NU blir det Pappas spermie och jag biologisk mamma. Förstår egentligen inte varför det är sådan intressant fråga hur vi kommit till??? Den blir större än den är, tycker jag. Vi ville ha fler barn. Detta den möjligheten. Och våra barn kommer inte vara ensamma, vi blir fler och fler, ju öppnare vi blir!

• Juliette F
    Redan47 skrev 2014-02-26 13:17:55 följande:
    Jag ser det som en fördel att det inte är en öppen donation vi gjort. Kan det inte bli några diskussioner i framtiden och kvinnan som donerat lämnas i fred. Den typ av oro som adoptionsbarn kan driva behöver vi inte uppleva därmed. Vi har ju typ bara köpt en gen/ cell då mina inte befruktas ! Och detta, ÄD, inte är tillåtet i Sverige pga att staten anser sig ha rätt att bestämma åldern, vem som får skaffa fler barn eller ej. NU blir det Pappas spermie och jag biologisk mamma. Förstår egentligen inte varför det är sådan intressant fråga hur vi kommit till??? Den blir större än den är, tycker jag. Vi ville ha fler barn. Detta den möjligheten. Och våra barn kommer inte vara ensamma, vi blir fler och fler, ju öppnare vi blir!

Olika länder har lagstiftat olika i frågan, och det är märkligt att de kommit fram till så olika slutsatser. Det verkar som om man i Sverige, Finland och Island (finns kanske fler länder) tycks tro att det genetiska arvet är otroligt viktigt att få reda på, medan man i andra länder som Tjeckien, Grekland, Spanien tycks tänka tvärtom - att det är enormt viktigt med donatoranonymiteten. Så det är väl upp till var och en på individnivå att komma fram till vad man själv tänker och hur man resonerar kring det här med gener och öppen donator eller ej.

Jag vet att öppen donator är viktigt för många, men för andra spelar det ingen roll. Jag tillhör den sistnämnda gruppen själv. Jag bryr mig inte, och förstår inte varför det ska vara så viktigt. Jag tror också det kan skapa en stress att barnet vill leta upp donatorn vid 18 år, men samtidigt så kanske det också kan skapa en stress att aldrig kunna få veta vem donatorn är?

Men personligen tänker jag att det är den familj som barnet fötts in i och växt upp i som räknas, och om allt är bra där och funkar, så är det avsevärt mycket viktigare än vem som donerade könscellen /cellerna från första början. Därmed inte sagt att det är en bagatell - det är jättestort och fantastiskt fint att vilja donera och hjälpa barnlösa barn att bilda familj!! 
  • Irma01

Vsg, då förstår jag!

Juliette, håller helt med dig, känner likadant.

• bullenochgrisen

Förstår fortfarande inte riktigt :p får man inte tre försök av landstinget? Bor i Stockholm och står i kö på Huddinge ks. Tre försök vad innebär det? Tre försök med återförande av de ägg man fått av en donator eller utav tre donatorer? Om landstinget bidrar med tre försök så ska de väl inte kunna säga att man ska bidra med donatorer till korsdonation. Bidrar dom så bidrar dom? Tycker allt detta är otroligt krångligt. Men försöker sätta mig in i detta medans vi står i kön ifall första försöket inte skulle fungera. Vi kommer ju få mer info i sommar men vill veta nu nu nu :) ni som söker utomlands, vad är det som avgör vart ni åker? Sett många som åkt till Riga och Finland bl.a.

• Irma01

Bullenochgrisen: vi fick försök med 2 olika donator. Målet är att man ska få 3 försök i fall man inte har plussat men pga de få donator så är det ofta så att det bara blir två. Så var det iaf när vi började på KS

Sedan beror det mycket på:
    Till ex, om ni är mottagarpar 1 och set blir 7 ägg då behåller ni alla och delar inte.
    Då har ni förmodligen en del i frysen också.
    De gör verkligen allt de kan för alla, tyvärr är det brist på donator. Vi får hoppas att Malmö exempel (de höjde ersättning till donatorer från 4 000 till 11 000) följs av flera andra landsting.

Vill bara säga att personalen på KS är fantastisk och tar väldigt väl hand om en.

Lycka till!
    Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014