Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.
Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår.
Barnojag: Vi var i kö till Landstinget ang.ÄD men valde Finland i första hand men öppna donatorer. Vi fick första 3 betalat av FK och behövde inte vänta - tiden var knapp innan jag skulle fylla 40 år. Efter flera misslyckade försök i Finland med dålig skörd och otur med donatorer, bestämde vi oss vad är viktig för oss - det är att få ett barn och bra vård som resulterar ett barn. Då bestämde vi att åka till Grekland och göra ÄD där.
Javisst, första valet var en öppen donator men i efterhand spelar det inte så stor roll. Som någon här på trådarna skrev: ÄD är nästan som man lånar en kopp socker från en granne, men det behövs både jag och min sambo att baka kakan.
Before the change in the law IVF patients were only allowed to use donor eggs in cases when the sperm came from the hopeful father-to-be. It was always prohibited for single women, lesbian couples and women not using their husband or partner’s sperm to use donor eggs.
http://www.eggdonor.com/blog/2010/06/03/iceland-to-allow-donor-eggs-sperm-for-singles-gay-couples/
Jag ser det som en fördel att det inte är en öppen donation vi gjort. Kan det inte bli några diskussioner i framtiden och kvinnan som donerat lämnas i fred. Den typ av oro som adoptionsbarn kan driva behöver vi inte uppleva därmed. Vi har ju typ bara köpt en gen/ cell då mina inte befruktas ! Och detta, ÄD, inte är tillåtet i Sverige pga att staten anser sig ha rätt att bestämma åldern, vem som får skaffa fler barn eller ej. NU blir det Pappas spermie och jag biologisk mamma. Förstår egentligen inte varför det är sådan intressant fråga hur vi kommit till??? Den blir större än den är, tycker jag. Vi ville ha fler barn. Detta den möjligheten. Och våra barn kommer inte vara ensamma, vi blir fler och fler, ju öppnare vi blir!
Vsg, då förstår jag!
Juliette, håller helt med dig, känner likadant.
Förstår fortfarande inte riktigt :p får man inte tre försök av landstinget? Bor i Stockholm och står i kö på Huddinge ks. Tre försök vad innebär det? Tre försök med återförande av de ägg man fått av en donator eller utav tre donatorer? Om landstinget bidrar med tre försök så ska de väl inte kunna säga att man ska bidra med donatorer till korsdonation. Bidrar dom så bidrar dom? Tycker allt detta är otroligt krångligt. Men försöker sätta mig in i detta medans vi står i kön ifall första försöket inte skulle fungera. Vi kommer ju få mer info i sommar men vill veta nu nu nu :) ni som söker utomlands, vad är det som avgör vart ni åker? Sett många som åkt till Riga och Finland bl.a.
Bullenochgrisen: vi fick försök med 2 olika donator. Målet är att man ska få 3 försök i fall man inte har plussat men pga de få donator så är det ofta så att det bara blir två. Så var det iaf när vi började på KS
Sedan beror det mycket på:
Till ex, om ni är mottagarpar 1 och set blir 7 ägg då behåller ni alla och delar inte.
Då har ni förmodligen en del i frysen också.
De gör verkligen allt de kan för alla, tyvärr är det brist på donator. Vi får hoppas att Malmö exempel (de höjde ersättning till donatorer från 4 000 till 11 000) följs av flera andra landsting.
Vill bara säga att personalen på KS är fantastisk och tar väldigt väl hand om en.
Lycka till!
Kram