• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • Stjernfelt

Tror inte vi får göra det gratis i vår kommun i allafall och jag har inte råd med det så det får vara så. Vi har inga ärftliga grova sjukdomar heller så risken borde vara enormt liten att mina barn skulle få något ändå. Så som sagt, jag hoppas på det bästa :) Men ni gör rätt som kollar om ni oroar er  för sådant :)

• LadyGrace
    malin1985 skrev 2013-11-15 19:59:30 följande:

Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:44:23 följande:Okej, jag är bara 22 så får hoppas på det bästa ;)

Jag tror att alla här för göra gratis men annars kommer vi göra privat. Det är värt det anser vi. Vi kommer även göra fostervattenprov om vi får hög sannolikhet på kubet och om bebisen har ds eller något annat allvarligt fel så kommer vi avbryta graviditeten. Vi vill inte sätta ett barn till världen som aldrig kommer klara sig utan ständig hjälp. Sen så är vi rätt unga fortfarande och vi hade lätt att bli gravida.
    Vi kommer göra precis som ni.
  • Turvion

Läste tidigare att någon hade fått lergigancomp mot illamående? Jag har innan jag blev gravid fått primperan men de får jag inte äta nu men de hjälper mot illamåendet 100% men jag tokdeckar efter 45-60 min.. Tror då att risken att jag blir trött av tex lergigan är stor också.. Postafen hjälper inte alls och jag mår så illa så kunde knappt va inne och handla på Ica i 10min;( dessutom har jag fått ont/stel i nacken, troligtvis efter kräkningarna.. Usch vad jag känner mig gnällig men det är hemskt att må såhär :o
    Sen under jag om någon anmanar fått ont långt ner i ryggen på sidorna, typ baksidan av höfterna. Har aldrig haft ont där någonsin förut :s

• Flip12

Lider med dig Turvion. Jag mår också väldigt illa... Vi får gnälla hur mycket som htlst

• malin1985
    Turvion skrev 2013-11-15 22:02:30 följande:
    Läste tidigare att någon hade fått lergigancomp mot illamående? Jag har innan jag blev gravid fått primperan men de får jag inte äta nu men de hjälper mot illamåendet 100% men jag tokdeckar efter 45-60 min.. Tror då att risken att jag blir trött av tex lergigan är stor också.. Postafen hjälper inte alls och jag mår så illa så kunde knappt va inne och handla på Ica i 10min;( dessutom har jag fått ont/stel i nacken, troligtvis efter kräkningarna.. Usch vad jag känner mig gnällig men det är hemskt att må såhär :o

Sen under jag om någon anmanar fått ont långt ner i ryggen på sidorna, typ baksidan av höfterna. Har aldrig haft ont där någonsin förut :s

Om inte postafen hjälper så kan du be om att få lergigan utskrivet. Jag har dock fått lergigan utskrivet som insomningstabletter tidigare så ja, man blir trött av dom. :/ tyvärr är det nog så (om dom funkar) att du får välja mellan illamående och trötthet.. jag får ont långt ner i ryggen lite då och då. Typ i ländryggen sitter det på mig.
  • malin1985
    LadyGrace skrev 2013-11-15 22:01:35 följande:
    Vi kommer göra precis som ni.

Det är skönt att ha en plan utifall att det värsta skulle hända, hoppas att vi slipper hamna i den sitsen bara :) ingår kub där ni bor? Jag har kollat runt jättemkt men det verkar va många olika bud. På hälsosamtal sa dom dock att dom erbjuder kub och rul för alla så det borde ingå tycker jag. Skulle vilja fråga min syster som har 2 barn men vi tänkte inte berätta för familjen än på ett tag. Drömmen är att kunna överraska med ultraljudsbild tillsammans med babystrumpor eller nåt sånt i julklapp :)
  • LadyGrace
    malin1985 skrev 2013-11-15 22:28:32 följande:

Det är skönt att ha en plan utifall att det värsta skulle hända, hoppas att vi slipper hamna i den sitsen bara :) ingår kub där ni bor? Jag har kollat runt jättemkt men det verkar va många olika bud. På hälsosamtal sa dom dock att dom erbjuder kub och rul för alla så det borde ingå tycker jag. Skulle vilja fråga min syster som har 2 barn men vi tänkte inte berätta för familjen än på ett tag. Drömmen är att kunna överraska med ultraljudsbild tillsammans med babystrumpor eller nåt sånt i julklapp :)
    Ja det är lugnande på nåt vis även om det skulle bli tungt.

Ja här kostar det inget (ev patientavgift på typ 100kr). Men vi hade gjort även om det kostat.
  • LååångVägDit
    Turvion skrev 2013-11-15 22:02:30 följande:

Jag fick lergigan comp utskrivet idag. Bm sa att man inte blir lika trött av dom som postafen.

Malin1985: fick du lergigan eller lergigan comp som insomningstablett? Tror inte man brukar få comp till det utan vanlig lergigan. Comp innehåller nämligen hjälpämnen som koffein o typ efedrin som gör att man ska bli pigg, och det tror jag inte ingår i vanliga lergigan.

Jag hoppas lergigan (comp) kommer hjälpa åt mig nu. Har inte lämnat huset på flera dagar o kunde knappt duscha idag.. Har bara gått mellan sängen-toan och soffan-toan de senaste dagarna. FY!
  • malin1985
    LååångVägDit skrev 2013-11-15 23:37:33 följande:
    Jag fick lergigan comp utskrivet idag. Bm sa att man inte blir lika trött av dom som postafen.

Malin1985: fick du lergigan eller lergigan comp som insomningstablett? Tror inte man brukar få comp till det utan vanlig lergigan. Comp innehåller nämligen hjälpämnen som koffein o typ efedrin som gör att man ska bli pigg, och det tror jag inte ingår i vanliga lergigan.

Jag hoppas lergigan (comp) kommer hjälpa åt mig nu. Har inte lämnat huset på flera dagar o kunde knappt duscha idag.. Har bara gått mellan sängen-toan och soffan-toan de senaste dagarna. FY!

Okej då var det nog bara lergigan. De va ett par år sen men jag kommer ihåg namnet :)
  • semlan24

Hej! Är det för sent att hänga på här? Plussade igår, enligt min uträkning borde BF bli 27 juli :) Första barnet, 24 år!

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014