• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • Iness
    LeLi skrev 2013-11-15 14:21:29 följande:
    Det är så fantastiskt kul att läsa alla inlägg.

Iness: Vi ligger helt i fas du och jag, är också 4+2 och har beräknat datum 23/7 2014. Håller nu tummarna för att det lilla livet håller sig fast denna gång....

Jag är 40 år gammal och hinner fylla 41 innan knodden levereras nästa sommar. Skulle vilja komma i kontakt med andra förstagångsmammor, i min ålder. Vore skönt att dela denna upplevelse Glad Jag bor i centrala Stockholm. 

Vad roligt hehe då skedde väl befruktningen kanske i fas med :) 30 okt 
    fast det har du kanske inte koll på
    Jag håller tummarna för dej, det kommer gå bra. Men förstår din oro.  
  • soetnoes

Vi väntar till nyår med hans familj eftersom vi ska fira med dom. Men julafton ska nog min pappa få en fin julklapp han har tjatat om att han vill bli morfar länge nu.

• nyttliv2014
    undrande03 skrev 2013-11-14 20:05:27 följande:
    tusen tack för ett lugnande svar :) 
    hur långt har du kommit nu? :)
    Jag är i vecka 7, snart 8 tror jag. Jag är inte helt säker eftersom jag inte hade någon senaste mens. Hann inte få någon efter mf innan jag blev gravid igen. När jag gjorde clearblue visade den 3+, så jag har försökt räkna ut själv ungefär vart jag ligger efter det =)

Äl måste varit någon gång mellan 30e sep- 12 okt
  • malin1985

Hur många här ska göra kub? Och har ni isåfall bestämt vad ni ska göra om resultatet blir dåligt?

• malin1985
    Asjak skrev 2013-11-15 19:11:39 följande:
    Jag är inte så insatt så vad är kub?

Hur gör man den?

Kub är ett kombinerat ultraljud och blodprov för att räkna ut sannolikheten att bebisen har downs syndrom. För man en hög risk kan man välja att göra fostervattenprov eller moderkaksprov för att säkerställa hur det ligger till. Fostervattenprov och moderkaksprov ökar risken för missfall med 1%. Kub gör man mellan v 11 och v 14, i vissa landsting erbjuds alla gravida att göra kub medans det bara är kvinnor över 35 som erbjuds det i andra landsting. Man kan även gå privat om det inte erbjuds i landstinget.
  • malin1985
    Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:17:55 följande:
    Och det kub kostar rätt mycket va?

I vissa landsting erbjuds det gratis för alla och i andra bara för kvinnor över 35. Gör man privat kostar det typ 1500 har jag hört (har inte kollat upp detta dock och det kan säkert variera beroende på landsting)
  • Stjernfelt
    malin1985 skrev 2013-11-15 19:23:56 följande:

I vissa landsting erbjuds det gratis för alla och i andra bara för kvinnor över 35. Gör man privat kostar det typ 1500 har jag hört (har inte kollat upp detta dock och det kan säkert variera beroende på landsting)
    Okej, jag är bara 22 så får hoppas på det bästa ;)
  • malin1985
    Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:44:23 följande:

Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:44:23 följande:

Jag tror att alla här för göra gratis men annars kommer vi göra privat. Det är värt det anser vi. Vi kommer även göra fostervattenprov om vi får hög sannolikhet på kubet och om bebisen har ds eller något annat allvarligt fel så kommer vi avbryta graviditeten. Vi vill inte sätta ett barn till världen som aldrig kommer klara sig utan ständig hjälp. Sen så är vi rätt unga fortfarande och vi hade lätt att bli gravida.
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014