Inlägg från: såjävlaneggo |Visa alla inlägg
  • såjävlaneggo

Första barnet bf i juli 2014

Är det någon här som går utan fastanställning? Fick reda på att jag inte kommer få någon, som dom har lovat... Allt känns skit, hoppas jag får vara kvar tills april, då har jag jobbat 8 månader iaf. Gäller föräldrapenningen då?

• såjävlaneggo
    Turvion skrev 2014-01-23 14:10:56 följande:

Jag är arbetslös sen 1jan, äckeljobbet sa upp mig pga min graviditet (hela ledningen på företaget HATAR barn..) och det blev förhandling med facket, jurist och do men ändå fick jag inte ett SKIT! Man är så jävla hjälplös.. Hade skriftligt intyg om fast tillsvidare anställning men ändå hade jag inte rätten på min sida.. Hur sjukt är inte det?

Men jag är inskriven 2jan på arbetsförmed och så länge jag sköter mig där och enligt a-kassan så behåller jag mitt SGI och min föräldrapenning kommer grundas på den lönen jag hade TACK OCH LOV! FK ringde mig igår också och godkände allt så känns bra.

Dock riktigt upprörd, jag ramlade ju igår som jag skrev här och började få ont igårkväll, imorse vaknade jag av supersmärta i magen och ringde min mvc, äckeltantens summa summarum: om jag inte börjar blöda behöver jag inte åka till akuten för jag ska ju ändå på RUL 7e feb!!! Det är två veckor dit?! Jag kan ju inte gå med smärta i två veckor?:s

Men vad skönt! Så om jag får sparken innan jag går på föräldrarledighet så grundas ändå fp på lönen ifall jag skriver in mig på arbetsförmedlingen? Eller har jag missat något? :)
  • såjävlaneggo

Jag skriver nästan aldrig här längre, men de senaste dagarna har jag bläddrat lite och jag hoppas verkligen allt blir bra för er, "långvägdit". Det känns så orättvist alltihopa. Håller alla tummar som finns här hemma.

Imorgon ska vi i alla fall på RUL och se bebisen, hoppas allt är bra. Har varit lite orolig nu, allt kan ju hända. Men förra gången så såg det bra ut i alla fall.

• såjävlaneggo

Jag beställde hem en vagn för några veckor sedan, men hämtar ut den i Juni så försäkringen gäller längre.

Det blev en svart Emmaljunga super viking med lite tillbehör. Super nöjd än så länge! :)

• såjävlaneggo

Är det någon av er som saknar något ni inte får stoppa i er under graviditeten? Vad isåfall??

Jag saknar energidricka, drack inte speciellt mycket men en iskall grön monster skulle vara så gott. Brukar lukta ibland när sambon köper hem (hänt ca 2 gånger) sen september och..... Vad jag längtar!

• såjävlaneggo
    technicolour skrev 2014-02-21 16:09:29 följande:

Aldrig varit så sugen på en skinkmacka eller salami som jag är nu ;)

Får du inte äta det nu? :o
  • såjävlaneggo
    mmod skrev 2014-02-21 16:29:22 följande:

Det får du äta nu :) jag har ätit det utan problem. Iallafall skinka men salami åt jag tills en kompis sa man måste frysa den tre dagar innan du får äta den pga listeria så då gjorde jag det :)

Ja jag tänkte väl, har stoppat i mig både skinka och salami! :)
  • såjävlaneggo

Vad roligt med så många svar :)

Det verkar vara mest ost och salami folk längtar efter!

Jag spyr fortfarande varenda morgon, har fått någon rutin på det i alla fall så det är skönt. Men när man jobbar förmiddag spyr jag hela dagarna på jobbet, det är så jobbigt..

• såjävlaneggo

19 veckor kvar till BF, mindre än 5 månader. Det känns sjukt, som om vi nyss såg plusset på stickan.. Som om jag nyss letade ivrigt efter någon tråd här på familjeliv. Tiden rinner iväg.. byrå har jag köpt till bebisens kläder, och vaggan är på väg. Känns skönt att få checka av grej för grej!

Det enda negativa är att jag inte vågar berätta för chefen, jag vet att jag kommer få sparken då och det känns så fruktansvärt. Jag vill ha rätt till min mamma penning! (Har jobbat 8 månader i april) ibland vill jag bara säga det, och bli sjukskriven pga foglossning, men när jag tänker till är det nog inte så smart.. Får hålla ut ett litet tag till!

• såjävlaneggo
    Stjernfelt skrev 2014-02-23 22:17:35 följande:

"Du som hade ett jobb innan du blev arbetssökande kan få föräldrapenning som grundas på de inkomster du hade då, det vill säga på sjukpenningnivå. Det gäller under förutsättning att du anmälde dig hos Arbetsförmedlingen första vardagen som du var arbetslös och fortfarande är anmäld. Om du inte har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 225 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden. " från försäkringskassans hemsida. Man får inte heller sparka något med "hon är gravid" som skäl, det är inte giltigt. Är du osäker så läs i arbetslagen och ta kontakt med facket. Men det är inget giltigt skäl att sparka någon för!

Har pratat med facket, dom rekommenderade att jag väntar tills jag måste säga till, eftersom dom vet vad våra chefer är kapabla till, tyvärr. Om jag jobbar till april kommer jag få ut 15-18000kr i månaden når jag går på mammaledighet om vi räknat rätt, men om jag säger det nu och får sparken får jag runt 6000kr, eller inte sparken.. Utan jag kommer inte få någon förlängning bara.. det känns hemskt att förlora så mycket pengar när man vet vad man egentligen har rätt till.

I industrin är inte allt så glamoröst, "vi är bara deras slavar tills dom inte anser oss vara lika bra som robotar" brukar vi säga.. Jag får klura lite till..
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014