Inlägg från: LååångVägDit |Visa alla inlägg
  • LååångVägDit

Första barnet bf i juli 2014

MiniV skrev 2014-02-21 11:24:12 följande:
    Ja, det var ju minst sagt lite klantigt att de inte angav orsak... Ganska vanligt inom sjukvården är ju dock bristen på kommunikation, så den ena visste säkert inte vad den andre hade sagt... 

Men det låter ju som att du har mer att oroa dig för - eller? 

Du är hur som helst en riktigt klippa! :)
    Tack!!!!!!

Ja det är ju ingen vanlig graviditet om man säger så. Diagnosen EDS fick jag två dagar innan vi gjorde RUL förra vecka, så det var minst sagt en händelserik vecka..

Ska försöka att inte oroa mig så mkt. Nu vet jag att jag kommer gå på kontroller både hos min vanliga bm plus hos läkare regelbundet på spec mvc så dom kommer iaf ha koll på mig!

Min sjukgymnast sa i onsdags att jag verkar så trygg, han sa att vem som helst hade kunna brutit ihop bara av eds diagnosen, sen kom allt med UL plus att jag har opererat ryggen 4 ggr efter en olycka så jag har ju min kroniska smärta jämt. Min svägerska sa att jag kanske blir drabbad av allt för att jag är tillräckligt stark att hantera det. Så kanske de är fast nu tycker jag att de räcker!
  • LååångVägDit

Inatt har jag kissat 4 ggr!!!!!!! Varannan timme. Igår filmade jag magen för bebisen gjorde väl kullerbyttor eller nåt så det syndes jätte tydligt utanpå, har varit så hela veckan. Är i v 21 (20+3). Tyvärr har min sambo jobbat borta hela veckan så han har inte sett än.

• LååångVägDit
    LadyGrace skrev 2014-02-26 08:31:06 följande:

Måste vädra en tanke med er här. Var i badhuset härom veckan och en dam i omklädningsrummet grattade till magen. Det som förvånade mig var att hennes allra första fråga var "vad är det för nåt?". Såg nog lite undrande för hon förtydligade med om det var en flicka eller pojk.

Vet att många idag tar reda på könet, men jag tyckte det var konstigt att inte första frågan var typ hur långt gången man var eller när den lille kommer. Kändes så fokuserat på att det viktiga var att veta kön. Nån mer som stött på detta?

Vill bara förtydliga att jag inte är emot att ta reda på kön.

Tycker oxå de e mkt fokus på könet. Har absolut inget emot att folk tar reda på det. Men när jag sa att vi skulle på UL var det många på mitt jobb o i min omgivning som frågade direkt om vi skulle ta reda på könet. Jag svarade lika varje gång: jag vill veta om det är en eller två o om den är frisk. Sen när det blev som de blev på vårat UL så sa min sambo efteråt att han bryr sig inte ett dugg om vad det är för nåt. För även när jag skickade sms till min familj om vad dom hade "hittat" så frågade både min mamma o min stora syster om vi inte hade "råkat" sett va de var.. Vi hade inte en tanke på könet när vi var där kan ja säga! Men som sagt, har inget emot alls att man tar reda på!!
  • LååångVägDit

Idag fick jag verkligen bevis på det här med kön-frågan. Var till jobbet o hälsade på för första gången sen jag blev sjukskriven för 1 månade sen. Minst 5 personer frågade om jag visste vad det blir. "Å vilken fin mage, vet du va de blir" typ så lät det i 1 timme! "En bebis" svarade jag! ;)

• LååångVägDit

Vi tog oxå Trygghansas gravid försäkring. Dom kommer hem till oss om 3 v o då ska vi pratat barnförsäkring! Dom kommer såklart försöka få oss att byta våra försäkringar till dom oxå men de ska vi inte. Vi är helkund hos Länsförsäkringar o har våra privata, hus o bilförsäkringarna där.

• LååångVägDit
    bumbie81 skrev 2014-02-28 08:56:04 följande:

Fast Länsförsäkringar har ju oxå en bra gravidförsäkring.. Kollade du de innan? Den har iaf jag smile1.gif

Ja jag jämförde dom två men det ingår mer i TryggHansas o den täcker fler saker. Annars hade jag gärna hållt mig till samma bolag! Jämförde även barnförsäkringarna o de va lika där att TryggHansas var bättre så då blir de smidigt att fortsätta ha den sen när bebisen är född. Däremot hemförsäkringen o min privata byter jag absolut inte bort Länsförsäkringar för dom kan inte Trygghansa leva upp till. Och sen har jag ett pågående ärende (livslångt) hos Länsförsäkringar på min privata så därför kommer jag aldrig byta. Det är ju en djungel det här!
  • LååångVägDit

Här går man i vanliga fall inte heller på första kontrollen efter inskrivningen fören i v 24-25. Men pga min rygg o min sjukdom så tyckte bm att de va bra att ha kontroller tätare så jag fick första i v 22 o på andra komtrollern kommer jag va i v 24, sen ska jag till spec mvc i v 25 på koll o efter de gå regelbundet där oxå.

Vi ska gå i föräldragrupp! Tror bm sa att se började närmare v 30! Jag har ganska mkt erfarenhet av bebisar o barn, har 8 syskonbarn jag har tagit hand om väldigt mkt plus att jag jobbar på en barnavdelning. Men min sambo har inte så mkt erfarenhet alls så han kommer nog ha mest nytta av gruppen!

• LååångVägDit

Idag var jag till doktorn. Har haft fruktansvärt ont i ryggen sen i torsdags, han sa att en kombination av min steloperation i ländryggen+ att jag är så överrörlig+ foglossning (allt är i princip på samma ställe i ryggen) har gjort att de blivit en inflammation där o jag har haft som kramp sen i torsdags. Fick en spruta i ryggen så nu hoppas jag att de blir bättre. Annars ska jag börja med tabletter imorn, vill såklart undvika de men det här går inte!

Asjak, ha det sååå himla bra i Miami!! Är så avis! Vill oxå dit! Njut lite för oss oxå! :)

• LååångVägDit
    Esperanza80 skrev 2014-03-05 17:59:31 följande:

Idag var jag hos en ny sjukgymnast för gravida pga min ryggvärk och foglossning. Har ju en kotförskjutning och 2 diskbråck i svanken (är överrörlig och har sen innan en svankig rygg). Mitt ena ben/fot domnar när jag står upp och numera även när jag går ibland. Mellersta delen av ryggen värker nåt fruktansvärt nästan hela dagarna och mest när jag sitter. Överansträngda muskler.

Fick prova bäckenbälte men bestämde inte vilket jag ska ha än. Har ju ont i bäckenet när jag går men klarar mig nog till nästa besök.

Ska även få prova en tens-apparat mot smärtan. Ska få lite övningar för att träna upp vissa muskler och på fredag ska jag på massage!

Både sjukgymnast och BM har nu påpekat att jag kanske borde träffa en läkare och bli sjukskriven 25% eller 50%... Vet bara inte om försäkringskassan kommer godkänna det... Jag är tyvärr FÖR lojal mot kollegorna osv så jag biter väl ihop ett tag till, även om det är dumt smile4.gif

Jag tyckte de va jätte jobbigt att behöva bli sjukskriven o såg det som ett misslyckande. Men som alla sa till mig, ingen tackar mig för att jag fortsätter jobba.. Jag är expert på att bita ihop men ett tips är att gör inte de för länge! Nu är det du o bebisen som är viktigast! Jobbet finns ju där sen oxå.
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014