Inlägg från: LååångVägDit |Visa alla inlägg
  • LååångVägDit

Första barnet bf i juli 2014

Stjernfelt skrev 2014-03-26 16:32:23 följande:

Min bm sa förresten att jag skulle använda pevaryl denna gång jah behandlar svampen för att inte vara samma sort. Pevaryl var den som inte rekommenderas för gravida men bm sa att det var ingen fara så länge apotektspersonalen inte fått nya direktiv angående den, och det hade dom inte. Första vagiatorer tog jag igårkväll och herre jisses vad det sved i säkert 4 timmar under natten!! Obehagligt! Men förhoppningsvis betyder det att den funkar. Inte haft några besvär av svampen idag iallafall. 2 nätter till bara!

Bm sa pevaryl till mig oxå. Tyckte inte att det sved när jag hade den i om man säger så. Men typ morgonen efter när jag kissade o sen torkade mig så sved det jätte mkt. Men krämen svider inte tycker jag. Jag blev då bra efter det där! Hoppas du oxå blir det!!
  • LååångVägDit

Vi har köpt en grå emmaljunga superviking! Hade jag inte haft en skadad rygg hade jag köpt en duo edge men den är alldeles för tung, fick välja typ den lättaste men att man ska ändå kunna köra på grus! Blir nog bra!

• LååångVägDit
    LadyGrace skrev 2014-04-01 16:13:16 följande:

Hade gärna kört en super viking tvilling vagn men tyvärr tyckte jag det blev för dyrt. Är bara lite avundsjuk på som haft råd att köpa super viking :)

Vi har fått ärva allt annat, bilstol, säng, kläder mm så då kunde vi kosta på oss en ny vagn! Men prio ett var att jag ska orka lyfta den i o ur bilen själv så då fick vi gå på vikt o smidighet ist för på prislapp.

Va kostade superviking tvillingvagnen då?
  • LååångVägDit

Jag läcker oxå från brösten o har gjort det ett tag, är alltid fläckar i bh:n..

Kommer inte ha nåt dop men tänkte ha namnkalas, mer att fira att bebisen har kommit liksom.

Amning får vi se hur jag gör med. Skulle gärna amma men jag åt mkt starka smärtstillande för min rygg innan jag blev gravid som jag fick lov att sluta med då så tanken är väl att jag ska börja med dom igen direkt bebben är ute. Men jag kommer bestämma mig då o känna hur de känns. Har jag lika skit ont som nu så börjar jag hellre med medicinen o kan ta hand om barnet ist för att jag har jätte ont o inte kan göra nåt, bara för att kunna amma. Men vi får se!

• LååångVägDit
    Majjjsan skrev 2014-04-02 20:58:57 följande:

Den här har jag/vi anmält oss på! Min bm sa att om hon fick lov att välja en att rekommendera en av föräldragrupp och amningskurs så hade hon sagt amningskurs... Att den va jättebra att gå på, och helst att pappan/andra partnern också är med. Så det ska bli spännande att se hur den är! :) har inte läckt alls ur brösten eller så, märker ingenting just med det...

Vi har beställt vagn, blev en emmaljunga super viking liggdel, svart med vit lädersuflett, och så blev det super nitro mörkgrå sittdel! Den kommer i slutet på maj, får se hur länge jag kan hålla mig med att hämta ut den ;)

Jag är i v 25+1 idag, tycker det har varit väldigt lugnt i magen de senaste dagarna... Kan det va så att bebisen har mer och mindre aktiva perioder?? Man blir ju lite orolig... Innan har jag känt morgon eller Mitt på dagen, sedan på em samt ganska mycket på kvällen precis när jag ska sova... Hur är det för er andra??

Känner du inget alls nu? Ska man inte kolla upp om man har minskade fosterrörelser? så har min bm sagt iaf. Jag har nog en vilding i magen för den är sällan stilla. Som just nu, fullt ös där inne! :)
  • LååångVägDit

Har varit o mätt livmodertappen idag igen o den var fortf oförändrad så de va bra! Nytt VUL o UL om 2 v! Men tycker de e väldigt drygt med dom här sammandragningarna (om jag får klaga lite). Vaknar fler ggr per natt av att magen är stenhård. Dagtid har jag kanske 3-6 st i timmen. Det dryga är att jag kan bara sova på rygg o när jag får en sammandragning när jag ligger ner så känns de nästan som jag inte kan andas.

Våran föräldragrupp börjar på tis o det är 4 ggr! Vi fick kallelse hem till de!

Rebecka83: prova med varannan dag då! Men va var ditt hb på då? Jag äter torkade aprikoser för att inte va så hård i magen, ett tips! ;)

• LååångVägDit

Så får jag direkt, har inte gått en promenad på flera månader :( jätte trist! Men de gör för ont.

Jag hade 102 i hb o då ville bm att jag skulle ta 2 niferex om dagen men jag har bara tagit 1! Om jag hade 119 skulle jag verkligen ta max varannan dag!! Inte kul för magen!

• LååångVägDit

Skriver man förlossningsbrev fast man ska göra snitt?

Studenter har jag inget emot, är själv sjuksköterska o vet att man måste lära sig på nåt sätt. Som sagt dom är ju redan sjuksköterskor men vidareutbildar sig!

Jag har bara lite funderingar eftersom jag kommer sövas under snittet, får min sambo (eller helst nån i personalen) ta kort inne på operation? så jag oxå kan se hur de gått till! Väger dom bebisen efter att jag kommit från uppvaket eller gör dom de innan? Vill ju inte missa nåt!

Min kompis som är barnläkare sa att jag ska fråga om inte min syster får följa oxå. För om det är nåt med barnet när det föds, att det behöver typ extra läkarkoll eller vad som helst, så kommer inte den få va med mig på uppvaket. O då vill jag ju att min sambo är med bebisen. Men jag vill ju inte ligga själv på uppvaket o så.. Då sa hon att man kan få ha en till med sig som stöd vilket lät jätte bra ju! Min systers båda barn har dom gått iväg med efter förlossningen för dom hade andningsproblem, så om de blir nåt sånt är de ju skönt o slippa va själv.

• LååångVägDit
    A n n e L i e skrev 2014-04-04 09:24:28 följande:
    Jag ska också göra snitt och det har ej nämnts något om förlossningsbrev.

När jag träffade läkaren så gick hon igenom vad som kommer att ske och jag tog då upp att min bäste vän och min man kommer att vara med, vilket var okej. 

I och med att vi får planerat snitt så vet man ju i förväg vad som kommer ske osv, så specifika önskemål sker nog således ej via ett sk förlossningsbrev, utan det tas upp när du träffar läkaren, vad som kommer ske och vad som sker ifall barnet skulle få andningsvårigheter osv. Jag fick ju förklarat för mig hur proceduren går till, ungefär hur lång tid det kommer ta, vad som händer om barnet får problem, jag till uppvak och min man får bebis osv osv. 

Vet däremot inte vad som gäller vid fotografering, det har jag faktiskt inte tänkt på, men ska också ta upp det :)

Får man fråga hur det kommer sig att du kommer att sövas under operationen? 
    Kan inte få epidural/spinal pga att jag gjort en stelop i ryggen så därför måste jag sövas.. Känns inte så kul att jag kommer missa allt o därför är de väldigt viktigt för mig att det fotograferas!! Hur kommer det sig att du ska göra snitt? (Svara bara om du vill!)
  • LååångVägDit
    A n n e L i e skrev 2014-04-04 09:46:39 följande:
    Okej, då förstår jag. Hoppas att det är okej att ta kort, särskilt för dig då som ej har möjlighet att "vara med" så att säga.  

I mitt fall så grundas snittet på bl.a förlossningsrädsla, har även svåra komplikationer inom familjen i bakgrunden. Men framförallt är det väl ändå p.g.a humanitära skäl. 

Har du snitt pga ryggen? (du behöver givetvis ej redovisa dina anledningar här) 
    Då är de ju bra att du får göra snitt! Känns det bra då?

Ja för mig blir det snitt pga ryggen. Rent teoretiskt skulle jag säkert kunna föda vaginalt men dels tror dom de blir svårt att smärtlindra mig eftersom jag inte kan få epidural (vet att många klarar sig utan men jag har inte ens alternativet) och eftersom jag har så mkt smärtor i ryggen (efter en bilolycka o flera ryggoperationer) så är det skonsammaste för mig att göra snitt. Tråkigt att jag måste sövas men barnet måste ju ut på nåt sätt så då får jag acceptera att de blir så!
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014