• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • malin1985
    Eveliina11 skrev 2013-11-12 22:46:32 följande:
    Hoppar in här nu efter att ha "tjyvläst" ett bra tag :)

Är i vecka 7 (6+1) nu och har bokat in vul privat imorgon för att förhoppningsvis få se ett hjärta.
    Har haft ett ma tidigare och ett avbrytande/missfall v15 pga avvikelser på fostret, det dog dock dagen innan avbrytandet 
    Känner mig ändå inte orolig den här gången av någon anledning. 

Har jätte problem med illamående främst vid lunch och på kvällen :( Fått lergigan utskrivet, de håller iaf kräket borta, och så att jag kan få i mig lite mat osv, blir helt skakig och svettig ibland när ja får en illamåendeattack..

Sen får ja kliva upp ungefär 4 ggr på natten, kissa, äta försöka sova om. Får jätte ont i magen om jag inte äter, precis sådär de kan va om man inte ätit på jätte länge och är jättehungrig även fast ja ätit bara någon timme innan, någon annan som får så? Kan ni somna om utan att äta något?

Lever typ på smörgåsrån, riskakor och risifrutti om kvällarna/nätterna..  Annars är det halstabletter, tuggummi och turkiskpeppar godisar som håller bort det värsta ¨på dagen :)      

Har även riktigt jobbig molvärk till och från, mest på natten, kan vakna ibland av att det molar så mycket :S inte så roligt..   
    Grattis och välkommen :) Jag vaknar och måste kissa flera gånger varje natt men jag behöver inte äta då. Somnar typ om på en gång :)
  • malin1985
    LååångVägDit skrev 2013-11-13 06:50:59 följande:
    Igår o inatt har inte varit kul. Mådde illa hela dagen igår men kunde iaf äta lite mat, de kunde jag inte i förrgår. Men har vaknat 2 ggr inatt o mått så illa så jag inte ens kan röra mig. Bad min sambo gå ner o hämta en hink ifall att bara.. Usch! Nu när ja vaknade var det likadant, sitter med en kopp te nu som ja ska försöka få i mig. Har varit hemma från jobbet några dagar men hade tänkt gå dit idag för vi har ett möte jag skulle behöva va med på. Men jag vet inte om jag pallar det. Måste iaf prata med min chef o berätta för henne. JÄVLA ILLAMÅENDE!!!
    Fy vad jobbigt :( Mitt illamående verkar ha lagt sig lite som tur är. Känner fortfarande av det men inte lika mycket :)
  • LååångVägDit
    malin1985 skrev 2013-11-13 07:30:58 följande:
    Fy vad jobbigt :( Mitt illamående verkar ha lagt sig lite som tur är. Känner fortfarande av det men inte lika mycket :)
    Å va skönt för dig! Bm ska ringa upp nu efter kl 08, ska höra om jag kan få nån medicin. Dom brukar ge lergigan comp men vet inte om dom vill att jag ska testa dom receptfria först..
  • malin1985

Inatt drömde jag att jag var på ul och det visare att vi skulle få FYRLINGAR!!! Hoppas att det inte är en sanndröm ;)

• Asjak
    LååångVägDit skrev 2013-11-13 06:50:59 följande:
    Igår o inatt har inte varit kul. Mådde illa hela dagen igår men kunde iaf äta lite mat, de kunde jag inte i förrgår. Men har vaknat 2 ggr inatt o mått så illa så jag inte ens kan röra mig. Bad min sambo gå ner o hämta en hink ifall att bara.. Usch! Nu när ja vaknade var det likadant, sitter med en kopp te nu som ja ska försöka få i mig. Har varit hemma från jobbet några dagar men hade tänkt gå dit idag för vi har ett möte jag skulle behöva va med på. Men jag vet inte om jag pallar det. Måste iaf prata med min chef o berätta för henne. JÄVLA ILLAMÅENDE!!!

Men stackars dig!!

Fruktansvärt att må så illa, hoppas du får ngt som hjälper ordentligt
  • Asjak
    malin1985 skrev 2013-11-13 07:50:37 följande:
    Inatt drömde jag att jag var på ul och det visare att vi skulle få FYRLINGAR!!! Hoppas att det inte är en sanndröm ;)

Då har du ju fixat hela barna skaran på en gång ;)
  • Qhuiii

Ett tips mot illamående som fungerat för mig. Jag äter alltid en smoothie på morgonen, tycker de e lättare att dricka kallt plus att du kan göra den ganska näringsrik utan att de blir svårt att få i sig. Även vindruvor fungerar för mig att äta vid illamående, de är lätt att stoppa i munnen, innehåller ganska mycket vätska och höjer blodsockret fort.

Hur gör ni andra?

• Qhuiii
    LovisaC skrev 2013-11-12 21:37:30 följande:

Jag provade mammabyxor idag!! Två vänner som kommit en bit längre än jag (en till v20 och en av dem har en bebis på 10 v) rådde mig att köpa så tidigt som möjligt för det kan underlätta illamåendet i början. Inget tryck :)

De sa båda samma sak, H&M har snyggast byxor.

Sagt och gjort, jag gick dit. Kände mig halvvilse i avdelningen men provade två par jeans. Men herre min skapare vad sköna de var!! Magen fick liksom avlastning samtidigt som inget tryckte.

Däremot är det assvårt med storlekar! 36 var för stort (normala storleken för mig) men hur sitter de om säg 20 veckor?!?

Låter jätte härligt! Garderoben börjar ta slut på allternativ som inte sitter åt och faktiskt känns bekvämt. ska ta mig till hm i helgen tror jag!:)
  • Alltime

Kick off med jobbet igår. Matlagningsaktivitet med "så mycket vin man ville". Kan säga att det blev nog ett och annat höjt ögonbryn när jag valde alkoholfritt. Jag skyllde på antibiotikaätande, men jag vet inte om de köpte det. Hur som helst en jättekul kväll! Idag höll jag dock på att få upp hela den trevliga kvällen, morgonillamåendet är här känns det som. Det är andra dagen i rad som jag knappt vågat mig u sängen av rädsla för att spy.

• LååångVägDit
    Qhuiii skrev 2013-11-13 08:06:46 följande:
    Ett tips mot illamående som fungerat för mig. Jag äter alltid en smoothie på morgonen, tycker de e lättare att dricka kallt plus att du kan göra den ganska näringsrik utan att de blir svårt att få i sig. Även vindruvor fungerar för mig att äta vid illamående, de är lätt att stoppa i munnen, innehåller ganska mycket vätska och höjer blodsockret fort.
    Hur gör ni andra?
    Äter piggelin o de går hyfsat. Annars är de svårt att hitta nåt som jag kan tänkas va sugen på. Nu har jag pratat med bm iaf o ska prova Postafen (receptfritt) först o om de inte hjälper ska jag få Lergigan. Eftersom min tvillingsyrra hade hyperemesis med båda barnen är jag rädd att jag också fått det... Rynkar på näsan
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014