• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-08 01:51:58 följande:
    Nej nej, du skrev fel. ExtremHÖGERN ska det stå. Även om det givetvis också finns extremvänstrare som dummar sig, så är de en lort i havet mot vad extremhögern sysslar med. Notera att de som konstaterar näthatets existens ofta får hat och hot efter att ha sagt något som SD-folket ogillar.

Nä, extremvänstern. Eftersom det var extremvänstern du förde på tal.

Jag gav dig rätt i ditt ironiserande om extremvänsterns som några som tillåter alla att tala fritt.
  • Flash Gordon
    hilipsson skrev 2014-04-08 07:04:06 följande:
    Detn nya trenden i pekåismen är att stå bakom vägrandet av Sd-besök på arbetsplatsen. Cf. www.dn.se/valet-2014/brandman-kor-ivag-brandb.../

Det visar ju bara på hur odemokratisk antiessdeismen är.

Självklart är det många ute på våra arbetsplatser, såväl brandmän som sjukvårdspersonal, som sympatiserar med Sd:s politik.

Men de vågar inte säga någonting - mot den grupp som har antagit den självpåtagna rollen av demokratins uttolkare -, eftersom de skulle löpa risken att bli utfrysta och offentligt brännmärkta. Så fungerar terror, totalitära system: De onda antar skepnaden av goda!

Fast en brandman(?) intervjuades i P1 häromdagen och det visade sig inte alls, egentlgien, vara SD som parti som var problemet.

Grundproblemet var istället stenkastarna på Rosengård.

Den intervjuade var noga med att påpeka, gång på gång, att det skulle komma SD-politiker och MEDIA och FOTOGRAFER och det skulle kunna bli en bild i tidnignen med brandkåren ihop med SD och denna skulle kunna feltolkas på Rosengård nu när de hade ägnat så mycket tid med dialogpoliser och allt annat möjligt för att få folket där att sluta kasta sten när brandkåren kom för att släcka ännu en containerbrand.

Så själva kärnan till oron är inte SD som parti. Oron är att ett besök skall ses som att brandkåren är i maskopi med "rasister" och då börjar folket på Rosengård om med sina kravaller när brandkåren kommer nästa gång.
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-08 12:07:15 följande:
    Jag försvarar inte hot, men jag vill aldrig mer höra något om offerkoftor från dig eller någon annan som instämmer i ovanstående resonemang om/när hat och hot mot sverigedemokrater kommer på tal. För det förekommer det också, det vet både ni och jag.

Ja det vet jag, men varför måste jag poängtera det när jag påvisar hur sd-lobbyisterna far fram i Sverige?

Problemet med det våld/skadegörelse/hot som Sd-företrädare utsätts för är att hur ska vi lita på dem när några av dem iscensätter attentat mot sig själva för att folk ska tycka synd om dem? Men självklart är det oacceptabelt att någon grupp i samhället hotar demokratin på detta viset och det har företrädare för övriga partier deklarerat också.

Men Åkesson är tyst, hur kan det komma sig? Han om någon borde ju vara engagerad i den demokrati som han säger sig försvara.
  • Flash Gordon
    Philipsson skrev 2014-04-08 09:38:38 följande:
    Har ännu inte hört om ett enda fall där Sd-sympatisörer skulle ha ägnat sig åt terrorism. Dessa "hot" som det talas om, jag skulle vilja ta del av dem. Lika påhittat som det där med de där kapsejsande männen från Lega Nord:

"Många tidningar har gått på bluffen. Brittiska, tyska, svenska medier (även Expressen) har rapporterat om de sju ointelligenta italienska nationalisterna i partiet Lega Nord, som skulle bevisa hur enkelt det är för båtflyktingar att ta sig från Nordafrika till Europa. De gav sig ut i en gummiflotte åt andra hållet, fick motorhaveri, sköt räddningsraketen åt fel håll, flotten sjönk och de sju högerextrema ungdomarna fick räddas av sjöräddningen från Malta."bloggar.expressen.se/lars/2014/04/fo r-bra-for-att-vara-sann-bluff-om-hogerextrema-spre ds-over-varlden/

Däremot miljöpartister, som hotar minkfarmare till livet och bränner ner deras farmer...

Historien om gummibåten visar på mycket av vad som är fel med debatten.

Alla godhjärtade "anti-rasister" blev så till sig i trosorna när de fick höra historien att de genast spred den vidare utan att dubbelkolla om det var rimligt. Expressen tillhörde de blåstas skara.

När rapporteringen nått den botten-nivån så återstår ingeting att bygga ett seriöst samtal kring.

Kvar blir bara vem-som-kväker-högst.

Sedan går vi och röstar.
  • Leonard Cohen
    sjuttiofemman skrev 2014-04-08 13:46:36 följande:
    Lite fakta om vilka som står bakom Sd och vad de är för människor:
    www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sve...
    Du verkar väldigt fixerad kring det här politiska partiet? skulle du inte må bättre om du skaffade lite intressen, få lite fart på det sociala livet?

Kanske till och med ett arbete?

Det kan bli väldiga komplikationer om den här svart-vita världsbilden får gå för långt, för inte så länge sedan i kärrtorp stack ju en vänsterextremist en kniv i ryggen två gånger på en annan människa. Jag tror absolut att du är i farozonen, du tycks nästintill vara besatt av det här politiska partiet, verkar endast läsa vänsterextrema hatbloggar som i huvudsak sysslar med stigmatisering av oliktänkande.

Och nu länkar du till någon okänd blaska vars skribent uttrycker sina subjektiva åsikter, problemet med dig sjuttiofemman är att du tar den personens subjektiva åsikter som en sanning och grundar dina förvirrade åsikter kring det.

Du är definitivt ute på en hal stig och jag tycker faktiskt att man kan se tidiga tecken på någon som håller på att utveckla en psykos. jag tycker du ska se upp och inte bli allt för enkelspårig i tänkandet.

Det är lite svårt att sätta sig in i din situation, det finns många partier jag inte delar åsikter med men det känns väldigt främmande att utveckla hela sin identitet kring hatet för dom här åsikterna man inte delar, eller som vissa gör, tom startar en hatblogg.

Jag tycker det känns sundare att förespråka det man tror på snarare än att bara hata de som har en annan syn på hur man bäst utvecklar ett samhälle.

I all välmening så tror jag du skulle må bra om du fick lite distans till det ensidiga hatet bakom skärmen, håller du inte med?
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-04-08 08:36:01 följande:

Hade du och jag samt nihka och andra kritiska mot Sd agerat med egna namn så skulle vi ha fått leva med skyddad identitet nu..
    Vet. Fick "hedersomnämnande" i en Flashbacktråd för ett gäng år sedan, och folk har försökt outa mig (men gissade fel på vem jag är) också. Så mycket för SD-fansens respekt för yttrandefriheten, när de försöker tysta oss med mer eller mindre subtila hot.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Politisk härdsmälta
    Flash Gordon skrev 2014-04-08 13:32:14 följande:

Fast en brandman(?) intervjuades i P1 häromdagen och det visade sig inte alls, egentlgien, vara SD som parti som var problemet.

Grundproblemet var istället stenkastarna på Rosengård.

Den intervjuade var noga med att påpeka, gång på gång, att det skulle komma SD-politiker och MEDIA och FOTOGRAFER och det skulle kunna bli en bild i tidnignen med brandkåren ihop med SD och denna skulle kunna feltolkas på Rosengård nu när de hade ägnat så mycket tid med dialogpoliser och allt annat möjligt för att få folket där att sluta kasta sten när brandkåren kom för att släcka ännu en containerbrand.

Så själva kärnan till oron är inte SD som parti. Oron är att ett besök skall ses som att brandkåren är i maskopi med "rasister" och då börjar folket på Rosengård om med sina kravaller när brandkåren kommer nästa gång.
    Brandmannen "Erik" i P1-morgon i måndags. 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5830101

Oro för att arbetet med brand- och säkerhetsvärdar i Malmös segregerade områden skulle omintetgöras och påverka säkerheten för brandmännen. Här avsågs inte precis de risker som vi traditionellt förknippar med brandmannayrket, utan snarare mer exotiska sentida inslag som stenkastning mot personal och fordon.

Som du säger så var tydligen återgivningen av bilder betydelsefull. Brandförsvarets logotyp, symboler och fordon intill SDs partisymbol och företrädare skulle kunna misstas som någon slags symbios. "Speciellt om man har lite problem med språket" som Erik säger, vilket ger alla utan skygglappar en tydlig bild av vilka som tycker räddningstjänsten är ett bra mål för gatstenarna.

Själv tycker jag det är ett utmärkt tillfälle att diskutera den utveckling som gjort att räddningstjänsten måste arbeta med brand- och säkerhetsvärdar för att kunna svara på larm utan att utsättas för mordförsök.

Bedrövligt.

• sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-08 19:04:09 följande:
    www.svt.se/nyheter/sverige/kkkkaaa

SD försöker desperat få det till att de är underdogs när de kör med vanliga knegare. Patetiskt.

Stackars lilla Sd. Vem ska de nu skylla på? Just ja, media är ju deras ständiga motståndare tydligen. Fast media gör inget fel, de rapporterar bara. Det säljer lösnummer när brandmän inte på något sätt vill förknippas med ett rasistiskt parti. Däremot säljer det inga lösnummer när en partiledare släpps in. Vad är det som är så konstigt med detta förstår jag inte. S-politiker har garanterat stängts ute från företag förut men då blir det inga rubriker eftersom det inte har något intresse för allmänheten. Bylund går i taket nu för deras illusion om att ha ett stort stöd bland folket sprack just.

Jag skulle absolut göra som brandmännen, men eftersom jag jobbar på ett sjukhus så kan jag inte gå ifrån bara så där. Dock anser jag att Åkesson inte har något där att göra om han dyker upp som politiker och inte patient, detta pga att hans parti inte erkänner alla människors lika värde.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?