• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-08 23:25:58 följande:
    Det egna folket? Lever du kvar på 1800-talet? Idag är det produktiva människor som har mervärde på marknaden,helt oavsett ursprung. En duktig, skicklig muslim är för marknaden mer värd än en lat, korkad svensk. 
    Man häpnar över vilka övertygelser som finns bland människor. Men jag respekterar dig ändå, givetvis.
    Mervärde för marknaden, som du uttrycker saken, har den som kan tänka sig att utföra ett arbete till billigast möjliga pris.
    Tror du att våra vägar är fulla med polska lastbilschaufförer för att de kör bättre än svenskar? Nä, de är billigare.
    De lata svenskarna får du fart på, om du sänker bidragen. 
    Och trots ditt hat över våra gränser, så ansvarar våra politiker endast för arbetslösa svenskar.
    Det är Sveriges generösa bidragspolitik som gör att människor väljer att flytta till Sverige, trots svårigheten att hitta ett jobb. En halv miljon har inte ens egen försörjning idag.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 23:44:07 följande:
    Man häpnar över vilka övertygelser som finns bland människor. Men jag respekterar dig ändå, givetvis.
    Mervärde för marknaden, som du uttrycker saken, har den som kan tänka sig att utföra ett arbete till billigast möjliga pris.
    Tror du att våra vägar är fulla med polska lastbilschaufförer för att de kör bättre än svenskar? Nä, de är billigare.
    Och trots ditt hat över våra gränser, så ansvarar våra politiker endast för arbetslösa svenskar.
    Det är Sveriges generösa bidragspolitik som gör att människor väljer att flytta till Sverige, trots svårigheten att hitta ett jobb. En halv miljon har inte ens egen försörjning idag.
    Bidragen är sänkta, ändå jobbar inte fler, utan tvärtom färre svenskar. Det här är en politik förd av Alliansen, med SD som troget stöttar dem i riksdagen.

Hat? Varför tror ni att jag (eller vi) hatar? Hat är för mig en rätt ovanlig känsla, jag hatar väldigt litet och väldigt sällan. Däremot tycker jag att nationalism och nationalstaten är extremt förlegad. Den var ett illa omtyckt experiment, ett försök att likrikta mångkulturella, multietniska nationer som tex Sverige till att bli en militär enhet ständigt redo för koloniala krig mot grannarna. Alltså just de "broderfolk" som Sd säger sig vurma för (men som inte alltid delar den vurmen tillbaka, kan tilläggas).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 23:44:07 följande:
    Om detta vore sant, varför har inte horder av arbetslösa greker och spanjorer, som kan flytta hit utan problem tack vare schengen och EU, vält in för att leva på dessa bidrag? Och om invandrare (som jag förstår att du syftar på utomeuropeiska sådana, främst MENA gissar jag) är så glada i bidrag, varför är just de överrepresenterade som entrepenörer och företagsbyggare? De hade ju bara kunnat ligga på soffan och pilla sig i naveln.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-08 23:38:34 följande:
    Nej, det vill jag inte.

Och näthatare, nu är du fasligt nära ärekränkning där. Vem exakt menar du att jag har hotat anonymt med våld och/eller våldtäkt? Vem har jag skrivit vidrigheter till av det slag som nämns exempel på i inslaget jag länkade ovan nyligen? Att DU anser att jag hatar något betyder inte att jag faktiskt gör det. Din högst subjektiva tolkning är just det - din högst subjektiva tolkning. Men genom sig själv känner man andra, förstås.
    Tillåt mig tvivla. Du och dina gelikar till demagoger gör ju precis allt för att undvika det demokratiska samtalet.
    ---
    Och de som i media påstås ha blivit "hotade av sverigedemokrater", har du sett några bevis för dessa "hot"?

Märkligt (obs-ironi) vad duktiga media har blivit på att sprida påståenden som kommer från folk som har politiskt intresse av att sprida dem.
  • Philipsson

Tråden heter väl faktiskt det: "Varför hatar folk SD?"

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-04-08 21:57:06 följande:

Jag har förstås inte påstått att samtliga skulle ha "samma åsikt om saker och ting". Jag har påstått att "Det är ju en ganska charmig idé att alla 166000 muslimer i Sverige skulle tycka lika om någonting inklusive sin profet och skulle gå ihop till gemensam islamistisk sak."

Det finns inga planer på att "166 000 människor är ganska mycket. Snart kan de starta ett eget parti."

Skrattretande påstående. Begriper inte hur man kan annat än skratta åt det.

Jag kan stryka under åt dig om du nu missade det ...

Du låtsas om att någon verkligen har påstått att samtliga 166000 personer skulle tycka samma sak och starta parti utifrån det. Ingen har visserligen påstått det men för att förlöjliga dessa personer så låtsas du om det och argumenterar mot detta låtsas-argument.

En sk "halmgubbe".

Vad gäller islamistiska partier så går det åt två olika håll. Dels har det redan tagits sådana initiativ, dels finns det en rörelse för att ta sig in i etablerade partier och skaffa sig makt på det sättet. Två olika förhållningssätt för politisk islam.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-08 23:30:02 följande:
    Det är brottsligt att hetsa mot folkgrupp, att förtala, att hota eller uppvigla till brottslig handling.

Kolla länken jag gav senast. RG försöker skaffa sig statistik om vilka som sysslar med det här. Som sagt, ingen har åtalats eller dömts, så att jämföra journalistik med lagmannaskap är milt sagt överdrivet.
    Hade du varit lika okej om en "researchgrupp" med högerkopplingar hade fört liknande "statistik" och gjort liknande "uthängningar" av t.ex. sådana som deltog i kravallerna i Husby eller sådana som kastar sten mot poliser i Rosengård? Även om dessa inte varit lagförda av polisen?

Nej, det hade du självklart inte. För där är det ju den svenska rasismen som är anledningen till att dessa stackars ungdomar inte vet hur man beter sig. (Att massor av andra lika socialt utsatta ungdomar i lika socialt utsatta områden aldrig skulle drömma om att bränna upp en bil eller sno en iPhone av nån stackars svenne "för att det är kul" verkar inte spela någon roll).
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-09 09:39:12 följande:
    Hade du varit lika okej om en "researchgrupp" med högerkopplingar hade fört liknande "statistik" och gjort liknande "uthängningar" av t.ex. sådana som deltog i kravallerna i Husby eller sådana som kastar sten mot poliser i Rosengård? Även om dessa inte varit lagförda av polisen?

Nej, det hade du självklart inte. För där är det ju den svenska rasismen som är anledningen till att dessa stackars ungdomar inte vet hur man beter sig. (Att massor av andra lika socialt utsatta ungdomar i lika socialt utsatta områden aldrig skulle drömma om att bränna upp en bil eller sno en iPhone av nån stackars svenne "för att det är kul" verkar inte spela någon roll).
    Vaddå "hade" - det FINNS sådana grupper! Kryllar ju med uthängningar av folk, till och med barn och ungdomar, på extremhögerinriktade hatsiter, tex Avpixlat! De lade in första kicken. Och andra. Och tredje. RG är rätt nytt jämfört med den långa tradition av uthängningar som SD-fansen pysslar med.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-09 13:47:30 följande:
    Vaddå "hade" - det FINNS sådana grupper! Kryllar ju med uthängningar av folk, till och med barn och ungdomar, på extremhögerinriktade hatsiter, tex Avpixlat! De lade in första kicken. Och andra. Och tredje. RG är rätt nytt jämfört med den långa tradition av uthängningar som SD-fansen pysslar med.
    I de fall jag känner till har man tagit hjälp av offentliga handlingar från tingsrätter och annat. 

Men okej, jag ställer om frågan: hade det varit ok om en av landets största tidningar hade iscensatt en sådan kampanj?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-09 14:16:01 följande:
    I de fall jag känner till har man tagit hjälp av offentliga handlingar från tingsrätter och annat. 

Men okej, jag ställer om frågan: hade det varit ok om en av landets största tidningar hade iscensatt en sådan kampanj?
    Om det är ett problem av den magnitud det faktiskt är, ja. Det är inte okey att underlåta att agera när folk från en grupp försöker hota meningsmotståndare till tystnad.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?