• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    vår2012 skrev 2014-05-21 09:15:53 följande:
    Hur kan du ens jämföra på det sättet? I Pakistan lever flyktingarna i stora flyktingläger. De har inget ordentligt tak över huvudet, inget vatten,ingen mat, ingen sjukvård och barnen går inte i skolan. Naturligtvis blir det dyrare här eftersom vi naturligtvis ser till att alla flyktingar har tillgång till dessa saker!?

Det går ju liksom inte att jämföra med hur det går till här. Men du tycker alltså att det inte spelar någon roll hur vi behandlar människorna när de kommer hit? Skall vi slänga till dem massa tält och hänvisa dem till en åker så får de klara sig bäst de vill?

Undrar hur du ens kom på tanken att jämföra flyktingläger i Pakistan med Sverige!? Googla "flyktingläger Pakistan" så får du se varför de "har råd". Det kostar liksom inte så mycket att slänga in massa människor på en åker och hoppas att olika hjälporganisationer kommer med mat till dem!

Då antar jag att du tar starkt avstånd från sd's politik? Den hjälp "på plats" som Sd vurmar för handlar precis om det du beskriver.

Bra att Sverige tar emot flyktingar, vi har definitivt råd med det och har resurser att ta hand om dessa utsatta människor.
  • sjuttiofemman
    Bejje skrev 2014-05-21 01:08:57 följande:
    Sant.. i förhållande till vårt invånarantal så tar vi numera emot mest i världen. Vi har legat på topp senaste åren, men nu med den totalt fria invandrngen från Syrien så är vi därmed det mest extrema landet i hela världen gällande motttange av invandrare.

Detta är ju så klart inte gratis utan kostar oss så sjukt mycket pengar att skulle man helt ta bort all okvalificerad invandring så skulle vi kunna ta bort alla vårdköer eller höja pensionerna (som är pinsamt låga, stackars pensionärenerna) eller ta tillbaka våra bottenresultat i skolorna till toppresultat. På köpet får vi också mycket mindre kriminalitet. Vad skulle vara nackdelen med det?

Märks att du inte ens läst den länk jag lade upp, här kommer ett citat från den bloggen:

"Å den som istället vill gaffla om att Sverige är ett litet land med få invånare, sett till invånarantal 2009 så var det Jordanien som tog emot flest flyktingar. Inte Sverige, vi var först på 12:e plats. Så nä så himla världsledande är vi inte va? (Dessa siffror är från 2009 men tyvärr hittar jag inte en samlad statistik på detta som går att länka till, den som vill kan ju räkna själ utifrån siffrorna hos UNHCR från detta år)"
  • vår2012
    sjuttiofemman skrev 2014-05-21 12:09:56 följande:

Då antar jag att du tar starkt avstånd från sd's politik? Den hjälp "på plats" som Sd vurmar för handlar precis om det du beskriver.

Bra att Sverige tar emot flyktingar, vi har definitivt råd med det och har resurser att ta hand om dessa utsatta människor.
    Du är alltså emot hjälporganisationer som hjälper dessa flyktingar på plats? Skrämmande människosyn!

Det är tyvärr flera miljoner människor som lever i dessa läger och självklart hade jag önskat att de hade sluppit bo i dessa läger men vad är alternativet? Vi kan ju inte forsla hit flera miljoner människor! 

Jag har inte skrivit vilket parti jag sympatiserar med och det är inte SD och heller inte Vänsterpartiet.
    Men när du sitter och jämför äpplen och päron på det sättet du gör så kan jag inte vara tyst.

Jag fick inte svar på min fråga: Hur kan du jämföra kostnader som Pakistan har för sina flyktingläger med kostnader vi har där vi faktiskt (självklart) ger flyktingarna mat,husrum,läkarvård och utbildning??

De siffrorna du presenterade i din länk är alltså otroligt missvisande! Sluta sprida sånt skit om du inte ens kan bemöta en fråga om det du sprider!

Att lilla Sverige tar emot nästan mest i hela EU klarade du heller inte av att svara på utan att blanda in Pakistan. 

Kan du inte bara erkänna att du "tänkte lite fel" när du trodde att länken du sprider "slår hål" på alla SD´s argument?
  • vår2012
    sjuttiofemman skrev 2014-05-21 12:14:24 följande:

Märks att du inte ens läst den länk jag lade upp, här kommer ett citat från den bloggen:

"Å den som istället vill gaffla om att Sverige är ett litet land med få invånare, sett till invånarantal 2009 så var det Jordanien som tog emot flest flyktingar. Inte Sverige, vi var först på 12:e plats. Så nä så himla världsledande är vi inte va? (Dessa siffror är från 2009 men tyvärr hittar jag inte en samlad statistik på detta som går att länka till, den som vill kan ju räkna själ utifrån siffrorna hos UNHCR från detta år)"
    Men snälla nån du ger dig inte va? 
    I Jordanien lever människorna också i flyktingläger. Sluta jämföra äpplen och päron!

Det känns som både SD-anhängarna och motståndarna kommer med lika idiotiska argument. Förstår inte hur du tänker bara när du anklagar SD för att vara inhumana och samtidigt inte vill hjälpa miljontals människor som svälter ihjäl i dessa flyktingläger!
  • sjuttiofemman
    vår2012 skrev 2014-05-21 12:46:34 följande:
    Men snälla nån du ger dig inte va? 

I Jordanien lever människorna också i flyktingläger. Sluta jämföra äpplen och päron!

Det känns som både SD-anhängarna och motståndarna kommer med lika idiotiska argument. Förstår inte hur du tänker bara när du anklagar SD för att vara inhumana och samtidigt inte vill hjälpa miljontals människor som svälter ihjäl i dessa flyktingläger!

Så du menar att vi ska ta hit miljoner människor..? Jag har inte anklagat Sd för att vara inhumana, bara påstått att många förtroendevalda sverigedemokrater är rasister och att det finns främlingsfientliga inslag i deras politik.
  • vår2012
    sjuttiofemman skrev 2014-05-21 14:07:49 följande:

Så du menar att vi ska ta hit miljoner människor..? Jag har inte anklagat Sd för att vara inhumana, bara påstått att många förtroendevalda sverigedemokrater är rasister och att det finns främlingsfientliga inslag i deras politik.
    Men du kan fortfarande inte svara på mina frågor?

Då inser du att du nog skall sluta sprida din felaktiga länk som du blev så exalterad över?

Jag försöker bara visa dig att man måste vara lite kritisk när man hittar massa olika inlägg på bloggar. Det är inte alltid sanningen som står där....

Jag behövde bara skrapa liiite på ytan och då hade du inga svar att ge. Det gör dig knappast trovärdigare än en SD-anhängare!

Fast det handlar inte bara om dig....det var inte bara du som blev exalterad och funderade varför bloggen inte spridits i media. Den kunde ju slå hål på alla fördommar och visade att vi minsann inte tar in knappn några alls...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?