• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-06-13 22:25:52 följande:
    "Det här är SD-mark och invandrare ska ha ett pannskott och kastas i massgravar."

Och varför blir man inte förvånad...
    Äsch, det är bara enstaka drägg... rötägg bland alla andra rötägg. Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Jag är svensk

Folk hatar SD för att de talar om invandrare så oprecist ibland att flummarna delar ut kloka ord som ingen begriper.

• FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-06-13 22:54:58 följande:
    Du har säkert rätt. Man sållar bland inläggen, och plötsligt ett batteri nya självrättfärdigande kreativa smädelser.

Rubrikförslaget är både korrekt och utmärkt. Det är skillnad på att skriva i och för. Du blandar friskt i dina försöka att reda ut begreppen. Förslaget är en hänvisning till Sanandajis tidigare länkade bloggpost där han som vanligt reder ut begreppen på ett neutralt och föredömligt sätt.

Och som jag skrev, Sandvikens kommun är förstås fria att beställa de rapporter de finner lämpliga. Det är väl närmast en fråga för Sandvikens väljare att justera den saken vid lämpligt tillfälle.

Och i ärlighetens namn, en refusering hade berott på helt andra saker. Vi har alla färskt i minnet vilka delar samlad media i triumf valde att rapportera ur OECD-rapporten i fjol. 
    Sållar?

Nej, ditt rubrikförslag var inte utmärkt, inte utifrån uppfattningen att journalistiken ska vara så objektiv som möjligt och förmedla nyheter.

Att asylinvandring innebär en kostnad för den totala samhällsekonomin, åtminstone på kort sikt, är ingen nyhet - däremot var det en nyhet att Sandviken går plus på invandringen. I den enda artikel jag har läst om detta, den i DN, så har man utifrån rimliga avväganden valt att peka på nyheten i rubriken men i brödtexten nämna att förutsättningen för att Sandviken ska gå plus bland annat är statliga bidrag.

Återigen. Ett av de vanligaste argumenten mot invandring är att barnomsorg och äldreomsorg tvingas prioriteras ner på grund att invandringskostnaderna stjäl allt större ekonomiska resurser från kommunerna.

Rapporten erbjuder ett argument mot toksektens evinnerliga lallande om detta. Visserligen inte ett heltäckande argument, men det lär ju få inom sekten förstå, utan de lär bara hänvisa till den publicitetskåta Tino. Och då är det ju bara att avfärda lallandet med ett "Men för Sandvikens ekonomi utgår invandringen ett ekonomiskt tillskott".
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-13 12:08:18 följande:
    Nope. Det tolkar jag som att när personen pratar engelska som en native speaker exempelvis med sin mormor på besök från Irland så behandlas personen illa när andra hör det och att vederbörande upplever att detta har inträffat särskilt mycket i den skånska landsbygden.

Du kan inte göra dig talesperson för alla svensktalande under 80 år, speciellt inte med tanke på alla märkliga slutsatser du drar av okomplicerad text.

Intressant när två olika intellekt möts och drar helt olika slutsatser frän samma grundmaterial.

Jag delar din uppfattning att det är rimligt att en svensktalande person talat svenska med andra svensktalande på den skånska landsbygden.

Philipssons slutsats att hon talar engelska med dem, något som de då inte uppskattar, är däremot besynnerligt långsökt.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Breaking Bad
    Loriyana skrev 2014-06-10 19:01:08 följande:
    Jag gillar inte SD. Min familj är viktig för mig, min mor är från Irland och min far är svensk. De träffades på Irland typ 40 år sedan eftersom min far jobbade där.Sedan flyttade de till Sverige. Vi har bott här iöver 30 år, jag är född i Sverige. Ändå behandlas jag ofta illa pga att jag pratar engelska. Särskilt i den skånska landsbygden. Jag hade gärna bosatt mig ute i naturen men jag gör det inte pga att människor i den skånska landsbygden behandlar en som skit om man inte är "helsvensk". Jag minns fortfarande den gången då min familj semestrade i Sjöbo och min då 90-åriga mormor kom från Irland för att besöka oss....hon var så vänlig och omtänksam, men lolalbefolkningen gjorde narr av henne för att hon pratade engelska med dem. Då skämdes jag verkligen över att vara svensk! SD är stark i Sjöbo och i Skåne. De bidrar till hat och otrevligheter. Jag skulle ALDRIG rösta på dem.

Inte bara i Sjöbo och Skåne. SD blev näst största parti i över 100 kommuner. Men säg inte det till din mormor, då vill hon nog inte komma hit igen.
  • Runes

En majoritet hatar inte SD för de som hatar SD har så abnormala argument

• Philipsson

Lyssna på Medierna (fr. 13.16) sverigesradio.se/sida/avsnitt/382374 om hur Sandvikens kommuns förfalskade rapport om 'invandringens ekonomiskt positiva effekter i kommunen', oavkortat publicerades i DN och Expressen.

När det sen visade sig att rapporten var ett falsarium, teg såväl Expressen som DN.

Så går det till när madie-etablissemanget presenterar sin medvetet skruvade bild av verkligheten, för svenska folket. Det svenska folket är fört bakom ljuset.

Lycklgtvis dock, kan man inte längre dölja sanningen

• pratglad och passionerad

Jag är inte säker på att folk hatar SD och tycker själv inte det är en särskilt bra reaktion.

Däremot är det frustrerande för många att ett parti som bygger på en retorik och ideologi som vinklar och förenklar världen kommer undan med ett ständigt flöde av lögner. SD profiterar på att väljarbasen är jämförelsevis lågutbildad och i högre grad arbetslösa mm.

Jag kan själv känna en sån frustration men inser att det blir missriktat att idiotförklara och ytterligare trampa på väljargruppen som redan ligger ner.

SD som parti har lyckats hantera detta smart och använder alla angrepp på politiken etc. (oavsett om de är relevanta/legitima eller ej) som bränsle i ett martyrskap. Väljargruppen (som inte är överdrivet källkritisk) låter sig övertygas enkelt och ledas i tron att det finns en konspiration som innebär att allt Åkesson säger är sanningen.

Eftersom den politiska debatten oftast är mångbottnad och komplex bryr sig SD-väljaren generellt knappast om att lyssna eller försöka förstå. Man har redan bestämt sig känslomässigt för killen som ska "rädda" det svenskaste svenska.

För knappt halva befolkningen (på övre halvan intellektuellt) är det oerhört provocerande att se hur redan utsatta luras på detta sätt och värvas in i en rörelse som försöker lägga skulden på de enda som står lägre i samhällshierarkin.

• Breaking Bad
    pratglad och passionerad skrev 2014-06-16 14:07:22 följande:
    Jag är inte säker på att folk hatar SD och tycker själv inte det är en särskilt bra reaktion. Däremot är det frustrerande för många att ett parti som bygger på en retorik och ideologi som vinklar och förenklar världen kommer undan med ett ständigt flöde av lögner. SD profiterar på att väljarbasen är jämförelsevis lågutbildad och i högre grad arbetslösa mm. Jag kan själv känna en sån frustration men inser att det blir missriktat att idiotförklara och ytterligare trampa på väljargruppen som redan ligger ner. SD som parti har lyckats hantera detta smart och använder alla angrepp på politiken etc. (oavsett om de är relevanta/legitima eller ej) som bränsle i ett martyrskap. Väljargruppen (som inte är överdrivet källkritisk) låter sig övertygas enkelt och ledas i tron att det finns en konspiration som innebär att allt Åkesson säger är sanningen. Eftersom den politiska debatten oftast är mångbottnad och komplex bryr sig SD-väljaren generellt knappast om att lyssna eller försöka förstå. Man har redan bestämt sig känslomässigt för killen som ska "rädda" det svenskaste svenska. För knappt halva befolkningen (på övre halvan intellektuellt) är det oerhört provocerande att se hur redan utsatta luras på detta sätt och värvas in i en rörelse som försöker lägga skulden på de enda som står lägre i samhällshierarkin.

Du ska akta dig för generaliseringar. Särskilt de negativa...bara ett tips
Svar på tråden Varför hatar folk SD?