• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    sverker11 skrev 2014-06-21 18:37:55 följande:

Det fungerar så här: När ett land väljer att leta läkare i andra länder för att täcka upp sin egen läkarbrist så uppstår det en brist i de länder vars läkare väljer att flytta. De länderna måste då i sin tur vända sig utomlands och erbjuda bättre villkor för att locka till sig andra läkare. Längst ned i näringskedjan hamnar då de fattigaste länderna som inte kan erbjuda tillräckligt attraktiva villkor. I vissa delar av Afrika är problemet så stort att det pratats om att förbjuda de som utbildat sig till läkare att flytta utomlands under ett antal år efter sin utbildning. Det har bland annat varit uppe vid några tillfällen i SR:s P1.

Oftast är det nog Sydafrika som brukar pekas ut som den stora boven men Sverige är definitivt en del av problemet genom att vi, så länge som vi inte kan lösa läkarfrågan inom våra egna gränser, hjälper till att skapa en dominoeffekt. Därför är det djupt beklagligt att vissa försöker utmåla importen av utländska läkare som något gott. Ett visst utbyte är, som jag tidigare skrivit, önskvärt men när läkare och högutbildade dras upp i invandringsdebatten så handlar det i majoriteten av fallen om en kunskapsflytt där de fattigaste i vanlig ordning blir sittande med svartepetter.

Att du, och många med dig, tycks se utsugning av fattigare länder som något positivt är beklagligt och visar på ett stort mått av förakt och brist på empati för de som är mest utsatta.

Sverige har ingen större chans med att lösa problemen inom gränserna, utan ordentlig folktillväxt. Att fenomenet existerar som problem beror på kapitalistiska strukturer som i en penningekonomi bara blir värre och värre - Svarte Petter blir mer och mer kännbart samt dyker upp oftare och oftare i given globalt.

Det finns egentligen bara en så kallad rumsren lösning - en kraftigare förökning i Sverige. Det ekonomiska systemet tar inte hänsyn till något annat.
  • Digestive

Tredje världen behöver för övrigt mat, för att överleva och utveckla ett fungerande immunförsvar, i första hand. Läkare i all ära men i de mest utsatta delarna så är läkare att likna med flytvästar åt människor långt ute i havet, som i första hand behöver ta sig ur vattnet.

Problemen behöver lösas, inte symptomen. Menar såklart att båda delar är att föredra, i den bästa av världar men det gäller ju att ta saker i rätt ordning - om man genuint vill hjälpa eller genuint vill bygga upp rätt förutsättningar för överlevnad.

• tobbe01
    Digestive skrev 2014-06-21 20:10:21 följande:

Tredje världen behöver för övrigt mat, för att överleva och utveckla ett fungerande immunförsvar, i första hand. Läkare i all ära men i de mest utsatta delarna så är läkare att likna med flytvästar åt människor långt ute i havet, som i första hand behöver ta sig ur vattnet.

Problemen behöver lösas, inte symptomen. Menar såklart att båda delar är att föredra, i den bästa av världar men det gäller ju att ta saker i rätt ordning - om man genuint vill hjälpa eller genuint vill bygga upp rätt förutsättningar för överlevnad.

SD tycker att det är bättre att använda de miljoner som slösas på bl a "ensamkommande flyktingbarn" (17,5 -18 år endast pojkar) och hjälpa små barn och verkligt hjälpbehövande i flyktingläger. De verkligt nödlidande har inte en suck i helvetet att ta sig till Sverige!! 
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-21 20:36:22 följande:

SD tycker att det är bättre att använda de miljoner som slösas på bl a "ensamkommande flyktingbarn" (17,5 -18 år endast pojkar) och hjälpa små barn och verkligt hjälpbehövande i flyktingläger. De verkligt nödlidande har inte en suck i helvetet att ta sig till Sverige!! 

Ja, det är ju knappast en dålig metod eller gör världen ont eller vad man nu kan få för sig - det hjälper dock inte människor som just flyr längre än så. Pressen i dessa flyktingläger, så att säga närmare epicentrum, blir ju inte heller mindre - om samtliga som flyr ifrån katastrofer motas dit.

Världen har även byggts upp genom olika former utav folkvandringar, inget att skrämmas av i sig. Det finns dock en del skrämmande element bland människor, i allmänhet, som också rör på sig i samma stund.

Förstår dock inte varför hanteringen utav oönskade fenomen inte anses hanterbart på nivån de uppstår i - för istället väljer man att generallisera, tillskriva folk egenskaper därefter och hanterar fenomenen med onödigt stora svep.

Fördomsfulla människor blir inte magiskt förnuftigare för att utomkomna främlingar minskar i antal - de riktar bara om oförnuftet. Det är bara att se hur visan går i den här tråden, där man utöver sakfrågan även spiller galla över debattörer av annan åsikt och hur dessa tillskrivs egenskaper till höger och vänster (är även själv skyldig till detta så pekar knappast ut något specifikt läger eller individ).

Världen behöver mer förnuft, inte mer utrymme fördomar och mindre konsekvenser av att uttrycka dem politiskt.
  • Digestive

Alla som inte har huvudlinjen att människor är människor i första hand (och sedan kvinna, man, muslim, kristen, moderat, miljöpartist, frisör, smed och så vidare) har inget nyttigt att bidra med i det stora hela överhuvudtaget.

Och det handlar inte om perfektion, utan om grader i helvetet.

• tobbe01
    Digestive skrev 2014-06-21 21:19:24 följande:
    Ja, det är ju knappast en dålig metod eller gör världen ont eller vad man nu kan få för sig - det hjälper dock inte människor som just flyr längre än så. Pressen i dessa flyktingläger, så att säga närmare epicentrum, blir ju inte heller mindre - om samtliga som flyr ifrån katastrofer motas dit.

Världen har även byggts upp genom olika former utav folkvandringar, inget att skrämmas av i sig. Det finns dock en del skrämmande element bland människor, i allmänhet, som också rör på sig i samma stund.

Förstår dock inte varför hanteringen utav oönskade fenomen inte anses hanterbart på nivån de uppstår i - för istället väljer man att generallisera, tillskriva folk egenskaper därefter och hanterar fenomenen med onödigt stora svep.

Fördomsfulla människor blir inte magiskt förnuftigare för att utomkomna främlingar minskar i antal - de riktar bara om oförnuftet. Det är bara att se hur visan går i den här tråden, där man utöver sakfrågan även spiller galla över debattörer av annan åsikt och hur dessa tillskrivs egenskaper till höger och vänster (är även själv skyldig till detta så pekar knappast ut något specifikt läger eller individ).

Världen behöver mer förnuft, inte mer utrymme fördomar och mindre konsekvenser av att uttrycka dem politiskt.
    ????? VA?
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-21 21:23:03 följande:

????? VA?

Specifiera vad som behöver förtydligas eller ges ett närmare diskussionssammanhang.
  • Digestive

Den röda tråden mellan att vilja "hjälpa på plats" och viljan av att "bevara Sveriges kultur" bör inte förhålla sig svårkopplad numera. Inte heller retoriken som stödjer upp överstående viljor.

Sverigedemokraterna syns överallt numera och har funnits i riksdagen rätt länge nu - ändå verkar en del inte känna till dem, inte ens de som verkar stödja dem.

Orkar inte diskutera huruvida sakfrågan "hjälpa på plats" är bra eller inte - för det säger sig självt att det kan klassas som gott - utan att då ha med den större bilden och vad som motiverar Sverigedemokraterna till ett sådant fokus.

Sverigedemokraterna vill bevara svensk kultur, eller då vad de anser är svensk kultur, och ett medel för detta är givetvis att fokusera på att "hjälpa på plats" och att inte ta in allt för många främmande kulturelement - när det då kommer till "humana insattser".

• Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2014-06-21 22:02:49 följande:

Den röda tråden mellan att vilja "hjälpa på plats" och viljan av att "bevara Sveriges kultur" bör inte förhålla sig svårkopplad numera. Inte heller retoriken som stödjer upp överstående viljor.

Sverigedemokraterna syns överallt numera och har funnits i riksdagen rätt länge nu - ändå verkar en del inte känna till dem, inte ens de som verkar stödja dem.

Orkar inte diskutera huruvida sakfrågan "hjälpa på plats" är bra eller inte - för det säger sig självt att det kan klassas som gott - utan att då ha med den större bilden och vad som motiverar Sverigedemokraterna till ett sådant fokus.

Sverigedemokraterna vill bevara svensk kultur, eller då vad de anser är svensk kultur, och ett medel för detta är givetvis att fokusera på att "hjälpa på plats" och att inte ta in allt för många främmande kulturelement - när det då kommer till "humana insattser".

Humbug. De bryr sig inte så värst om svensk kultur. Av alla de folkmusikerfans, folkdansglada, kulturellt aktiva jag känner så har ingen enda av dem anknytning till SD - tvärtom är de stora SD-motståndare.

Det är bara att kolla i tråden - vad man än diskuterar om SD landar den katten alltid på fötterna - stoppa invandringen. Skicka hem folk. Islam är läskigt och svarta duger inte. Det är hela tiden invandring hit och invandring dit, oavsett om man diskuterar ekonomi, kultur, bostadsmarknaden eller något annat. Antingen en osund fixering och blindstirrighet, eller ren och skär rasism. Inte för att de tu är ömsesidigt uteslutande, iofs.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?