• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    realist14 skrev 2014-06-22 19:45:00 följande:
    Ja och någon nationalsång har vi inte haft heller och traditioner, nej inte det heller, egentligen är det märkligt att vi finns öht när man tänker efter vilken blöt intetsägande fläck vissa är så totalivriga med att måla ut oss som :-/
    Existentiella problem??
    Helt korrekt, vi har aldrig haft en officiell nationalsång, och har det fortfarande inte.

Vi har en drös olika kulturer, precis som i alla andra länder. Börjar man tala om en svensk kultur gör man det överdrivet enkelt för sig, och bygger upp för massiv besvikelse när folk börjar gräla emot ens världsbild. Men du kan ju låtsas att göteborgare och stockholmare har samma kultur, eller att rika östermalmare har samma kultur som skånska bönder. Eller norrländska gruvarbetare, för den delen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Helhet
    Digestive skrev 2014-06-22 22:48:56 följande:
    stimulerar byggandet utav hyresbostäder. Sverige har idag en utav Europas starkaste och stabilaste ekonomier - är det så invandring och ekonomi hör ihop eller exakt hur har invandringen påverkat Sverige ekonomiskt? Det är så svårt att diskutera med människor som inbillar sig att invandring är en centralfråga i alla damhällsfrågor och som diskuterar utan den självklara centralfaktor den faktiskt utgör i en nation som Sverige - folktillväxt.

Nej Sverige har dragit ner på allt som vi en gång hade råd med, är det så svårt att fatta? Det är ALDRIG bra att bygga en lägenhet för 2000000kr och ge den till någon som inte kommer att få ett jobb. Om man däremot har en arbetskraftsinvandring så är det bra om nu inte svenskar ist får gå arbetslösa. Är du verkligen så dum så att du tror att om tex Grekland tog emot 1000000 flycktingar så skulle deras ekonomi blomstra?
  • tobbe01
    Digestive skrev 2014-06-22 22:48:49 följande:

stimulerar byggandet utav hyresbostäder. Sverige har idag en utav Europas starkaste och stabilaste ekonomier - är det så invandring och ekonomi hör ihop eller exakt hur har invandringen påverkat Sverige ekonomiskt?

Det är så svårt att diskutera med människor som inbillar sig att invandring är en centralfråga i alla damhällsfrågor och som diskuterar utan den självklara centralfaktor den faktiskt utgör i en nation som Sverige - folktillväxt.

Invandringen till Sverige ÄR en central fråga eftersom den påverkar oss alla. Det är fler som ska ta del av svensk välfärd, jobben, vården, bostäderna, skolorna! Varför behöver just Sverige öka sin befolkning så dramatiskt? Och varför finns det kommuner som säger att de inte vill ta emot fler invandrare?
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-06-22 22:48:49 följande:

stimulerar byggandet utav hyresbostäder. Sverige har idag en utav Europas starkaste och stabilaste ekonomier - är det så invandring och ekonomi hör ihop eller exakt hur har invandringen påverkat Sverige ekonomiskt?

Det är så svårt att diskutera med människor som inbillar sig att invandring är en centralfråga i alla damhällsfrågor och som diskuterar utan den självklara centralfaktor den faktiskt utgör i en nation som Sverige - folktillväxt.

Här finns två extremer. Det finns de som hävdar att alla samhällsproblem beror på invandringen, och det finns de som påstår att inga samhällsproblem alls beror på invandringen.

Båda dessa extremer är lika absurda. Representerar du någon av dem?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-22 22:49:01 följande:
    Helt korrekt, vi har aldrig haft en officiell nationalsång, och har det fortfarande inte.

Vi har en drös olika kulturer, precis som i alla andra länder. Börjar man tala om en svensk kultur gör man det överdrivet enkelt för sig, och bygger upp för massiv besvikelse när folk börjar gräla emot ens världsbild. Men du kan ju låtsas att göteborgare och stockholmare har samma kultur, eller att rika östermalmare har samma kultur som skånska bönder. Eller norrländska gruvarbetare, för den delen.
    Naturligtvis finns det massa kulturer i Sverige. Bl.a. en svensk kultur. Sill & potatis & nubbe & jordgubbar på midsommar t.ex. En typiskt svensk tradition, en tradition som ingår i den svenska kulturen.

Däremot är det tveksamt om man kan tala om en "stockholmsk" kultur. Vari skulle den bestå, menar du?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    tobbe01 skrev 2014-06-23 07:47:22 följande:
     Och varför finns det kommuner som säger att de inte vill ta emot fler invandrare?
    Och framför allt, varför lyssnar inte Ullenhag et al på dessa och hur de motiverar sitt ställningstagande i stället för att börja orera om "tvingande lagstiftning"? Det är nästan det som gör mig mest matt i hela den här cirkusen.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-22 22:49:01 följande:

Vilken i-iot som helst vet vad vår nationalsång heter, om det saknas någon formell stämpel på den sedan hedenhös är väl inte intressant.

Fattar inte den där ivern att plåna ut allt svenskt. Minsann- vi haaaar ingen nationalsång, vi haaar inga traditioner....vi har visst inte ett j-a dugg helt pötsligt. Lite sjukt om du frågar mig.

• realist14
    Philipsson skrev 2014-06-23 09:03:45 följande:
    Här finns två extremer. Det finns de som hävdar att alla samhällsproblem beror på invandringen, och det finns de som påstår att inga samhällsproblem alls beror på invandringen.

Båda dessa extremer är lika absurda. Representerar du någon av dem?
    Sant, är det ett sätt att gräva ner diskussionen tro?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    realist14 skrev 2014-06-23 13:57:42 följande:
    Vilken i-iot som helst vet vad vår nationalsång heter, om det saknas någon formell stämpel på den sedan hedenhös är väl inte intressant.

Fattar inte den där ivern att plåna ut allt svenskt. Minsann- vi haaaar ingen nationalsång, vi haaar inga traditioner....vi har visst inte ett j-a dugg helt pötsligt. Lite sjukt om du frågar mig.
    Instämmer där också. Minsta barnunge fattar vilken som är vår nationalsång, oavsett rena formaliteter. Det är som om vi är ett kulturellt U-land, omgivet av högkulturer. Det kan inte finnas något enda land i världen där man förväntas ha så låga tankar om sin egen nation som Sverige.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?