• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-23 16:20:06 följande:
    Jo, det är intressant. Vi har ingen officiell nationalsång. Deal with it.

De enda som vill "plåna ut" (utplåna heter det för övrigt på svenska) svensk kultur är SD och deras "nationalistiska" svans. De är de enda som talar om att förbjuda kulturyttringar, om att fängsla konstnärer, om att bestämma vilken konst som är okey och "uppbyggande". Det är bara SD som försöker tala om för folk vad de ska tycka och hur de ska tänka. Inget annat parti försöker begränsa svensk kultur.
    Vad är det vi spelar för låt de gånger nationalsången spelas då? Ettan på svensktoppen den veckan eller lite random vilken jäkla låt som helst?

Är inte så påläst om SD, ska de om jag hittar något i deras partiprogram som berättar om konst och konstnärer, lät spännande. :-/ 
  • Vitrysk hockeyhjälte

De enda som vill "plåna ut" (utplåna heter det för övrigt på svenska) svensk kultur är SD och deras "nationalistiska" svans. De är de enda som talar om att förbjuda kulturyttringar, om att fängsla konstnärer, om att bestämma vilken konst som är okey och "uppbyggande". Det är bara SD som försöker tala om för folk vad de ska tycka och hur de ska tänka. Inget annat parti försöker begränsa svensk kultur.
    Men det finns ju ingen svensk kultur sa du nyss?

Och... finns det inte en kategori människor (ej SD) som tycker det verkar vettigt att förbjuda Lars Vilks att göra sin grej?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • tobbe01

Men herregud människa!!! VA? Var sker dessa "underjordiska" konspirationer mot svensk kultur? Är det Jimmie Åkesson som ligger bakom? eller kanske är det bara en galen granne du har som säger sig vara SD:are?
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-23 07:47:22 följande:

Invandringen till Sverige ÄR en central fråga eftersom den påverkar oss alla. Det är fler som ska ta del av svensk välfärd, jobben, vården, bostäderna, skolorna! Varför behöver just Sverige öka sin befolkning så dramatiskt? Och varför finns det kommuner som säger att de inte vill ta emot fler invandrare?

Du verkar läsa in lite vad som helst i "centralfråga" och den nationen som skulle ha struktuella problem (inte folkliga) med folktillväxt, ligger vid ruinernas brant och borde ha självdött för länge sen.

Varför? För att Sverige har höga ambitioner som marknad och för att ekonomiska spelregler kräver ständig tillväxt för att kunna behålla en jämn standard. Att nationens intresse trampar på kommuner emellanåt är inget nytt och att saker har ett pris är barns insikter att tampas med.

Säger inte att det här är bra eller något dylikt men det gäller för fan att kunna förstå vad som händer - istället för att peka ut det man blott ser som ett problem som en fullgod förklaring för varför problemet finns. Eller trodde du att politikerna var några slags stödhjul som hjälper folket med att förstå samhället? Du gör som alla andra av samma kaliber här - ser en kostnad för kommuner och tror att det enda som behövs göras är att spara in på den kostnaden och sedan löser sig allt. Lite som att barn som klarar av problemlösning ala "- Siv har 50 kr men behöver 72 kr, hur mycket mer pengar behöver Siv?" skulle kunna sköta nationen problemfritt.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-06-23 09:03:45 följande:

Här finns två extremer. Det finns de som hävdar att alla samhällsproblem beror på invandringen, och det finns de som påstår att inga samhällsproblem alls beror på invandringen.

Båda dessa extremer är lika absurda. Representerar du någon av dem?

Du, av någon, borde vid det här laget förstått att jag har talat om en nationalekonomisk situation som problemfri i ämnet - inte om någonting problemfritt för kommuner eller för all del folket. Låter det stå visande för hur väl du läser andras inlägt i praktiken, för det du insunierar är bara löjligt efter alla diskussionsvändor.
  • tobbe01
    Digestive skrev 2014-06-23 16:42:32 följande:
    Du verkar läsa in lite vad som helst i "centralfråga" och den nationen som skulle ha struktuella problem (inte folkliga) med folktillväxt, ligger vid ruinernas brant och borde ha självdött för länge sen.

Varför? För att Sverige har höga ambitioner som marknad och för att ekonomiska spelregler kräver ständig tillväxt för att kunna behålla en jämn standard. Att nationens intresse trampar på kommuner emellanåt är inget nytt och att saker har ett pris är barns insikter att tampas med.

Säger inte att det här är bra eller något dylikt men det gäller för fan att kunna förstå vad som händer - istället för att peka ut det man blott ser som ett problem som en fullgod förklaring för varför problemet finns. Eller trodde du att politikerna var några slags stödhjul som hjälper folket med att förstå samhället? Du gör som alla andra av samma kaliber här - ser en kostnad för kommuner och tror att det enda som behövs göras är att spara in på den kostnaden och sedan löser sig allt. Lite som att barn som klarar av problemlösning ala "- Siv har 50 kr men behöver 72 kr, hur mycket mer pengar behöver Siv?" skulle kunna sköta nationen problemfritt.
    Många ord! Jag undrade bara varför just vårt land behöver öka sin befolkning genom massiv invandring när t ex Finland klarar sig med en betydligt mindre? Vad jag förstår så har inte Finland någon särskilt större inhemsk befolkningsökning jmf med oss!?
  • tobbe01
    Digestive skrev 2014-06-23 16:53:21 följande:
    Du, av någon, borde vid det här laget förstått att jag har talat om en nationalekonomisk situation som problemfri i ämnet - inte om någonting problemfritt för kommuner eller för all del folket. Låter det stå visande för hur väl du läser andras inlägt i praktiken, för det du insunierar är bara löjligt efter alla diskussionsvändor.
    Ursäkta att jag bryter in men varför använder du alla dessa ord som du inte riktigt behärskar?
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-23 16:53:58 följande:

Många ord! Jag undrade bara varför just vårt land behöver öka sin befolkning genom massiv invandring när t ex Finland klarar sig med en betydligt mindre? Vad jag förstår så har inte Finland någon särskilt större inhemsk befolkningsökning jmf med oss!?

Gott exempel - Finlands tillväxt har stått i det närmaste stilla sedan finanskrisen 2008 och det samma gäller även för Danmark (bara att kolla upp). Om en stillastående tillväxt är ett tecken på en nation som "klarar sig" så är det väl bara att börja rusta ner samhället, i Sverigedemokraternas och ditt namn.

Finland och Danmark kommer att få.det svårt inom snar framtid, om de inte hittar på något alldeles fantastiskt (utöver öka sin befolkning).
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-23 16:56:15 följande:

Ursäkta att jag bryter in men varför använder du alla dessa ord som du inte riktigt behärskar?

Varför uttrycker du dig så vagt varje gång du anmärker på mina något mitt språk? Precisera vad du faktiskt har problem med och finner ett problem i - var inte blyg nu utan ta för dig.
  • FDFMGA

realist14 skrev 2014-06-23 16:26:14 följande:
    Vad är det vi spelar för låt de gånger nationalsången spelas då? Ettan på svensktoppen den veckan eller lite random vilken jäkla låt som helst?

Är inte så påläst om SD, ska de om jag hittar något i deras partiprogram som berättar om konst och konstnärer, lät spännande. :-/ 

Dorian har åtminstone en rejäl svaghet - han tenderar att överskatta sverigedemokraters förmåga att assimilera information.

Sverige har ingen officiell nationalsång, att sedan Du gamla du fria har funktionen av nationalsång är en helt annan sak

Så här skriver kungahuset.se om nationalsången

www.kungahuset.se/monarkin/kungligasymboler/musik/nationalsangen/historik.4.19fe5e61065eb9aeea800029042.html
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?