• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 00:54:30 följande:
    Nej. jag är nästan aldrig säker på att jag har de absolut rätta svaren.

Att Sverige inte kan ta emot all världens flyktingar är ett av de vanligaste påståendena i den här debatten.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige som tror att vi har den potentialen
    Kan du svara på Philipssons fråga då. Vid vilken maxgräns (antal flyktingar/år) blir man rasist?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:09:27 följande:
    Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?
    Jag har också uppfattat, att han blivit mer realistisk på sista tiden..!
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-19 00:57:28 följande:
    Kan du svara på Philipssons fråga då. Vid vilken maxgräns (antal flyktingar/år) blir man rasist?
    Rasist?

Rasist blir man om man bedömer enskilda individer utifrån deras ursprung, inte för att man anser att invandringen bör begränsas mer.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 01:05:43 följande:
    Rasist?

Rasist blir man om man bedömer enskilda individer utifrån deras ursprung, inte för att man anser att invandringen bör begränsas mer.
    Så har det inte låtit förut.
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-18 22:56:28 följande:
    Nä, men detta ser vi ju med egna ögon. Man behöver bara åka till vilken större stad som helst (och många mindre också), och räkna antalet slöjbeklädda kvinnor i förhållande till antalet svenska...
    Ehm, du vet att du just skriver till någon som lever i en sådan därn förort du snackar skit om va? Så många är det inte som är slöjbeklädda, ens här ute i förorten (och jag bor nära några av de som har värst rykte). Och det bor många svenskar här också. Flera pensionärspar, och de trivs finfint. De går ut med sin lilla jycke både väldigt tidigt och väldigt sent utan att vara rädda.

Men så är det ju alltid förstås, ni tror er veta bättre än vi som bor här hur det är. Folk har, på fullaste allvar, försökt intala mig att det brinner bilar varje dag här, att hälften av den kvinnliga befolkningen har burka och niqab, och andra hälften blir gruppvåldtagna på öppen gata mitt på da'n, varje dag. Totalt bull förstås - har senaste femton åren sett en bil brinna. Antalet burkaklädda går att räkna på ena handens fingrar, och några våldtäkter har jag inte heller sett. Inte ens på natten.

Du kanske själv borde åka till en större stad. Lära känna litet folk. Se att det är människor som du och jag. Eller, ja, nåja, som jag i alla fall.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-18 23:15:53 följande:
    Han lever inte på bidrag.
    Det var ju inte en total non sequitor - så om vi hittar jobb, ens enkla idiotjobb - då är det okey för flyktingarna att stanna här? Är det vad du säger? Jag trodde att "hjälpa på plats" handlade om ALLA som kommer därifrån, oavsett om de kan få jobb eller inte, eller? Och om så, vad spelar det för roll om Erik lever på bidrag eller inte, han är politisk flykting - enligt egen utsago! - och ska därmed skickas tillbaka för att få hjälp på hemmaplan. Jag är säker på att Ungern kan hjälpa honom via ungerska ambassaden i Stockholm till exempel.
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2014-07-19 00:43:53 följande:
    Skulle tro att de har någon slags förklaring som inte så lite påminner om SD-sektens.

Jag har fått uppfattningen att du inte ur helt ung - minns du filmen G och Lasse Strömstedts replik "min moral är jävligt gammal".

Själv minns jag repliken som en skrattfest - men så här i eftertankens kranka blekhet kam jag bättre förstå vad repliken egentligen stod för.

Kan du det? Det handlar om att man gör vad man anser vara rätt oberoende av vad andra tycker.

Något som jag finner anmärkningsvärt är hur ofta SD-sekten åkallar det genuint svenska samtidigt som de förklarar att Sverige måste anpassa sig till internationell moraluppfattning.
    ...och samtidigt ska trotsa den svenska sekulära kulturen och bli ärkekristet. Med sharia-undertoner. Lustiga, de där SD-arna...
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-19 01:06:34 följande:
    Så har det inte låtit förut.
    Det är vad hen skrivit så länge jag kan minnas. Försök inte måla på FMGA åsikter hen inte uttryckt.
  • Runes
    Jeaninne skrev 2014-07-18 23:01:43 följande:
    Antingen det, eller så är han nazist...

Skämt åsido, så har han ju helt rätt:

"Italians, and the Sicilians in particular, are proving to have a big heart but to solve the refugee problem it is necessary to intervene in those countries, make efforts to overcome wars that are causing the exodus," said the Dalai Lama.
        "This needs long-term thinking to get a really effective result," he added.

Borde vara självklarheter. 
    Ja tänk vad våra miljarder kunde göra på plats, vi kunde bomba skiten ur ISIS, för Lama hade nog inte haft en chans där.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?