• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-18 18:21:44 följande:
    Och det finns reportage om chemtrails också. Och om UFOs som snor folk och ger dem anal probes. Och om en hel massa annat dumt. Att det finns reportage om något är inte en garant för att det är sant. Det borde ju SD-fantaster veta, som ju förnekar varenda reportage om partiet som dikt och förbannad lögn, eller hur?
    Nä, men detta ser vi ju med egna ögon. Man behöver bara åka till vilken större stad som helst (och många mindre också), och räkna antalet slöjbeklädda kvinnor i förhållande till antalet svenska...
  • Jeaninne
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 18:55:06 följande:
    Dalai Lama tillhör inte SD-sekten men han tycker också att det är bäst att hjälpa flyktingar på plats så de kan stanna i sina hem.

www.ansa.it/english/news/general_news/2014/06/12/dalai-lama-says-help-refugees-with-peace_1d34387a-150a-47db-8a75-a2ae389705d5.html
    Antingen det, eller så är han nazist...

Skämt åsido, så har han ju helt rätt:

"Italians, and the Sicilians in particular, are proving to have a big heart but to solve the refugee problem it is necessary to intervene in those countries, make efforts to overcome wars that are causing the exodus," said the Dalai Lama.
        "This needs long-term thinking to get a really effective result," he added.

Borde vara självklarheter. 
  • Jeaninne
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 19:01:18 följande:

Tänkvärt.

www.dagen.se/opinion/debatt/mer-an-en-myt-erik-ullenhag/

Jag är född och uppvuxen i Somalia, och var då muslim själv. När jag sedan kom till Sverige för 20 år sedan, var det naturligt för mig att då söka mig till en muslimsk församling, för att känna en tillhörighet och gemenskap. Det var först när jag kom till Sverige som islams rätta ansikte visades för mig. Inget av det jag upplevde här förekom i Somalia på den tiden. Ullenhag skriver: ?Islam och muslimer ses som ett hot. Rena myter sprids om hur muslimer har som plan att ta över Europa och skapa ett ?Eurabia?, bland annat genom att föda många barn.? Men det var just det som jag själv hörde imamerna predika i Göteborgs moskéer. Det är ingen myt, Erik Ullenhag! Imamerna talade om för oss att vi inte skulle beblanda oss med kaffersamhället (det vill säga det svenska), att vi skulle föda så många barn vi kunde och få så många släktingar som möjligt att flytta hit just med det uttalade målet att islamisera Sverige. Inte med vapen, utan genom barnafödande och invandring bli landets majoritet. Och samma uttalade strategi har man i samtliga västländer.

Ja, det där vet ju alla... utom Mona Muslim och hennes minions...
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-18 19:16:42 följande:
    Åh, fan!

Så du har blivit buddhist - och även inom den religionen anser den andlige ledaren att det är bäst att hjälpa på plats.

Jag har inte läst länken. Hur menar han att man bäst hjälper på plats i Syrien? Militär intervention eller något annat innovativt?

Skämt åsido. Det går inte alltid att hjälpa på plats. Syrien är ett åskådligt exempel på detta och de kringliggande länderna har redan tagit emot miljontals flyktingar och har svårt att klara fler.

Det handlar inte om människor som- efter vad någon här i tråden påstod - låtsas utan i allra högsta grad om folk som behöver hjälp.
    Kan du förklara då, varför inte de rika arabländerna - som har samma religion, kvinnosyn etc. och därför skulle slippa kulturkrockar - kan ta emot dem..?
  • Jeaninne
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 19:26:18 följande:
    Skulle jag bli någonting alls så är det buddist. Det verkar fredligt och så tror jag redan på karma.
    Man kanske inte kan hjälpa alla på plats men vi kan inte hjälpa alla i Sverige heller. 2500 flyktingar/asylsökande i veckan och snart får vi väl irakier, ukrainare och palestinier också. Var ska vi dra gränsen? 4000/vecka? 8000/vecka? Eller finns det ingen gräns?
    Sverige förändras för alltid och det kommer inte gå att ta tillbaka. Jag är absolut inte för ett mångkulturellt samhälle. Jag tycker att i Schweiz ska det bo schweizare, i Turkiet turkar, i Norge norrmän osv. Den sörjan med ghetton och skrotad välfärd vi går mot nu har jag inget intresse av och jag undrar hur mina barn och barnbarn kommer få det.
    Ska vi hjälpa flyktingar i så hög utsträckning ska det vara till en lägre kostnad och absolut inga PUT.
    Precis. Detta med den lägre kostnaden måste vi allvarligt börja överväga. Men det har ju varit tabu att ens andas om något sådant. I Italien, som nämndes tidigare i tråden, får flyktingarna ingen hjälp alls längre (om de fyllt 18) efter att asylprocessen är avklarad och de fått stanna. Inte ens matpengar. Utan de som inte kan ta för sig själva, blir hemlösa, och hänvisade till katolska kyrkans samt frivilligorganisationernas soppkök, härbärgen o.s.v..

Nu menar jag inte att jag tycker att vi ska ha det så, heller, i Sverige. Men man skulle ju kunna tänka sig ett mellanläge, där de får det nödvändiga - men INTE tillgång till hela välfärdssamhället på en gång. Jag tycker faktiskt att det är stötande, att en invandrare/flykting genast, när de kommer ut från asylboendet, ska ha precis samma av allting som en svensk socialbidragstagare/lågavlönad. Detta gör ju också att de inte har något incitament att flytta tillbaka till sina hemländer när situationen där klarnat upp - eftersom de vet att de ALDRIG kommer att få det så bra där som de har det här.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-18 20:01:22 följande:
    Lustigt att SD aldrig försöker få hem Szilág Érik/Erik Almqvist eller någon av de andra "politiska flyktingarna" från sitt parti... om det är bäst att hjälpa på plats alltså...
    Han lever inte på bidrag.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-18 22:09:48 följande:
    Skulle nog jag också - bli buddhist alltså.

Problemet är att jag tillhör dem som inte anser att det är invandringens fel att välfärden krackelerar ibland, men självklart måste det finnas en gräns för hur många flyktingar  Sverige som enskilt land kan ta emot.
    Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?

• FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 23:08:39 följande:
    Kan du förklara då, varför inte de rika arabländerna - som har samma religion, kvinnosyn etc. och därför skulle slippa kulturkrockar - kan ta emot dem..?
    Skulle tro att de har någon slags förklaring som inte så lite påminner om SD-sektens.

Jag har fått uppfattningen att du inte ur helt ung - minns du filmen G och Lasse Strömstedts replik "min moral är jävligt gammal".

Själv minns jag repliken som en skrattfest - men så här i eftertankens kranka blekhet kam jag bättre förstå vad repliken egentligen stod för.

Kan du det? Det handlar om att man gör vad man anser vara rätt oberoende av vad andra tycker.

Något som jag finner anmärkningsvärt är hur ofta SD-sekten åkallar det genuint svenska samtidigt som de förklarar att Sverige måste anpassa sig till internationell moraluppfattning.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:09:27 följande:
    Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?
    Nej. jag är nästan aldrig säker på att jag har de absolut rätta svaren.

Att Sverige inte kan ta emot all världens flyktingar är ett av de vanligaste påståendena i den här debatten.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige som tror att vi har den potentialen
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 00:43:53 följande:
    Skulle tro att de har någon slags förklaring som inte så lite påminner om SD-sektens.

Jag har fått uppfattningen att du inte ur helt ung - minns du filmen G och Lasse Strömstedts replik "min moral är jävligt gammal".

Själv minns jag repliken som en skrattfest - men så här i eftertankens kranka blekhet kam jag bättre förstå vad repliken egentligen stod för.

Kan du det? Det handlar om att man gör vad man anser vara rätt oberoende av vad andra tycker.

Något som jag finner anmärkningsvärt är hur ofta SD-sekten åkallar det genuint svenska samtidigt som de förklarar att Sverige måste anpassa sig till internationell moraluppfattning.
    De har sunt förnuft. De offrar inte sitt välstånd, sin trygghet och sin ordning för ett främmande folk, ens om det är bröder och systrar i tron det handlar om...

Den filmen har jag inte sett. 

Vi behöver varken anpassa oss till några andra eller gå vår egen glada väg rakt i fördärvet... Jag har hela tiden varit emot EU-medlemskapet, just för att jag anser att vi ska få fatta våra egna beslut, i varje enskild fråga.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?