• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-19 12:40:24 följande:
    Men det lustiga är att de som säger så gärna bedömer hela sd-partiet efter  vad några enskild idioter gjort ( som fö är utrensade ur partiet till stor del)

Kan inte låta bli att le åt logiken.
    Ja, så kan det säkert vara - men i så fall är det delvis självförvållat.

Om vi begränsar oss till Familjeliv där åtminstone de flesta diskussioner finns bevarade - så skulle jag vilja påstå att det nästan undantagslöst är så att forumets mer resonabla sverigedemokrater aldrig bemöter uttalanden från mindre resonabla och tydligt rasistiska skribenter som åtminstone påstår sig vara sverigedemokrater.

Det finns ett gammalt socialdemokratiskt uttryck "lössen i den röda fanans veck" som syftade på att det var viktigt för arbetarrörelsen att hålla tydligt avstånd till kommunismen. 

Vad det är för färg på SD:s fana behöver vi inte gå in på - men för mig som icke-sverigedemokrat så har jag svårt att se annat än löss som kryllar i den fanan.

Det senare tycks också vara något som Åkesson förstått - att allmänhetens bild av SD  präglas av lössens aktiviteter. Och om SD någonsin ska ha en möjlighet att få något inflytande så måste partiet komma tillrätta med lössen - och frågan är vad som skulle återstå i så fall.

Frågan om hur mycket invandring Sverige kan klara av - handlar inte nödvändigtvis om annat än ekonomiska bedömningar.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-19 09:39:06 följande:
    Har en bekant i storstan som med lite tur har fått en väg från och till arbetet som inte kantas av mer än tre fyra tiggare och inga sovplatser heller så hen har ju en annan bild av eländet än den som jobbar så att den måste sick-sacka mellan skiten och som ständigt får en pappmugg upptryckt i ansiktet .

Så går han hem efter jobbet och är inte ute så mycket, vilket gör att han inte ser så mycket av hur det ser ut, och frågar du han så får du svaret att neej sååå farligt kan det väl inte vara.

Så allt beror på ju på hur många man pratar med och hur mycket man själv rör sig ute och hur mycket man läser och tar in informationen...man kan få olika bilder då.
    Ja, och har man dessutom en söt, blond dotter så kan man få en riktigt otrevlig bild genom hennes upplevelser... Död 

Jag har länge försökt förklara för Dorian, att det han ser som en man i sin bästa ålder, och som dessutom antagligen själv uppfattas som en utlänning vid första ögonkastet (och alltså inte en "svennejävel" som man kan misshandla och råna), inte är hela sanningen.

Precis på samma sätt som en mycket tjock eller vanställd människa ofta stöter på hån, skratt, öknamn o.s.v. när han/hon rör sig på stan - sådant som den med normalt utseende och självsäkert uppträdande aldrig behöver vara med om. Den sistnämnde kan då gå genom livet i tron att människor är ganska hyggliga för det mesta...
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-19 14:38:07 följande:
    Ja, och har man dessutom en söt, blond dotter så kan man få en riktigt otrevlig bild genom hennes upplevelser... Död 

Jag har länge försökt förklara för Dorian, att det han ser som en man i sin bästa ålder, och som dessutom antagligen själv uppfattas som en utlänning vid första ögonkastet (och alltså inte en "svennejävel" som man kan misshandla och råna), inte är hela sanningen.

Precis på samma sätt som en mycket tjock eller vanställd människa ofta stöter på hån, skratt, öknamn o.s.v. när han/hon rör sig på stan - sådant som den med normalt utseende och självsäkert uppträdande aldrig behöver vara med om. Den sistnämnde kan då gå genom livet i tron att människor är ganska hyggliga för det mesta...
    Sant.

Men man kommer ju en bra bit genom lyhördhet, prat med många, ett finger i luften för att se var det blåser kort sagt...då kan man ju få allas uplevelser av läget.Nackdelen är attt man då kan uppfattas som lite väl krass och realistisk... :)
  • Jeaninne
    Esoada skrev 2014-07-19 16:24:47 följande:

De vill inskränka aborträtten

Jag tycker att aborträtten borde diskuteras faktiskt. Det är ytterst få länder som har fri abort så långt upp i veckorna som vi, och som dessutom kan ge dispens ända till en vecka då det är farligt nära att barnet ska klara sig utanför livmodern. Personalen som måste arbeta med dessa sena aborter mår oftast väldigt, väldigt dåligt. 
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-19 16:19:35 följande:
    Sant.

Men man kommer ju en bra bit genom lyhördhet, prat med många, ett finger i luften för att se var det blåser kort sagt...då kan man ju få allas uplevelser av läget.Nackdelen är attt man då kan uppfattas som lite väl krass och realistisk... :)
    Ja, men jag tror att vissa inte VILL veta. 
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-19 16:27:23 följande:
    Ja, men jag tror att vissa inte VILL veta. 
    Nej det har du helt rätt i.
  • Esoada
    Jeaninne skrev 2014-07-19 16:26:42 följande:
    Jag tycker att aborträtten borde diskuteras faktiskt. Det är ytterst få länder som har fri abort så långt upp i veckorna som vi, och som dessutom kan ge dispens ända till en vecka då det är farligt nära att barnet ska klara sig utanför livmodern. Personalen som måste arbeta med dessa sena aborter mår oftast väldigt, väldigt dåligt. 
    Ja du behöver inte göra abort, men låt andra få ha den rätten!
    Jag tycker aborträtten borde utökas istället
  • Jeaninne
    Esoada skrev 2014-07-19 16:36:11 följande:
    Ja du behöver inte göra abort, men låt andra få ha den rätten!
    Jag tycker aborträtten borde utökas istället
    Till vilken vecka då?

Och vilka barnmorskor och undersköterskor tycker du att man ska tvångskommendera till att ta hand om fostren, som flämtar efter luft när de kommer ut, och vill leva..?
  • Esoada

Till vecka 24 utan socialstyrelsens godkännande Glad

Svar på tråden Varför hatar folk SD?