• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-17 10:53:18 följande:

Givetvis ska ungen jollra på svenska innan den får PUT.

Suck- kan vi hålla oss till realistiska kommentarer nu?

Diskussionen mellan Jeaninne, Flash Gordon och mig - som du gav dig in i - handlade om huruvida en person född i Sverige skulle kunna förlora sitt medlemsskap. Då skrev du att de inte skulle få det automatiskt utan bevisa sig först. Hur ska jag förstå detta? Ska jag utgå från att du inte vet vad du skriver?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-08-17 10:11:10 följande:

Reinfeldt sa det tydligt under sitt sommartal: Flyktinginvandringen kommer att kosta och det kommer inte att finna spengar till reformer.

I klartext: Fler äldreboenden eller fler flyktingar.

Sd föredrar fler äldreboenden. Sjuklövern föredrar fler flyktingar.

Du tror alltid blint på vad Reinfeldt säger?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Gert
    Quintus Zebra skrev 2014-08-17 11:09:54 följande:
    Du tror alltid blint på vad Reinfeldt säger?
    Han är ju faktiskt vår statsminister. Men har ljugit i alla år om invandringens kostnader - tills igår, då kom det fram att kostnaderna är omfattande.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-17 10:49:19 följande:
    Läs Jeaninnes svar på ditt inlägg, t.ex. Jag debatterar i tråden, inte bara med dig.
    Jag har både läst och svarat på hennes inlägg till mig.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-17 10:57:47 följande:
    Japp. Som vanligt pekar han ut ett antal områden där han är missnöjd med andra partiers förslag, tilltalar en fördummad publik med "riktiga människor i riktiga Sverige" för att spä på vi-och-de-upplevelsen och ger INGA egna konkreta förslag. Om han sedan är så dum att han tror tt kvotering i bolagsstyrelser bara gynna de kvinnor som kommer in eller att kompensatorisk pedagogik i förskolan bara påverkar barn, eller om han låtsas detta för att han tror att hans publik är så dum, vet jag inte, men i vilket fall är det ju sorgligt.
    Han talar väl ändå om arbetsvillkor i vården, medicinsk forskning som är inriktad mot män och ... ja, några områden till?

Rätt till heltid och nej till delade turer är ju två förslag de har givit.
  • Bejje
    realist14 skrev 2014-08-17 07:37:49 följande:
    Gemensamt med en person eller inte beror ju på människan i stort. Saker kan uppväga ev brister osv....
    Men det är inte en person som skapar problemen, utan en stor grupp.

Och det problemet finns där även om undantag i gruppen existerar, det förändrar liksom inget....och ger nte gruppen något alibi för att bete sig illa.

Vem med ärligt uppsåt vill fungera som alibi för något som ställer till så mycket vansinne i världen.
    De lägger vill lägga extra pengar på områden som mest gynnar kvinnor samt förbättra deras arbetssituation. T.ex. kunna erbjuda anställda inom vård och omsorg heltid om dom önskar det. Det är stora summor som dom avsätter i budgeten för just detta
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-16 17:56:21 följande:
    Hur ska vi kompensera företagen för alla trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnspappor?

Hur hjälper det kvinnor att vara hemma längre? De stora kvinnoproblemen idag är lägre livslön, låg pension och lägre lön för samma arbete - allt kopplat till långa mammaledigheter. Hur blir kvinnornas situation bättre av att detta förstärks?

Att du som privatperson uttalar dig sexistiskt och nedsättande samtidigt som du är aktiv politiker i SD påverkar min syn på dig och partiet, och borde påverka partiets syn på dig.
    Folkpartiet har kommit med ännu ett utmärkt förslag:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19378417.ab

Med delad pension skulle en hustru som varit hemma, och sedan jobbat deltid, ändå få en hygglig pension. Är hon och maken skilda vid det laget, så är det inte mer än rätt att han får avstå pensionspengar - eftersom hon faktiskt var hemma och vårdade DERAS barn och hem, och gjorde livet lättare för honom under den perioden!

(Men som vanligt vågar man inte lita på Fp, eftersom det här är just ett sådant förslag som tokfeministerna i partiet skulle vända sig emot DIREKT efter valet... Birgitta Ohlsson släpade ju till och med runt sitt nyfödda barn på jobb i EU-parlamentet... )
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-16 17:56:21 följande:
    Hur ska vi kompensera företagen för alla trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnspappor?

Hur hjälper det kvinnor att vara hemma längre? De stora kvinnoproblemen idag är lägre livslön, låg pension och lägre lön för samma arbete - allt kopplat till långa mammaledigheter. Hur blir kvinnornas situation bättre av att detta förstärks?

Att du som privatperson uttalar dig sexistiskt och nedsättande samtidigt som du är aktiv politiker i SD påverkar min syn på dig och partiet, och borde påverka partiets syn på dig.
    Och angående "sexistiskt" och "nedsättande" så är jag själv kvinna. Det säger väl allt..? Det ÄR inget konstigt - utan helt normalt - att en mamma fokuserar någon annanstans än på arbetet, när hon är gravid samt när barnen är små. Det är bara vi här i Sverige som inte vill erkänna det, eller tillåta det, längre... En normal mamma anser att hennes barn är viktigare än lön och karriär.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-16 18:02:25 följande:
    Jag tänkte väl det... Jag försöker igen:

Gäller detta bara muslimer? Eller även terroristsympatisörer (exv nazisterna som stred i Ukraina) födda i Sverige till finska föräldrar? Eller en terroristsympatisör född utomlands med en svensk förälder? Eller en terroristsympatisör född utomlands till svenska föräldrar? Hur skulle, i detta sammanhang, min finska pappa och ryska farmor påverka min medborgerliga status? Och hur ska detta hållas koll på? 1:a och 2:a klassens medborgare? En siffra i passet? En symbol på kavajslaget?
    Jag säger ju att det inte går att göra gränsdragningar, så där enkelt. JAG kan inte sitta vid datorn och göra det. MEN jag anser att en vattendelare måste vara, om terroristen ifråga kan anses bli farlig för OSS - när och om han får komma tillbaka hit.

De som har åkt till Ukraina har ju ingen anledning att spränga av bomber mot svenskar, såvitt vi vet. I dagsläget har inte heller några finländare eller ryssar anledning att göra det. Men OM det i framtiden skulle uppstå en konflikt mellan t.ex. Sverige och Ryssland, så måste vi naturligtvis bli mer restriktiva mot dom som har ryskt ursprung OCH väljer att ansluta sig till någon slags rysk armé som arbetar emot Västländerna... eller vad nu den konflikten kan komma att gälla. Det är inte statiskt!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?