• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-17 01:45:51 följande:
    Men det där är ju inga förslag eller åtgärder. Det är ju bara åsikter. Det jag saknar från SD - och nu dig - är en konkretiserad politik. Hur ska de satsa på kvinnor? Jeaninne, ovan, aktiv SD-politiker, har ju precis gett exempel på åtgärder som syftar till att försämra kvinnors villkor och ekonomi.
    Det du säger nu, är ju samma sak som att kvinnor inte vet sitt eget bästa. Eller hur..? Kvinnor kan inte själva väga fördelar och nackdelar emot varandra, när det gäller att stanna hemma en längre tid med barnen än den officiella föräldraledigheten medger. Utan samhället måste bestämma detta ÅT dom..?

Med en sådan kvinnosyn undrar jag försynt - tycker du att kvinnor ska ha rösträtt..? Om de inte ens klarar av att bestämma över sina egna liv, så verkar det oansvarigt att låta dem rösta om statsangelägenheter, menar jag... Obestämd
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-08-17 07:46:07 följande:

Du menar det är få plan som blir kapade öht.

Om händelser sker utifrån en religiös övertgelse och den religiösa övertygelsen härskar i det länder där araber bor, för att ta ett exempel.

Är det inte då väldigt patetiskt att börja  visitera alla lite random för att vara pk, och på så sätt få sämre effekt av den kontroll man gör. Vilket i förlängningen drabbar människor som kan råka ut för dem...

Du är inte med i spelet överhuvudtaget, om du tror att det uteslutande står mellan fokus på nidebilder och random stickprov. Man märker uppsåt via beteende - polis, säkerhetstjänst, livakter med mera använder samtliga denna metod för att kunna ligga så nära steget före de överhuvudtaget kan - och vi har idag möjligheten att använda teknik som avslöjar mänskligt uppsåt avsevärt enklare än någonting annat. Säkerhetspersonal som går runt med ett primärt fokus på nidebilder ska ha sparken, omgående, för de missar mer än lovligt mycket för sin tjänsteroll med ett sådant tunnelseende.

Och nej, den aktuella övertygelsen härskar ingenstans - det är islamska sekter som sticker ut med dessa odåd. Har sverigedemokrater dåligt med arbetsminne mellan öronen eller beror det här ivriga behovet, av att klumpa ihop alla muslimer till en enda homogen grupp, på någonting annat märkligt? Häng med för fan..
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-08-17 07:51:24 följande:

SD är rätt nya. Låt dem ha några generationer på sig, det kommer bli skitbra i slutändan.

Denna slogan används ju rätt ofta i andra sammanhang, hm, så då borde den kunna användas även här eller hur.

Som jag ser det så har de all möjlighet i världen att göra det bra - men de envisas med att snubbla över sin egen fot.

Deras ideer är även sorgligt utdaterade (som nationalism) liksom deras bild av svensk gemenskap. Svensk gemenskap bygger inte på kultur och tradition samt nationell tillhörighet (det är bara sverigedemokraternas vision och dröm) - utan svensken har primärt en INTELLEKTUELL gemenskap. Det blir så i en nation som har legat i lång fred med omvärlden (läs: utan behov utav nationalism) och som har en hög utbildningsnivå. DET ger "ursvensken" en STARK gemenskap, inte vimplar och Små Grodorna. Det här missar Sverigedemokraterna i beklaglig magnitud, för inte kan de ena ett folk på enbart ett vis som STÅR UNDER SVENSKEN.

Har dock inte allt för mycket emot nationalism, det har sin plats ilagom proportion - men den som inbillar sig att flaggor och andra imaginära värden kan binda ihop det svenska folket bättre än det intellektuella forumet, går i sömnen även vaken..
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-17 20:24:26 följande:

Och angående "sexistiskt" och "nedsättande" så är jag själv kvinna. Det säger väl allt..? Det ÄR inget konstigt - utan helt normalt - att en mamma fokuserar någon annanstans än på arbetet, när hon är gravid samt när barnen är små. Det är bara vi här i Sverige som inte vill erkänna det, eller tillåta det, längre... En normal mamma anser att hennes barn är viktigare än lön och karriär.

Sexist kan man vara oberoende av kön.

Det är bara vi i Sverige som inte vill erkänna det? Landet med den generösaste föräldraledigheten? Och med lagstadgad rätt att gå ner i tjänst när barnen är små.

Det är också fullt normalt att en pappa vill vara delaktig i sina barns liv.
  • kewin

Det jag ogillar med SD är att de vill förbjuda tiggeri men det är väl en smäll man får ta antar jag, de vill faktiskt införa ordning och reda i detta land.

• Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-17 20:40:15 följande:

Det du säger nu, är ju samma sak som att kvinnor inte vet sitt eget bästa. Eller hur..? Kvinnor kan inte själva väga fördelar och nackdelar emot varandra, när det gäller att stanna hemma en längre tid med barnen än den officiella föräldraledigheten medger. Utan samhället måste bestämma detta ÅT dom..?

Med en sådan kvinnosyn undrar jag försynt - tycker du att kvinnor ska ha rösträtt..? Om de inte ens klarar av att bestämma över sina egna liv, så verkar det oansvarigt att låta dem rösta om statsangelägenheter, menar jag...

Du föreslår en politik som ska låsa kvinnor ute från arbetsmarknaden, göra dem beroende av en mans försörjning och skicka dem till livslång fattigdom och ifrågasätter min kvinnosyn!?

Partipolitik bygger på att skapa det samhälle man anser bäst. Det samhälle jag anser vara bäst är det där människor kan göra sina livsval oberoende av kön.

Jag tror inte på förlängd tid hemma med föräldrar. Vi ser, även i PISA, att barn som gått länge i förskolan når bättre kunskaper. Det finns också privatekonomiska och värdegrundsmässiga fördelar med en jämnare fördelad föräldraledighet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-17 20:42:39 följande:

Ja, exakt! "Kunigunda" skulle nog inte heller tycka det, när det var just hennes barn som hade avlidit i ett kapat plan...

Som övriga Sverigedemokrater kombinerar du exempel på bottenlös okunnighet (tidigare) med exempel på sanslöst dålig smak och stil. Så vansinnigt plumpt och ouppfostrat att skriva ett inlägg om min reaktion vid mina barns våldsamma död. Skäms! Och du har mage att använda ord som "kvinna", "mamma" och "naturligt" i samma mening. Du måste ha en empatisk störning!
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-08-17 20:22:33 följande:
    Folkpartiet har kommit med ännu ett utmärkt förslag:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19378417.ab

Med delad pension skulle en hustru som varit hemma, och sedan jobbat deltid, ändå få en hygglig pension. Är hon och maken skilda vid det laget, så är det inte mer än rätt att han får avstå pensionspengar - eftersom hon faktiskt var hemma och vårdade DERAS barn och hem, och gjorde livet lättare för honom under den perioden!

(Men som vanligt vågar man inte lita på Fp, eftersom det här är just ett sådant förslag som tokfeministerna i partiet skulle vända sig emot DIREKT efter valet... Birgitta Ohlsson släpade ju till och med runt sitt nyfödda barn på jobb i EU-parlamentet... )

Delad pension vid skilsmässa?

Ett jä*la tamt petande i smådetaljer i hörnen som lämnar ex sambor utanför.
    .
    .
    Inför frivillig sambeskattning istället. I kombination med delade pensionspoäng.

Han och hon beskattas tillsammans för familjens totala inkomst och deras pensionspoäng delas 50/50 mellan dem bägge - oavsett vem som jobbar in pengarna och pensionen.
  • overdose
    Kunigunda skrev 2014-08-17 23:07:54 följande:
    Som övriga Sverigedemokrater kombinerar du exempel på bottenlös okunnighet (tidigare) med exempel på sanslöst dålig smak och stil. Så vansinnigt plumpt och ouppfostrat att skriva ett inlägg om min reaktion vid mina barns våldsamma död. Skäms! Och du har mage att använda ord som "kvinna", "mamma" och "naturligt" i samma mening. Du måste ha en empatisk störning!
    Det känns som att du är full av hat. Du skriver , övriga Sverigedemokrater. Har du verkligen träffat alla?

Vi vill väl inte ha en värld full av fördomar? ;)

• Quintus Zebra
    Jeaninne skrev 2014-08-15 15:43:55 följande:
    Det är väl ingen hemlighet att det är det vi strävar..? Det borde ALLA göra. Men NEJ något sådant dokument har jag inte tillgång till. Du får läsa partiprogrammet, som dock är lite PK-fierat!
    Jeaninne skrev 2014-08-15 17:18:52 följande:
    Fast du, jag tror inte att våra väljare kommer att gråta om det inte blir några fler muslimer här... Obestämd

Det vet jag inte. Men om jag får försvara SD´s väljare lite så tror jag ju att det finns rätt många som inser problemen med det du föreslår.

Att negativt särbehandla människor enbart på grund av religion, att förvägra dem inträde på grund av att de är muslimer, strider inte bara mot svensk lag utan även mot internationella överenskommelser.

Jag tror ju att det finns en del som funderar på att rösta på SD samtidigt är medvetna om riskerna med att bygga ett samhälle där vi värderar människor efter religion?

Tror du på allvar att det inte är en del av SD´s möjliga väljare är tillräckligt insatta i historia för att minnas vad för samhällen som har spats när man har behandlat människor på detta sätt?

Finns det enligt dig inga möjliga SD-väljare som är kritiska mot samhällen där myndigheter och tull blir tvingade att bryta mot FN´s definition av rasism?

Det finns inga möjliga SD-väljare som vet hur svårt det är att veta vem som är muslim, som tycker det är fel att döma alla muslimer för några människors brott? Inga SD-väljare som ifrågasätter hur många "icke muslimer" som ska få straffas för att de verkar "muslimska"?

En sista fråga? Varför tror du i så fall att Åkesson & Co (enligt dig) döljer detta, om väljarna egentligen ä för det?

Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?