• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-15 16:16:59 följande:
    .

Jag blir bara mer och mer trött på det där konspirations- och kollektivt bedtraffande partiet som kallas för Sverigedemokraterna. Är inte det minsta stolt över svenskar som påstår saker om folkgrupper utan belägg och som vill straffa dem med metoder som är allt annat än hederligt och civiliserat. Men man kan tryggt konstatera att ni iallafall är relativt få..

Men har det med det att göra, det känsliga att det är "folkgrupper".

Hade samma scenario utspelat sig, men att dessa vore blandad kompott av människor från jordens alla hörn....hade det blivit en annan diskussion då och en plötslig ok-stämpel på oron?

• realist14
    Flash Gordon skrev 2014-08-15 17:21:42 följande:

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.
    Men är det inte det som är problemet, att det ska till en lång period av vakum utan beslut och realism bara för att snälla sverige ska landa-mentalt.
    För att vi inte får/kan/törs vara proaktiva och riskera att vara överdrivna hellre än att skapa oss problem som vi sedan aldrig kan ta oss ur.
    Kan man göra ett bra jobb utan att vara lite lätt överdriven  öht i det fallet?

Lite som en filmscen där presidenten bevakas av sina vakter på ett evenemang, de har råkoll och minsta misstänkta gest från någon och de har totalfokus på den personen.

Skulle sveriges pk-elit vara livvakter åt presidenten så skulle det se lite annorlunda ut.
    - Du det står en kille där nere med ett misstänkt föremål under jackan och han ser nervös ut och svetten rinner och han tittar på klockan stup i ett...
    - Nej det är säääkert ingen fara, nu ska du inte vara så öööverdriven, tagga ner nu, taskigt att hänga ut någon sådär utan att veta säkert.
    - Men nu lämnade han över något till en förbipasserande, de gjorde ett tecken till varandra, detta ser inte bra ut, vi måste ingripa!
    - Nääeee sluta nu, bara för att någon passerade, han skuffade nog bara undan killen, du måste ju veeeta innan du gör något.

Ja hur den historien slutar kan alla lista ut kanske.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-15 17:39:52 följande:
    Vill inte blanda någonting utan ställde frågor angående kompetens i förhållande till en aktiv sverigedemokrat här, om du då finner tankegångarna hållbara hos denna och en naturlig följdfråga vore om du ser samma resonsmönster i det övriga partiet också (vilket jag gör, retoriken och konperationsteorierna verkar genomgående i stort för partiet).

Vad USA gör och har gjort politiskt är ovidkomligt. Det är inte heller ett sunt föredömme för Sverige..
    Nog tycker jag det kan vara sunt beteende att göra en riskbedömning utifrån grupptillhörighet. Inte enbart utifrån grupptillhörighet, men som en mer eller mindre betydelsefull komponent.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-16 05:05:43 följande:
    Men du begriper uppenbarligen inte skillnaden mellan att "tillåta" och att "förespråka".
    Nja, jag skulle närmast vilja likna ditt uppträdande i den här tråden vid en bjäbbande knähund - ilsken som tusan, tills man tar ett steg emot  den, då den flyr med svansen mellan benen. Men man hinner knappt tänka "så skönt" - innan hen är där igen och bjäbbar. Och så upprepas proceduren.

En knähund som i ett trängt läge flyr till Metapedia för att finna trygghetSkrattande

Nåja. Du anser att lagstiftningen avseende barnaga inte behövs samt att barn inte skadas av en dask i stjärten. Som jag skrev tidigare så finns det tyvärr alltför många exempel på barn som farit mycket illa fysiskt och psykiskt av att ha haft oturen att växa upp hos föräldrar som tar till våld mot dem - men kallar detta "en dask i baken".

Jag tycker att det är bra att samhället mycket tydligt markerar i lagstiftningen mot barnmisshandel - och efter vad jag kan förstå finns det ett fullständigt konsensus i riksdagen om detta - inte ens SD lär väl föreslå att man ska avskaffa lagstiftningen mot barnaga.
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 09:05:10 följande:
    Nog tycker jag det kan vara sunt beteende att göra en riskbedömning utifrån grupptillhörighet. Inte enbart utifrån grupptillhörighet, men som en mer eller mindre betydelsefull komponent.
    Ja, det är ju liksom inte speciellt konstigt att folk med arabiskt utseende kollas extra mycket på flygplatser...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-08-16 08:18:41 följande:

Men har det med det att göra, det känsliga att det är "folkgrupper".

Hade samma scenario utspelat sig, men att dessa vore blandad kompott av människor från jordens alla hörn....hade det blivit en annan diskussion då och en plötslig ok-stämpel på oron?

Nah, för min del så intygar "folkgrupp" mer att det handlar om många människor. För en sverigedemokrat verkar dock begreppet intyga att det är fritt fram att dra gruppen över en och samma kamm (menar inte att specifikt du gör detta, menar det i allmänhet med få uppkevda undantag i praktiken). Sedan så ÄR gruppen "muslimer" en "blandad kompott av människor från jordens alla hörn" men så hanteras de inte av sverigedemokrater.

Fenomenet religion bygger inte heller upp broar hur som helst, även om religionen och dess kultur hamnar i samma kategori. Känner exempelvis du att du skulle ha mer gemensamt med en sekulariserad muslim i Sverige som jobbar på Nordea eller med en Grand Wizard inom Kuk Klux Klan som bor i Amerika och som säljer "moonshine" för inkomsten? Enligt retoriken som många sverigedemokrater använder så skulle du allså, ofelbart, ha mycket mer gemensamt med denna Grand Wizard - för att ni har ett närmare kulturarv på, öhm, kulturkartan (kristet och västerländskt).

Svara ärligt, dömer dig inte. Jag tror att många konflikter skapas i huvudet och inte ens skulle uppstå i faktisk praktik. Liksom bara degenererande, i stort, att då utgå ifån att en konflikt finns där, innan man träffat några eller en specifik person.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 05:14:31 följande:

Jag tycker att vi i första hand ska vara mycket mer restriktiva med att ge ut medborgarskap. Det ska vara en YNNEST som man får efter många år, när man visat att man kan språket, kan reglerna i samhället, är laglydig och hederlig, försörjer sig själv och sin familj, uppfostrar sina ungar till goda och välanpassade svenska medborgare...

Så då tycker du inte att man ska kunna bli av med sitt medborgarskap?
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-16 05:09:14 följande:

Du argumenterar mot/med dig själv, märker jag. Så praktiskt!

Du "hittar på" vad JAG tycker och sen argumenterar du mot det.

Nej. Som jag skrev, och som någon läskunnig kan förklara för dig, så gissade jag och frågade om det var så du menade.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 09:05:10 följande:

Absolut, alarmet går mer igång när man vill göra nationsöversträckande politik av det hela och påverka allt ifrån juridik till rörelsefrihet via det. Har vi inte politik för att vi just har insett att våra instinkter inte riktigt duger/fungerar att bygga upp samhällen på?

Sverigedemokraterna vill liksom inte se upp med något eller ha med dessa komponenter i någon slags diskussion eller översyn - utan de vill direkt lagstifta och direkt förändra politiken utifrån dessa instinkter. Det är lite som att M skulle vilja lagstifta och förändra politiken så att landet känns mer obekvämt att leva i för specifikt V, med motivationen "- V-människor ställer till med problem.". Det är varken rättvist, demokratiskt eller genomtänkt - och reptilhjärnan bör inte få styra länder..
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-08-16 08:14:06 följande:

Kunskap och viljan.

Visst, ingen kanske vet alla siffror exakt.

Men detta är så allvariga saker.

Lite som att det luktar bränt i ett trähus.....nog föredrar jag en som tar det på allvar och verkligen kollar upp det på alla sätt, än de som rycker på axlarna och börjar oja sig om att det är öööverdrivet, det brinner sannolikt inte i huset utan utanför och huur många bränder är det i hus egentligen och åååh vad det överdrivs det är nog någon som grillar.

Bättre med koll än likgiltighet.

Det räcker också att en enda av de våldsglorifierande, paranoida högerextrema som tränger fram ur den svenska, och framförallt den skånska, myllan har den kunskapen och viljan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?