• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tiny578

Denna världen har alltid hatat de som står upp för sanningen, inget förändrat sedan Jesus tid.

Ingen glömmer sanningen folk blir bara bättre på att ljuga för sig själva.

• Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-16 17:13:59 följande:
    ...är det f.ö. detta synsätt du menar gör SD till ett kvinnoparti som vill kvinnor väl? Eller håller du inte med det parti du som aktiv politiker representerar?
    Jag uttalar mig nu som privatperson. MEN Sd vill ha ett förstärkt vårdnadsbidrag samt även se över andra lösningar, som kan underlätta för mammor att vara hemma längre. Detta är inte bara positivt för familjerna som utnyttjar det, utan även för företagen som slipper ett antal trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnsmammor... Win-win!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 17:26:17 följande:
    Det finns en ganska enkel och tydlig gräns.

Antingen föds man in i ett medborgarskap eller så ansöker man om ett.

Beviljade medborgarskap bör lämpligen kunna dras tillbaka i vissa fall. Funkar i bland annat UK och Tyskland(?) så det borde fungera här.
    Jomen det låter vettigt. Även om jag någonstans tycker,  att när det gäller just krigs- och terrorbrotten, så HJÄLPER det inte att den unge mannen är född här. Åker han frivilligt till sitt hemland eller ett annat muslimskt land, för att lära sig och tillämpa terrormetoder, så kan han stanna där sedan... Och inte komma och skrika på hjälp av svenska UD och våra advokater... För den individen har ju uppenbarligen aldrig blivit svensk annat än på papperet.

(Fast jag vet inte om det är juridiskt hållbart, för det BLIR svårt med gränsdragningarna - det blir det.)
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:46:49 följande:

Jag uttalar mig nu som privatperson. MEN Sd vill ha ett förstärkt vårdnadsbidrag samt även se över andra lösningar, som kan underlätta för mammor att vara hemma längre. Detta är inte bara positivt för familjerna som utnyttjar det, utan även för företagen som slipper ett antal trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnsmammor... Win-win!

Hur ska vi kompensera företagen för alla trötta, lågpresterande, ständigt sjuka och vabbande småbarnspappor?

Hur hjälper det kvinnor att vara hemma längre? De stora kvinnoproblemen idag är lägre livslön, låg pension och lägre lön för samma arbete - allt kopplat till långa mammaledigheter. Hur blir kvinnornas situation bättre av att detta förstärks?

Att du som privatperson uttalar dig sexistiskt och nedsättande samtidigt som du är aktiv politiker i SD påverkar min syn på dig och partiet, och borde påverka partiets syn på dig.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:49:54 följande:

Jomen det låter vettigt. Även om jag någonstans tycker,  att när det gäller just krigs- och terrorbrotten, så HJÄLPER det inte att den unge mannen är född här. Åker han frivilligt till sitt hemland eller ett annat muslimskt land, för att lära sig och tillämpa terrormetoder, så kan han stanna där sedan... Och inte komma och skrika på hjälp av svenska UD och våra advokater... För den individen har ju uppenbarligen aldrig blivit svensk annat än på papperet.

(Fast jag vet inte om det är juridiskt hållbart, för det BLIR svårt med gränsdragningarna - det blir det.)

Jag tänkte väl det... Jag försöker igen:

Gäller detta bara muslimer? Eller även terroristsympatisörer (exv nazisterna som stred i Ukraina) födda i Sverige till finska föräldrar? Eller en terroristsympatisör född utomlands med en svensk förälder? Eller en terroristsympatisör född utomlands till svenska föräldrar? Hur skulle, i detta sammanhang, min finska pappa och ryska farmor påverka min medborgerliga status? Och hur ska detta hållas koll på? 1:a och 2:a klassens medborgare? En siffra i passet? En symbol på kavajslaget?
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:41:06 följande:

Fast jag råkar då veta att personer med semitiskt utseende och/eller namn kontrolleras noggrannare. Även SÄPO har koll på människor av vissa ursprung, mer än andra. Att kontrollera alla lika mycket skulle skapa ännu längre köer och mer förseningar i flygtrafiken än idag.

Och "beteende"..? Proffsterrorister har fått lära sig att spela teater. De ser inte skyldiga ut.

Och? Det är en aning skillnad på SÄPOS aktiviteter och vad som bör vara praxis i det offentliga rummet.

Haha, ja, för "proffsterrorister" uppfyller säkerligen Sverigedemokraternas nidebilder av terrorister. Beteendevetenskapen och framförallt teknologin som har uppstått i dess spår under modern tid, är givetvis alltid att föredra framför nidebilder och sverigedemokratens magkänsla. Håller du inte med så har du missat mer än lovligt mycket.. Idag har vi teknik som analyserar allt ifrån puls till mikromimik och stresshormoner - och där ligger framtidens säkerhet, snarare än i Sverigedemokraternas "affischer" på hur terrorister "ser ut".

Var det inte du själv som skrev att terroristerna med mera ligger steget före? Det ter sig rätt lustigt, om då samma person menar att rikets säkerhet hänger på nidebilder av hotet.

Du har inte bara förslag på förlegade metoder utan du lyckas även förmedla dem väldigt tarvligt. Är det det här som Sverigedemokraterna har att erbjuda Sverige i säkerhetsfrågor, på flygplatser - en bunt nidebilder och att de följs upp i praktik? Tillåt mig att skratta, högt. Ni ligger efter..
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:46:49 följande:

Får passa på och fråga dig som privatperson här - just vad driver din syn på att "män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor" (har sett mycket av detta i din diskussionsdel här i tråden)?

Jag kan nämligen inte komma fram till många andra alternativ än att blott äggstockar och pungkulor driver detta behov - att det kliniskt bottnar i en attrationsfråga. Frågan är då, om inget annat alternativ ges eller om slutsatsen här inte kan kritiseras i sig, om behovet av att kunna bli kåt på ALLA i sin omgivning (av motsatt kön tänker jag då) faktiskt är en såå nödvändig faktor att den ska ha politiskt utrymme?

Du själv har förklarat dig som en amerikansk kulturmotståndare, på grund av just deras sexexponering - varför det är så intressant att analysera behovet av att "män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor". Så vad beror behovet på? Fyller det överhuvudtaget en praktisk funktion utöver attraktionsområdet? Förklara gärna..
  • Bejje
    Kunigunda skrev 2014-08-16 14:34:54 följande:
    Nej. Det är inte heller konstigt att finnar ofta möts av fördomar om alkoholism. Att kvinnor i åldrarna 25-35 förbises vid vissa rekryteringar utifrån risken för barnafödande. Att svarta unga män skjuts ihjäl av amerikansk polis. Etc. Orsaken stavas djupt rotade fördommar, inte gudomlig insikt och sanningstörst.
    Tycker SD och Jimmie Åkessons tal har varit mycket tydliga med vad SD vill göra med politiken. Visst klagar dom på vad som är fel med nuvarande politik också, men de har klara mål med vad de vill göra åt saken.
  • Bejje
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 16:14:27 följande:

Alla hatar inte SD, uppenbarligen, men jag gissar att just denna var ganska otippad av väldigt många:
    http://instagram.com/p/rwo1LYRyTW/

Nej det var inget nytt. Finns många icke vita och invandrare som röstar på SD. Bara för att man är från ett annat land eller har annan hudfärg betyder det inte att man tycker att nuvarande oansvariga invandringspolitik är OK.

SD bara ökar och ökar i alla opinionsundersökningar och fortsätter trenden så kommer SD minst dubbla sitt resultat från förra valet eller kanske till och med trippla resultatet. C och KD däremot ser det mörkt ut för som troligen kommer åka ur riksdagen.
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-16 21:22:00 följande:

Tycker SD och Jimmie Åkessons tal har varit mycket tydliga med vad SD vill göra med politiken. Visst klagar dom på vad som är fel med nuvarande politik också, men de har klara mål med vad de vill göra åt saken.

Nå. Då så. Bevisa att jag har fel. En liten lista? 5 bästa?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?