• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    goodasgold skrev 2014-08-19 18:34:55 följande:

De flesta SDare kanske inte är rasister men har en empatistörd inställning mot sina medmänniskor.
    När miljoner folk är på flykt från besinningslöst mördande så väljer SD parollen "hjälp folk på plats", hur då?, läget är akut nu.

Hjälpa folk "på plats" torde väl ändå avse flyktingläger i Turkiet, Jordanien, Libanon osv ... ?
  • Flash Gordon
    FDFMGA skrev 2014-08-19 14:00:46 följande:
    Mm, det måste te sig väldigt märkligt om man har uppfattningen att det är antingen eller som gäller - ungefär som när sektledarna babbade loss ordentligt på Kungsgatan och förklarade för en svensk och kurd att Sverige är toksektens land och att han skulle passa sig med att ifrågasätta SD-sekten.

Jag delar inte sektens syn på svenskhet - så för mig finns det inte något antingen eller - utan bara ett både och.

Ja, FP-politikern är kurd. Jag förstår att det är ett problem för dig och att du då uppfattar det som att han inte kan vara svensk.

Så svaret på din fråga är att jag nog hade invänt mot en anhängare till SD-sekten som pekat ut mannen som kurd - men då utgår jag från att det hade följts av påståendet att han därför inte kan vara svensk.
    Bara kul att se dig dra etnicitets-kortet - när det passar ditt syfte.
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-19 22:04:58 följande:
    Tomte 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-19 21:41:56 följande:

Ser inget större problem med Sverigedrmokraternas invandringspolitik ...
    Oups!

Se där ett oväntat uttalande från en av de mer idoga SD-motståndarna i tråden!

Du har alltså inga större problem med den invandringspolitik som SD förespråkar? Är det rätt uppfattat?

Du skulle vara OK med skärpningar och inskränkningar? Idag talar Jimmie om "ett nytt Luciabeslut", till exempel.
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-31 11:37:28 följande:

De första två styckena i ovanstående är ju mer än lovligt självgoda.

Visst fan är det så att den som anför statistik i ett argument också har att hänvisa till den. Och nej, att skicka över en lunta "papper" och säga "läs den" för att det någonstans i myllret av information möjligen finns något som är relevant för argumentationen räcker inte.

Vad gäller den vrickade våldskulturen är den dessutom långt ifrån endast svensk utan gäller oftast i betydligt högre grad i ett antal av de länder från vilka vi tar emot flest invandrare och utövare av den där religionen som är så fredlig och inget alls att vara rädd för. Men det missar du också i din iver att kasta skit på "det svenska"

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-03 17:39:54 följande:

Du kan fan inte argumentera överhuvudtaget. Att "du påstår" något betyder nada. Niente. Nichts.

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:43:52 följande:

Käkat drygsoppa till middag i dag (också)?

Och sedan, till en annan:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-19 17:43:26 följande:

Du väljer den vägen, helt otippat. Hån och arrogans.

Stringent!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Kunigunda skrev 2014-08-19 22:45:59 följande:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-03 17:39:54 följande:

Du kan fan inte argumentera överhuvudtaget. Att "du påstår" något betyder nada. Niente. Nichts.

Och sedan, till en annan:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-19 17:43:26 följande:

Du väljer den vägen, helt otippat. Hån och arrogans.

Stringent!
    Oj, ja när det kommer från en elitdebattör som du kan jag inte känna mig annat än hedrad. Speciellt som precis allt jag skrivit om din argumentationsteknik ovan är med sanningen överensstämmande.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-19 22:04:58 följande:
    Nja, jag har inga problem med att en kurd kan vara svensk - och just därför har jag heller inga problem att nämna ursprung på en svensk när det är relevant.

Lapsusen i ditt resonemang är att du utgår från att jag tänker som du - men jag är inte sverigedemokrat eller SD-kramare - och börjar alltså inte bildligt talat tugga fradga när någon påstår att en kurd kan vara lika svensk som jag.

Dessutom tror jag att du inte heller har förstått betydelsen av begreppet "etnicitetskortet" - det är visserligen inte min hemmaplan eftersom det närmast är sverigedemokratiska - men jag uppfattar det som SD-sektens sätt att påstå att man är kulturrelativist.

Det är många år sen jag flyttade från min hemstad, inte desto mindre håller jag fortfarande på ett helt annat fotbollslag än de Allsvenska lag som spelar här - trots att min hemstads harvar runt i de lägre serierna.

Vad jag försöker förklara är att man alltid har sitt ursprung med sig - och att det inte finns något kulturrelativistiskt i att förklara att en svensk som ansluter till peshmergastyrkorna är kurd eller att en annan svensk som har synpunkter på dem som strider för Isis-sekten också är kurd.

Du har ju en skiljelinje mellan SD-sektens sätt att se på assimilation och svenskens att se på integration. Lite förenklat innebär toksektens svenskhet att främmande element ska sudda ut sitt ursprung medan integration innebär att man behåller sitt ursprung men blir en funktionell del av något annat.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rataxes
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-19 23:07:22 följande:
    Det är just den typen av kommentarer som gör att man, även om man allt som oftast inte håller med folk som FMGA om särskilt mycket, faktiskt inser att det ligger något i snacket om att alldeles för många SD-lobbyister inte tillhör de allra mest klipska i samhället.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Digestive
    Sverigedemokraterna 2014 skrev 2014-08-19 21:52:31 följande:

Ok? Du är uppenbarare naivare än Åsa Romson och Annie Lööf tillsammans så tänker inte ödsla någon tid på dig.

Du är nog en sådan som vaknar först då något händer dig själv eller dina nära. På något sjukt sätt avundas jag dig, tänk vad skönt det vore att inte leva i den hårda verkligheten.

Lycka till med livet.

Jag kan sympatisera med dig om du inte tillåts ha ett bredare och/eller fler perspektiv på oliktänkande än såhär. Aja - du vill inte göra praktisk politik utav dessa misstankar och aningar, som de flesta andra sverigedrmokrater här? Det verkar ju vara trenden..

Det samma, det samma..
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-19 22:54:50 följande:

Oj, ja när det kommer från en elitdebattör som du kan jag inte känna mig annat än hedrad. Speciellt som precis allt jag skrivit om din argumentationsteknik ovan är med sanningen överensstämmande.

Du hånar utifrån din gudomliga insikt i och kunskap om främlingar. Andra hånar utifrån bristande kunskap och insikt (och argumentationsteknik). Flott!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?