• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-20 23:13:18 följande:
    Ja, det är liksom lite annat ljud i skällan därifrån nu än från Sandviken och i den där berömda OECD-rapporten och Magnus Betnér och allt vad det nu är som anförts tidigare i den här tråden och andra för att "bevisa" att invandringen inte kostar några pengar.

"Alla" har vetat om att det visst kostar, men ingen i tillräckligt relevant position har erkänt det förrän nu. Det är en rätt anmärkningsvärd vändning. 
    Exakt. Det otäckaste tycker jag är, att så många människor faktiskt gick på budskapet att det var lönsamt... i så många år. Det visar att det är lätt att hjärntvätta det svenska folket. Vi har tyvärr en tradition av det här - att vara lydiga och följsamma mot dom som har makten för tillfället.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-21 08:18:18 följande:
    Visst men vad SD-klanen inte verkar  förstå är att Migrationsverket inte har några inkomster (åtminstone inte några att tala om) - så det gäller generellt att de medel som budgeteras för Migrationsverkets verksamhet kan betraktas som utgifter.

Detta har nog alla förstått - utom toksekten.
    Varför säger du saker som är totalt självklara och försöker få det att låta som att SD folk inte skulle fatta det?

Självklart fattar ALLA att migrationsverket kostar pengar, enorma pengar dessutom. De som fattar det bäst är ju just SD folk, det är snarare omvänt att det finns de på vänsterkanten som inte inser detta eller kanske inser det, men vågar inte erkänna det för sig själv då man inte vill tala om utgifter och flyktingmottagande i samma mening.
  • Bejje
    Jeaninne skrev 2014-08-21 09:08:47 följande:
    Men vadå? VI har ju sagt det hela tiden, att det kostar ENORMA pengar. Det vi står förundrade över nu är att R. äntligen säger det rakt ut. Och precis före valet.
    Precis vad jag också har sagt, men de andra här verkar inte vilja förstå det :)
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-20 23:28:42 följande:
    Vinner han en ny mandatperiod så kan han även leka biznizmän som aldrig förr med skattepengarna och hänvisa gapet i stadskassan till invandringen. Sverigedemokraterna kommer spela det rätt i handen på honom..

Alliansen trollar oss på 30 miljarder om året och då handlar det bara om de 16 största riskkapitalistiska företagen - lägg till resterande samt vanvettiga affärer med statliga företag och det hamnar jämbördes med den initiala kostnaden för invandringen i de mer sansade rapporterna.

Det här led inte stadskassan av tidigare, överhuvudtaget - men det är givetvis specifikt invandringen och uteslutande invandringen som vi känner av idag, när det offentliga börjar lida; det har han ju själv sagt! En sverigedemokrat misstänker och anar även att det är sant, så då är det ju bevisat också, och enbart att återgärda i politisk praktik!

Den här enkelspårigheten fördärvar vår politiska medvetenhet medan stadsministern tackar och bockar.
    Men det spelar ingen roll om det även går pengar till ANDRA onödigheter. Att DESSUTOM ta hit en massa flyktingar försämrar läget ÄNNU mera. Hur svårt kan det vara att förstå..?

Sedan tycker jag också att det ska vara förbjudet med vinster i välfärden, eller att det i alla fall ska regleras och kontrolleras mycket mera än det gör idag.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-21 00:00:21 följande:
    Med tanke på den läsförståelse som flera i tråden uppvisat är det inte direkt chockerande om de inte uppfattat att "alla" medgett att flyktingmottagande kostar pengar även tidigare. Det som framkommit är välmatt de förvirrats av att politiker dessutom resonerat kring den ekonomiska följden av den sammantagna inflyttningen.
    Det är inte Sd:are som har förvirrats - vi har inte LÅTIT oss förvirras! Det är PK-tanterna som har låtit sig förvirras - och politikerna har medvetet förvirrat! Budskapet har HELA tiden varit att invandring inklusive flyktingmottagning är lönsamt på sikt. Varje gång någon har påpekat att "efter X antal år så är så få procent i arbete", så har det också bluddrats bort med skicklig retorik... På något roundabout sätt så är dessa människor lönsamma ändå, typ.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-21 00:01:33 följande:
    Men om man nu ska diskutera invandringens lönsamhet - så är det lika sanslöst som vanligt att det tydligen fanns folk som trodde att det politiskt korrekta Sverige menade att själva flyktingmottagningen i sig är lönsam.
    Väldigt många i "det politiskt korrekta Sverige" som du kallar dem, har faktiskt trott på det.

Dessutom har det bluddrats bort på så sätt, att NÄR Regeringen har redovisat kostnaden för flyktingmottagningen, så har de endast räknat med direkta kostnader som asylutredningen, tiden på asylboendet, SFI och (ibland) det statliga stödet till kommunerna för varje flykting de första två åren. Men de har "glömt" att räkna med alla åren på socialbidrag sedan, alla kostnader för barnens skolgång och utbildning och de vuxnas arbetsmarknadsåtgärder (som oftast inte leder till ett riktigt, avlönat arbete ändå), kostnader för MVC, BVC och förlossning när kvinnorna ska föda sex-sju-åtta barn var här, barnomsorg, sjukvård och mediciner för alla i familjen, och allt annat dessa familjer får helt gratis från vår välfärd...

Den ökade kriminaliteten inte att förglömma... tänk bara vad polisinsatserna, rättsväsendets arbete och tiden på häkten och fängelser kostar! Samt skadorna på brottsoffren!
  • FDFMGA

Tja, jag tycker iallafall att det är oerhört komiskt att SD-sektens anhängare inte ens kan läsa innantill. Migrationsverkets budget är inte hemlig och det är - och har varit - mycket enkelt att ta reda på Migrationsverkets budget.

Man skulle nästan kunna tro att SD-sekten samfällt har en tvingande default på alla datorer som gör det omöjligt att ösa info på andra ställen än i kloaken avpixlat.

Hursomhelst. Anders Borg förklarade igår att Sveriges ekonomi är en av Europas starkaste och att vi står väl rustade inför framtiden.

Jag delar iofs inte riktigt hans uppfattning utan menar att det finns en förfärande okunninghet inom exempelvis SD-sekten - man får väl hoppas att Sd snart har dragit till sig merparten av Sveriges okunniga - annars är risken påtaglig att vi är på väg mot en intellektuell kollaps.

Herregud. Sekten har inte ens klarat av att ta fram Migrationsverkets budget och heller inte förstå att den direkt är korrelerad med antalet flyktingar - man upphör aldrig att förvånas över SD-sektens monumentala okunnighet.

Ja. det där med informationssamhället som man brukar tala om - inte kan man precis påstå att Sd-sekten har integrerats med informationssamhälletSkrattande

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-08-21 09:53:38 följande:

Tja, jag tycker iallafall att det är oerhört komiskt att SD-sektens anhängare inte ens kan läsa innantill. Migrationsverkets budget är inte hemlig och det är - och har varit - mycket enkelt att ta reda på Migrationsverkets budget.

Man skulle nästan kunna tro att SD-sekten samfällt har en tvingande default på alla datorer som gör det omöjligt att ösa info på andra ställen än i kloaken avpixlat.

Hursomhelst. Anders Borg förklarade igår att Sveriges ekonomi är en av Europas starkaste och att vi står väl rustade inför framtiden.

Jag delar iofs inte riktigt hans uppfattning utan menar att det finns en förfärande okunninghet inom exempelvis SD-sekten - man får väl hoppas att Sd snart har dragit till sig merparten av Sveriges okunniga - annars är risken påtaglig att vi är på väg mot en intellektuell kollaps.

Herregud. Sekten har inte ens klarat av att ta fram Migrationsverkets budget och heller inte förstå att den direkt är korrelerad med antalet flyktingar - man upphör aldrig att förvånas över SD-sektens monumentala okunnighet.

Ja. det där med informationssamhället som man brukar tala om - inte kan man precis påstå att Sd-sekten har integrerats med informationssamhälletSkrattande

Är du klar snart?

Du vet lika väl som alla andra att helt oaktat Migrationsverkets budget, som mycket riktigt kan tas fram av vem som helst med några enkla knapptryck, har det sagts eller åtminstone antytts mer eller mindre konstant att invandringen trots detta är en vinstaffär för Sverige rent ekonomiskt. Det vill säga, vinsten man gör i slutändan är betydligt större än de initiala förlusterna hos MV.

Om allt funkade bra skulle det säkert kunna stämma också, men så var det det här med att se verkligheten. Och där är det många fler än "sekten" som fallerar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Bejje skrev 2014-08-21 00:13:53 följande:
    Vad ditt Piff och Puff har med saken och göra förstår jag inte, men men... 

Gällande din andra rad som däremot är lättare att tolka så håller jag delvis med dig om det du säger. Invandring är bra under kontrollerade former, d.v.s kvalificerad arbetskraftsinvandring. Totalt havererad flyktingmottagning är det inte- Och att det kostar pengar är vi nog alla överens om.

Det vi säkert inte är överens om är hurvida vi ska fortsätta att låta det gå ut över samhället med sänkt välfärd och ökande skatter och hurvida vi vill hjälpa många flyktingar eller bara några få i det stora hela.
    Har du verkligen fortfarande så svårt att identifiera vem det är du pratar med här bara för att de byter nick ett par tusen gånger?

Nej, vi är inte överens om att "totalt havererad flyktingmottagning" är vad vi ska kalla det för när vi hjälper krigets offer från Syrien.
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-08-21 09:19:53 följande:
    Det är inte Sd:are som har förvirrats - vi har inte LÅTIT oss förvirras! Det är PK-tanterna som har låtit sig förvirras - och politikerna har medvetet förvirrat! Budskapet har HELA tiden varit att invandring inklusive flyktingmottagning är lönsamt på sikt. Varje gång någon har påpekat att "efter X antal år så är så få procent i arbete", så har det också bluddrats bort med skicklig retorik... På något roundabout sätt så är dessa människor lönsamma ändå, typ.
    Ja, då kan du peka på den del av Reinfeldts uttalande som identifierar att det är för flyktingmottagandet på sikt som den närmaste tidens budget innebär återhållsamhet beträffande reformer.

Givetvis kostar det pengar att hjälpa nödställda människor. Det är därför det kallas bistånd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?