• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    oOOo oOOo skrev 2014-08-22 09:55:12 följande:
    Klart de inte kan vara säkra.
    I bästa fall handlar det bara om 'wishful thinking'  men troligtvis handlar det bara om ren dumhet.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Jeaninne skrev 2014-08-22 10:41:09 följande:
    De muslimska domstolarna finns ju redan i andra länder, t.ex. Storbritannien. Så SÅ långt borta är det inte.

Vi har redan (än så länge...) i grundlagen villkoret att monarken måste vara av den rena, evangeliska läran. Vi skulle mycket väl kunna lägga till, att våra parlamentariker också måste vara det. Det skulle kunna bespara oss mycket elände senare.
    Religionskrav, åt något håll, är inte önskvärda överhuvudtaget.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-22 10:44:19 följande:
    Religionskrav, åt något håll, är inte önskvärda överhuvudtaget.
    Nej, egentligen inte - det tycker inte jag heller... Men just i detta fall sammanfaller den grupp vi inte vill ha i våra parlament med en religion, och i deras hemländer ÄR politik = religion. Så frågan är hur man annars ska utesluta dem..?

Jag säger förstås som vanligt, att det allra bästa vore om det tog mycket längre tid att få medborgarskap här, och att det inte ska vara någon rättighet att få det överhuvudtaget under sin livstid här. Om man inte blivit "svensk" med allt vad det innebär. På så sätt kan man även hindra dem i parlamenten, eftersom man måste vara svensk medborgare för att få sitta där.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 08:35:14 följande:
    Hur säker kan du vara på detta (det understrykna)?

Tänk dig en utveckling där invandring och nativitet gör att muslimer kommer att utgöra en stor del av någon del av Sverige i en framtid. Så stor del att de får inflytande i det politiska livet. Kanske finns det redan då informella men av muslimerna erkända institutioner att gå till för till exempel par som behöver mäkla fred i äktenskapet enligt gammal etablerad muslimsk tradition. Kanske vill man då få kontroll över dessa så man föreslår att de kommunaliseras och det tillsätts en kommunalt avlönad imam/qadi.

Voilà, islamiska familjedomstolar som beslutar i enlighet med sharia.
    Jag ser det mer som en del av alla domedagsprofetior som SD-sekten mässar om - och absolut säker kan jag ju inte ens vara på att inte en av bjälkarna i taket på kontoret jag sitter inte ramlar ner i huvudet på mig innan jag har skrivit klart det här.

Några invändningar först. Muslimer är ingen homogen grupp och islam är inte en genetiskt betingad tro. dessutom är nativiteten inte särskilt mycket större bland personer med bakgrund i muslimska länder jämfört med personer som har anknytning till Sverige sedan generationer tillbaka. Tänkte först skriva svenskfödda - men redan då blir det problem eftersom detta inkluderar en hel del personer som enligt SD-sekten är predestinerade att kräva sharialagar i Sverige.

Nej, jag tror inte att det någonsin kommer att ställas krav på en muslimsk lagstiftning i Sverige parallell med den svenska från breda grupper av troende - en och annan, säkert - men det är väl inte värre än SD-politikern som här ovan menar att vi ska avskaffa religionsfriheten.

Jag är övertygad om att ju fler tokskallar SD eller någon muslimsk toksekt kommer att samla desto större kommer motståndet att bli och desto mer begränsade kommer också inslagen av kulturrelativism i bemötandet av krav som inte är förenliga med svenska värdegrunder att bli.

Ditt exempel i den andra tråden med Moderaternas fem år gamla förslag till invandringspolitiskt program är intressant. Jag skulle gissa att det är ungefär där vi kommer att hamna och att detta är ganska mitt i prick avseende hur de flesta ser på invandring.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • goodasgold
    Jeaninne skrev 2014-08-22 10:55:52 följande:
    Nej, egentligen inte - det tycker inte jag heller... Men just i detta fall sammanfaller den grupp vi inte vill ha i våra parlament med en religion, och i deras hemländer ÄR politik = religion. Så frågan är hur man annars ska utesluta dem..?

Jag säger förstås som vanligt, att det allra bästa vore om det tog mycket längre tid att få medborgarskap här, och att det inte ska vara någon rättighet att få det överhuvudtaget under sin livstid här. Om man inte blivit "svensk" med allt vad det innebär. På så sätt kan man även hindra dem i parlamenten, eftersom man måste vara svensk medborgare för att få sitta där.
    Håller med om att det är för lätt att få medborgarskap.
    Först, fem år innan man ens kan ansöka om medborgarskap. Begår man brott under tiden foten direkt.
    Efter ytterligare 5 år, en prövotid, sammanlagt 10 år, kan man ansöka om medborgarskap, där kollas brottsregistret och alla brottslingar får enkelbiljett direkt.
    Fattar inte varför det daltas med undermåligt människomaterial.
    .

• JTA
    FDFMGA skrev 2014-08-22 11:27:56 följande:
    Jag ser det mer som en del av alla domedagsprofetior som SD-sekten mässar om - och absolut säker kan jag ju inte ens vara på att inte en av bjälkarna i taket på kontoret jag sitter inte ramlar ner i huvudet på mig innan jag har skrivit klart det här.

Några invändningar först. Muslimer är ingen homogen grupp och islam är inte en genetiskt betingad tro. dessutom är nativiteten inte särskilt mycket större bland personer med bakgrund i muslimska länder jämfört med personer som har anknytning till Sverige sedan generationer tillbaka. Tänkte först skriva svenskfödda - men redan då blir det problem eftersom detta inkluderar en hel del personer som enligt SD-sekten är predestinerade att kräva sharialagar i Sverige.

Nej, jag tror inte att det någonsin kommer att ställas krav på en muslimsk lagstiftning i Sverige parallell med den svenska från breda grupper av troende - en och annan, säkert - men det är väl inte värre än SD-politikern som här ovan menar att vi ska avskaffa religionsfriheten.

Jag är övertygad om att ju fler tokskallar SD eller någon muslimsk toksekt kommer att samla desto större kommer motståndet att bli och desto mer begränsade kommer också inslagen av kulturrelativism i bemötandet av krav som inte är förenliga med svenska värdegrunder att bli.

Ditt exempel i den andra tråden med Moderaternas fem år gamla förslag till invandringspolitiskt program är intressant. Jag skulle gissa att det är ungefär där vi kommer att hamna och att detta är ganska mitt i prick avseende hur de flesta ser på invandring.

Det är ett faktum att vi har en jättestor invandring från länder med muslimsk majoritet. Det är ett faktum att etniska svenska kvinnors nativitet understiger gränsen för självreproducering. Det är ett faktum att invandrarkvinnor har mycket högre nativitet. Det är också ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Vad den breda massan av muslimer anser vet vi inte. Det finns inga sådana undersökningar. De muslimska företrädarna är förvisso alla islamister, men i vilken utrsträckning de faktiskt representerar muslimerna vet vi inte heller. Återstår för oss att spekulera.

Jag anser det sannolikt att de som kommer hit från ett traditionellt land med stark religiositet finner det naturligt, enkelt och önskvärt att fortsätta leva som de tidigare gjort. Påfallande ofta har de flytt för att de INTE kunnat leva enligt sin tradition pga förtryck från en regim som inte respekterat religionsfrihet eller någon annan frihet för den delen.

Jag anser det sannolikt att man på plats i Sverige väljer att ty sig till sina likar. Det är en naturlig reflex och vår extremt särpräglade kultur (se WVS) och rigida arbetsmarknad gör det också svårt att låta integrera sig i samhället. Alltså både vill man och drivs man till att hålla sig till sin grupp och dess sociala normer.

Jag anser det sannolikt att många muslimer därför tar intryck av företrädarna för de grupper de tillhör. Och dessa företrädare är närmast undantagslöst islamister som står för en traditionell tolkning av islam som gladeligen skulle ställa upp i en shariadomstol. Det sociala trycket inom den grupp muslimerna tillhör gör också att det är svårt att gå emot företrädarnas åsikter. När gruppen är den enda tryggheten i detta konstiga land man känner blir det svårt att stå utanför.

• Velouria
    Bejje skrev 2014-08-22 09:21:05 följande:
    Muslimer kommer aldrig kunna leva helt fredligt då deras syn människan och lag och rätt skiljer sig enormt mycket från andra kulturer. Även om nästan alla i ett land är troende muslimer så kommer det alltid finns folk som tycker sharia är fel, könsstympning, hedersvåld, restriktioner för kvinnors rättigheter och mycket mer. De inbitna fanatiska islamisterna verkar inte kunna acceptera oliktänkande och misshandlar och mördar, så så länge andra tycker annorlunda än dom så kommer oroligheter och krig pågå.
    Islamisterna, de som är som Isis, Al-Qaida, Al-Shabab och sånt pack, kommer aldrig att kunna leva i ett samhälle om inte samhället är precis så som de vill. De kan inte ens leva i ett muslimskt land om inte landets lagar är precis så som de vill att det ska vara. Likt talibanerna i Afghanistan som vill tvinga sina egna muslimska tolkningar på redan existerande muslimer, varav de flesta ändå inte vill ha talibanerna där.

Men muslimer kan leva i vilka länder som helst, under de lagar som råder. De är som du och jag är i stort och har även rättigheter som du och jag.
    D.T.I.
  • JTA
    Velouria skrev 2014-08-22 12:16:35 följande:
    Islamisterna, de som är som Isis, Al-Qaida, Al-Shabab och sånt pack, kommer aldrig att kunna leva i ett samhälle om inte samhället är precis så som de vill. De kan inte ens leva i ett muslimskt land om inte landets lagar är precis så som de vill att det ska vara. Likt talibanerna i Afghanistan som vill tvinga sina egna muslimska tolkningar på redan existerande muslimer, varav de flesta ändå inte vill ha talibanerna där.

Men muslimer kan leva i vilka länder som helst, under de lagar som råder. De är som du och jag är i stort och har även rättigheter som du och jag.
    Källa på det understrukna?
  • Velouria
    JTA skrev 2014-08-22 12:26:16 följande:
    Källa på det understrukna?
    Eh? Var ska jag hämta den källan...?

Fast, varför kan du inte be om källa till det här påståendet istället, som är skrivet av Bejje?

"Muslimer kommer aldrig kunna leva helt fredligt då deras syn människan och lag och rätt skiljer sig enormt mycket från andra kulturer."
    D.T.I.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 11:53:46 följande:

Det är ett faktum att vi har en jättestor invandring från länder med muslimsk majoritet. Det är ett faktum att etniska svenska kvinnors nativitet understiger gränsen för självreproducering. Det är ett faktum att invandrarkvinnor har mycket högre nativitet. Det är också ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Vad den breda massan av muslimer anser vet vi inte. Det finns inga sådana undersökningar. De muslimska företrädarna är förvisso alla islamister, men i vilken utrsträckning de faktiskt representerar muslimerna vet vi inte heller. Återstår för oss att spekulera.

Jag anser det sannolikt att de som kommer hit från ett traditionellt land med stark religiositet finner det naturligt, enkelt och önskvärt att fortsätta leva som de tidigare gjort. Påfallande ofta har de flytt för att de INTE kunnat leva enligt sin tradition pga förtryck från en regim som inte respekterat religionsfrihet eller någon annan frihet för den delen.

Jag anser det sannolikt att man på plats i Sverige väljer att ty sig till sina likar. Det är en naturlig reflex och vår extremt särpräglade kultur (se WVS) och rigida arbetsmarknad gör det också svårt att låta integrera sig i samhället. Alltså både vill man och drivs man till att hålla sig till sin grupp och dess sociala normer.

Jag anser det sannolikt att många muslimer därför tar intryck av företrädarna för de grupper de tillhör. Och dessa företrädare är närmast undantagslöst islamister som står för en traditionell tolkning av islam som gladeligen skulle ställa upp i en shariadomstol. Det sociala trycket inom den grupp muslimerna tillhör gör också att det är svårt att gå emot företrädarnas åsikter. När gruppen är den enda tryggheten i detta konstiga land man känner blir det svårt att stå utanför.

Två frågor bara - så jag förstår vad det är vi diskuterar.
    Du skriver att det är ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Om vi utgår från din egen uppfattning om vad som definierar en etnisk svensk - anser du att detta är ett problem och anser du att detta har med diskussionen i övrigt att göra?
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?