• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • goodasgold
    JTA skrev 2014-08-22 18:17:53 följande:
    Kalle dussin, var inte han också en sådan där makthavare som gjorde sitt allra bästa för att förstöra Sverige?

Såg till att förlora hur stor del av riket? 
    Kalle dussin drog hit en massa turkar som gudskelov är assimilerade.
    Om du ser en konstig mörkhårig svensk så är hen troligen "kalabaliken i bender turk".
    Men inget ont som har gott med sej, Kalle välsignade det svenska köket med kåldolmar, min absoluta fafforätt. Längtar redan.

• Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-22 20:19:02 följande:

Eftersom det är svenska folket som betalar för deras uppehälle så borde vi också kunna styra saker och ting till det bättre. Eftersom vi redan vet att när alla klumpar ihop sig i rosengård, husby och liknande förorter så blir det katastrof, så har vi ju valet att göra något åt det, eller hur? Dock väljer politikerna att fortsätta i samma spår som vi redan vet inte fungerar.

Då är det klart att man måste testa andra saker, som att sätta krav på var de ska bo förutsatt att de vill ha gratis bidrag. Vill de bo var de vill så kan de sköta försörjning på egen hand. Skulle vi göra det skulle vi kunna hindra påfyllning av redan enorma utanförskapsområden.

Gäller detta även övriga bidragstagare? Kan man t.ex. omlokalisera sjukpensionärer, långtidsarbetslösa (svenskar, alltså) etc?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 18:15:23 följande:
    Som så ofta bland mångkulturförespråkare gör du misstaget att beskriva det blandade samhälle du lever i i termer av hur folk ser ut. Du låter som värsta rasisten. Och vad hjälper det att du trivs bland folk som ser olika ut. Mångkultur funkar inte, det är ett faktum. Taskig ekonomisk tillväxt med medföljande socioekonomisk status och associerade problem är givna.

Tja, i så fall beror det snarare på okunnighet än rasism. Få saker intresserar mig mindre än den etnologiska diskursen. Dessutom är jag ganska säker på att "etnisk svensk" i debatten ofta syftar på ett gemensamt utseende och ursprung inget annat. eftersom tråden handlar om SD skule jag kunna vrida till det och påstå att sverigedemokrater inte är etniska svenskar utifrån den etnologiska diskursen.
    Dessutom är jag av helt motsatt uppfattning - monokulturer funkar inte, de stagnerar alltid - medan mångkulturer har potential att utvecklas.
    Och att du måste ställa frågan om det är viktigt att svenskarna inte försvinner som folkslag. Den jävla frågan tog faktiskt andan ur mig. Vilka andra folkslag vill du utrota?
    FDFMGA skrev 2014-08-22 17:24:53 följande:
    Sen finns det en annan och för mig minst lika viktig aspekt. Har du någonsin testat att odla bakterier i en petriskål, de förökar sig med exponentiell hastighet tills de förbrukat allt substrat. Om du ser Sverige som en liten del av petriskålen - så inte är det verkliga hotet mot oss att befolkningstillväxten är för låg bland de som funnits här en längre tid eller att invandringen från mer tättbefolkade delar av petriskålen är för hög - problemet är att den sammantagna befolkningsökningen i skålen är för hög relativt de begränsade resurser som finns i petriskålen
    Så nu vidgar du diskussionen till tillväxtkritik på ett globalt plan. 

Människan är en biologisk varelse. Vi är en del av en utveckling som pågått i miljarder år och det är nästan komiskt med alla betraktelser som utgår från att här och nu är i evighet - amen. Vi kommer att fortsätta att förändras och de som bor här om hundra år kommer också att vara svenskar och framförallt betrakta sig själva som svenskar - om det finns någon mänsklighet kvar då. Mänskliga kulturer är ingen utställning på Skansen utan en ständigt pågående förändring.
    Så nu vidgar du diskussionen till tillväxtkritik på ett globalt plan. 

Nej, jag vidgar den inte utan utgår alltid från perspektivet att Sverige är en del av världen. Globalt är det allra största problemet att vi är för många och att vi blir allt fler. För mig är det absurt att påstå att det är ett problem att det föds alltför få etniska svenskar i en värld där det föds för många redan som det är..
    Tänk så här: Vi har en nation, en stat som är suverän, självbestämmande. Vi har möjligheten att skapa ett bra samhälle, för vi är duktiga, plikttrogna, flitiga och rationella. Så varför inte försöka? Varför måste vi ta ansvar för att andra människor och stater bara skapar kaos? Vi kan utgöra det perfekta exemplet, vi kan vara en humanistisk stormakt!
    Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
    En humanistisk stormakt där ledstjärnan på ett nationellt plan är "sköt dig själv och skit i andra". Hm, varför kommer jag att tänka på en gammal låt med refrängen "Offer för sitt eget stora självbedrägeri, ser de inte längre fällan som de själva satt sig i"
    !
    Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
    Det är uppenbart att likheterna mellan nutid och 20/30-talet är få. Det är historielöst att påstå annat.
    Nu var det du som kopplade ihop det jag skrev till nazismen, så historielösheten är i så fall din. Jag valde medvetet att inte göra den kopplingen - det finns tusentals andra exempel på hur man utnämner religiös tillhörighet eller  folkgrupper till hot och syndabockar. Det är historielöst att tro att det bara är judar som drabbats av detta.

Ovanstående är din personliga politiska plattform och anledningen till att så många sverigedemokrater brukar uppskatta dina inlägg. "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk".
    Guilt-by-association? Blir argumenten på något essentiellt sätt sämre för att de låter som komna från SD? "Du låter som en sverigedemokrat" har visst blivit en räddningsplanka när argumenten tryter.
    Nej, jag tycker egentligen att din mening om att "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk" är tillräckligt tydlig som den är.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-22 18:32:37 följande:
    Inte jag heller.

Men så är det inte heller jag som anser att det är fel att (ibland) göra vissa bedömningar av folk utifrån etnicitet och kultur.
    Nja, exemplet jag tog upp handlade om identifikation - att en svensk kurd kan känna mer för de kurder som angrips i Kurdistan än jag gör..

Exempel som sverigedemokrater ofta tar upp handlar om tilldelade egenskaper utifrån grupptillhörighet.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • goodasgold
    Bejje skrev 2014-08-22 20:23:01 följande:
    Håller helt med. Om man inte bemödar sig med att lära sig ens det mest grundläggande - det svenska språket, då förtjänar man inte att rösta heller. Åtminstone borde inte valsedlar översättas utan att man får ta sina kunskaper i det svenska språket som man helt klart borde ha lärt sig om man får rösta och sedan rösta.
    Hela vår s.k. demokrati bygger på att 80% av befolkningen är fårskallar.
    Etablisemagnet  bygger samhället på en räddhågsen väljarkår, på korkade människor som alltid väljer det säkra.
    Detta vet politikerna i trygg vetskap att inget radikalt kommer att hända så länge vi har "demokrati".
    Hela det politiska systemet har gått i baklås.
    Jag som gammal vänsterpartist ser inte V som något alternativ längre. Måste söka mej längre åt vänster.
  • Digestive
    JTA skrev 2014-08-22 14:42:11 följande:

Det är inte en konspiration i den meningen att en massa miljoner muslimer konspirerat att ta över Sverige och västvärlen genom att flytta hit och vägra integrera sig. Inte ens muslimska brödraskapets företrädare som flydde från Nassers förföljelser på 50/60-talen hade någon sådan idé. De flesta flyttar för att få ett bättre liv.

Numera har dock islamisterna förstått att muslimerna i västvärlden inte kommit för att stanna ett tag och sedan flytta tillbaka. Så numera har man en agenda som går ut på att bereda mark för islam i väst. Det är de också tämligen öppna med. Inte så att de någonsin skulle gå med på att de försöker islamisera våra samhällen eller skulle vara islamister, men hela deras verksamhet går ut på att göra det möjligt för muslimer att leva ett helt igenom islamiskt liv. Och det innebär islamisering. För det första för muslimerna själva, för det andra för samhället i övrigt i och med att islam först blir synligt i gatubilden (moskéer, slöjor, halalaffärer etc) och sedan att våra rättigheter efterhand inskränks för att inte förarga den muslimska befolkningens religiösa känslor.

Det är klart att de inte vill integreras. Vem vill göra sig av med sin identitet frivilligt?

Problemet är egentligen inte islam, problemet är att det knappast går att göra någonting åt de människor som flyttar hit och bara vill fortsätta leva sina liv.

Problemet är MASSINVANDRING.

Tycker att du bidrar med mycket djup och innehåll till diskussionen men med tanke på hur du definerar islamism här så vill jag ställa en fråga; kan Sveriges judar, hinduer, och så vidare leva ett helt igenom judiskt, hinduiskt och så vidare liv?

Följdfråga; borde vi alarmeras utav svaret på överstående fråga - oavsett svaret på överstående fråga kan kan man reflektera över det - eller känna oss lite mer lugna?
  • Bejje
    Kunigunda skrev 2014-08-22 20:35:42 följande:
    Gäller detta även övriga bidragstagare? Kan man t.ex. omlokalisera sjukpensionärer, långtidsarbetslösa (svenskar, alltså) etc?
    Varför skulle man vilja göra det? Anledningen till varför man skulle vilja göra det med invandrare har jag redan förklarat, så nu kan du förklara varför man skulle göra det med sjukpensionärer och långtidsarbetslösa.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2014-08-22 20:37:05 följande:

Tja, i så fall beror det snarare på okunnighet än rasism. Få saker intresserar mig mindre än den etnologiska diskursen. Dessutom är jag ganska säker på att "etnisk svensk" i debatten ofta syftar på ett gemensamt utseende och ursprung inget annat. eftersom tråden handlar om SD skule jag kunna vrida till det och påstå att sverigedemokrater inte är etniska svenskar utifrån den etnologiska diskursen.

Dessutom är jag av helt motsatt uppfattning - monokulturer funkar inte, de stagnerar alltid - medan mångkulturer har potential att utvecklas.Människan är en biologisk varelse. Vi är en del av en utveckling som pågått i miljarder år och det är nästan komiskt med alla betraktelser som utgår från att här och nu är i evighet - amen. Vi kommer att fortsätta att förändras och de som bor här om hundra år kommer också att vara svenskar och framförallt betrakta sig själva som svenskar - om det finns någon mänsklighet kvar då. Mänskliga kulturer är ingen utställning på Skansen utan en ständigt pågående förändring.Nej, jag vidgar den inte utan utgår alltid från perspektivet att Sverige är en del av världen. Globalt är det allra största problemet att vi är för många och att vi blir allt fler. För mig är det absurt att påstå att det är ett problem att det föds alltför få etniska svenskar i en värld där det föds för många redan som det är..En humanistisk stormakt där ledstjärnan på ett nationellt plan är "sköt dig själv och skit i andra". Hm, varför kommer jag att tänka på en gammal låt med refrängen "Offer för sitt eget stora självbedrägeri, ser de inte längre fällan som de själva satt sig i"Nu var det du som kopplade ihop det jag skrev till nazismen, så historielösheten är i så fall din. Jag valde medvetet att inte göra den kopplingen - det finns tusentals andra exempel på hur man utnämner religiös tillhörighet eller  folkgrupper till hot och syndabockar. Det är historielöst att tro att det bara är judar som drabbats av detta.Nej, jag tycker egentligen att din mening om att "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk" är tillräckligt tydlig som den är.

Andra stycket - klockrent! Och jag tror som sagt att Sverigedemokraterna undetskattar den intellektuella gemenskapen som svensken har.

Och sådan gemenskap går ut till fler människor här - JTA, Errol Flynn, oOHalalOo med flera, med flera, med flera, för att också visa hur detta går tvärs över grupper/ideologier/trams - och svensken ÄR bra på detta och det gör MIG stolt över Sverige.

Detta är styrka och det är även något som utmärker oss som folk. Och just den delan av "svenskhet" delar jag GÄRNA med mig - men visst får det gärna gå till bra männikor men det gäller ju ALLA.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-22 20:37:05 följande:
    Dessutom är jag av helt motsatt uppfattning - monokulturer funkar inte, de stagnerar alltid - medan mångkulturer har potential att utvecklas
    Det kan säkert stämma under normala förhållanden. D.v.s där vi har en relativt låg invandring där de som kommer hit är så relativt få att de lätt integreras i samhället.

Jag är född i början av 80-talet. I den stad jag då bodde snackade man aldrig om invandring när jag växte upp. De som kom från andra länder var så få att det var liksom inget att diskutera. Minns när jag gick i 4e klass. Då kom en muslim till min skola. Någon eller några enstaka från andra länder kom också till andra skolor.

Detta var inga problem alls, för eftersom de så gott som var ensam muslim i klasserna och i bostadsområdena så ville dom inget hellre än att få vänner bland svenskarna och passa in. Jag gillade verkligen den muslim som kom till klassen. Han var visserligen lite konstigt som vägrade äta fläskkött, men det respekterade jag. Självklart fick han göra som han ville, men han tvingade aldrig på oss hans sätt att leva, istället ville han lära sig mer om oss och bli en av oss.

Med åren kom flera invandrare, men fortfarande var de så få att det gick hur smidigt som helst och de ställde inte till med några besvär.

Nu till min poäng. När några få övergår till 100 000 flyktingar per + anhöriginvandrare så att det börjar närma sig 200 000st per år, då är det inte kul längre. Jg älskar influenser från andra länder i lagom mängd, men när det blir för mycket så börjar dom ställa orimliga krav och försöka ändra på vårt samhälle istället för att anpassa sig. Istället för att umgås och dela erfarenheter och kultur med svenskarna så har dom mängder av sitt eget folk att umgås med istället och blir därför inte en del av det svenska samhället på det sätt som jag upplevde under min uppväxt.

Så för att återgå till det jag citerade, monokulturer Nej, jag föredrar lagom invandring, massinvandring säger jag dock skarpt nej till.
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-22 22:11:27 följande:

Varför skulle man vilja göra det? Anledningen till varför man skulle vilja göra det med invandrare har jag redan förklarat, så nu kan du förklara varför man skulle göra det med sjukpensionärer och långtidsarbetslösa.

Långtidsarbetslösa i glesbygden kunde väl isf flyttas till en ort med fler arbetschanser. Varför skulle det vara mindre logiskt än att ha en grupplösning för den synnerligen heterogena gruppen invandrare?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?