• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2014-08-22 12:46:18 följande:
    Två frågor bara - så jag förstår vad det är vi diskuterar.
    Du skriver att det är ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Om vi utgår från din egen uppfattning om vad som definierar en etnisk svensk - anser du att detta är ett problem och anser du att detta har med diskussionen i övrigt att göra?
    Givetvis är det ett problem om svenskarna försvinner som folkslag/nation.

Om diskussionen handlar om politiska möjligheter för olika grupper av invandrare i Sverige (som till exempel islamisering), så är det naturligtvis relevant att antalet (för att inte säga andelen) etniska svenskar minskar. Flest röster vinner, vettu.
  • realist14
    JTA skrev 2014-08-21 22:52:54 följande:

Självklart pågår en islamisering av Sverige. Hur skall det kunna vara annorlunda när flera hundratusen muslimer på kort tid flyttar hit. De flesta eller samtliga företrädare för de muslimska organisationerna är islamister. Kontakterna med muslimska brödraskapet är välkända. I alla riksdagspartier (utom SD förstås) sitter islamister, flera av dem i riksdagen. Moskéer börjar göra sig synliga i gatubilden, minareter vill man ha, det första böneutropet har redan godkänts av myndigheterna. Så småningom lär vi få höra muezzin kalla till bön i de flesta städer. Islamisterna arbetar målmedvetet för att göra det möjligt för muslimer att leva ett helt igenom muslimskt liv i Sverige. Islamcertifierade skolor och vårdcentraler skall kunna ta en muslim från vaggan till graven.

Jag ser ingen konspiration i detta. Det är bara så här det blir när vi tillåter massiv invandring av en folkgrupp som vill följa sin tradition.

Men hur lång ska det dras då? Och ingen kosnpiration, innebär det att de inte har någon agenda, är det så du menar.
    Religiösa ledare som enl någon egen agenda predikar för sina egna att icke bli för svensk, inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, osv. Vad är det då.

Är detta människor som öht någonsin vill integreras? Sannolikt inte.
  • JTA
    realist14 skrev 2014-08-22 14:26:04 följande:
    Men hur lång ska det dras då? Och ingen kosnpiration, innebär det att de inte har någon agenda, är det så du menar.
    Religiösa ledare som enl någon egen agenda predikar för sina egna att icke bli för svensk, inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, osv. Vad är det då.

Är detta människor som öht någonsin vill integreras? Sannolikt inte.
    Det är inte en konspiration i den meningen att en massa miljoner muslimer konspirerat att ta över Sverige och västvärlen genom att flytta hit och vägra integrera sig. Inte ens muslimska brödraskapets företrädare som flydde från Nassers förföljelser på 50/60-talen hade någon sådan idé. De flesta flyttar för att få ett bättre liv.

Numera har dock islamisterna förstått att muslimerna i västvärlden inte kommit för att stanna ett tag och sedan flytta tillbaka. Så numera har man en agenda som går ut på att bereda mark för islam i väst. Det är de också tämligen öppna med. Inte så att de någonsin skulle gå med på att de försöker islamisera våra samhällen eller skulle vara islamister, men hela deras verksamhet går ut på att göra det möjligt för muslimer att leva ett helt igenom islamiskt liv. Och det innebär islamisering. För det första för muslimerna själva, för det andra för samhället i övrigt i och med att islam först blir synligt i gatubilden (moskéer, slöjor, halalaffärer etc) och sedan att våra rättigheter efterhand inskränks för att inte förarga den muslimska befolkningens religiösa känslor.

Det är klart att de inte vill integreras. Vem vill göra sig av med sin identitet frivilligt?

Problemet är egentligen inte islam, problemet är att det knappast går att göra någonting åt de människor som flyttar hit och bara vill fortsätta leva sina liv.

Problemet är MASSINVANDRING.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 13:40:24 följande:

Om diskussionen handlar om politiska möjligheter för olika grupper av invandrare i Sverige (som till exempel islamisering), så är det naturligtvis relevant att antalet (för att inte säga andelen) etniska svenskar minskar. Flest röster vinner, vettu.
    Inte givetvis för alla - men för dig.

Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat. 

Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.

Jag återkommer med ett längre svar om du har tålamod - hm, gör det hursomhelst.

Men det våldsamma hatet och rädslan mot muslimer har tydliga historiska paralleller.

Min inställning är att folk är som folk är mest - oavsett ursprung. Faktum är att jag knappt vet om de potentiella muslimer jag möter är troende eller inte. De flesta verkar vara rätt välintegrerade och i den mån de är troende rätt flexibelt ljumma i tron.

Visst, det går att invända att det är just de välintegrerade jag möter. Jovisst - invandring handlar väldigt mycket om integration - och det är väl just avseende integrationen många anser att vi har lyckats uselt. Och inte blir det lättare nu när SD-sekten har börjat trumma på om muslimhotet i ett nära nog vanvettigt tempo.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2014-08-22 14:44:45 följande:
    Inte givetvis för alla - men för dig.
    Hehe, här vågar jag lova att en mycket stor eller överväldigande majoritet av svenskarna håller med mig. Jag tror faktiskt att även du gör det.
    Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat. 

Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.
    Lägg av nu innan det är för sent. Du försöker problematisera begreppet etnicitet. Som du vill - då finns inga etniciteter för de kan alla problematiseras. Och till exempel islam finns absolut inte alls eftersom det ju är så mångtydigt. Och så vidare in nihil. Vi låter bli att prata om etnicitet. Förutom att det lär göra alla etnologer ledsna för att de nu inte har några studieobjekt längre så får vi förstås lite problem med att förklara varför det finns folk som ser olika ut, pratar olika, beter sig olika, bor på olika platser, firar olika högtider, har olika fallenhet för vissa genetiska sjukdomar och väljer vem de skall gifta sig med på grundval av allt det där som vi alltså inte får ge ett namn.

Trams.
    Men det våldsamma hatet och rädslan mot muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Där kom den! Nazzzzzar...
    Min inställning är att folk är som folk är mest - oavsett ursprung. Faktum är att jag knappt vet om de potentiella muslimer jag möter är troende eller inte. De flesta verkar vara rätt välintegrerade och i den mån de är troende rätt flexibelt ljumma i tron.

Visst, det går att invända att det är just de välintegrerade jag möter. Jovisst - invandring handlar väldigt mycket om integration - och det är väl just avseende integrationen många anser att vi har lyckats uselt. Och inte blir det lättare nu när SD-sekten har börjat trumma på om muslimhotet i ett nära nog vanvettigt tempo.
    Anektodiska bevis. Källa på att folk är som mest oavsett ursprung!

Integrationen är usel i Sverige trots att vi satsar mest på integration, sannolikt på grund av att Sverige är ett uselt invandrarland - extrem kultur, taskig arbetsmarknad, kasst klimat. Vi är inte gjorda för invandring och vi tjänar ingenting på det. Mångkultur har knappast aldrig lett till någonting bra någonstans, de sociala problemen är uppenbara, samhället fragmenteras, tilliten och tryggheten går förlorad. Till och med solidaritetsargumentet är förfelat - det finns andra och mycket effektivare sätt att vara solidarisk än att ta emot flyktingar. Det finns inget argument alls för massinvandring. Ändå fortsätter man. Det är ett vansinne utan förklaring och utan ände och det riskerar nu att förgöra vårt land och folk.

• realist14
    JTA skrev 2014-08-22 14:42:11 följande:
    Det är inte en konspiration i den meningen att en massa miljoner muslimer konspirerat att ta över Sverige och västvärlen genom att flytta hit och vägra integrera sig. Inte ens muslimska brödraskapets företrädare som flydde från Nassers förföljelser på 50/60-talen hade någon sådan idé. De flesta flyttar för att få ett bättre liv.

Numera har dock islamisterna förstått att muslimerna i västvärlden inte kommit för att stanna ett tag och sedan flytta tillbaka. Så numera har man en agenda som går ut på att bereda mark för islam i väst. Det är de också tämligen öppna med. Inte så att de någonsin skulle gå med på att de försöker islamisera våra samhällen eller skulle vara islamister, men hela deras verksamhet går ut på att göra det möjligt för muslimer att leva ett helt igenom islamiskt liv. Och det innebär islamisering. För det första för muslimerna själva, för det andra för samhället i övrigt i och med att islam först blir synligt i gatubilden (moskéer, slöjor, halalaffärer etc) och sedan att våra rättigheter efterhand inskränks för att inte förarga den muslimska befolkningens religiösa känslor.

Det är klart att de inte vill integreras. Vem vill göra sig av med sin identitet frivilligt?

Problemet är egentligen inte islam, problemet är att det knappast går att göra någonting åt de människor som flyttar hit och bara vill fortsätta leva sina liv.

Problemet är MASSINVANDRING.
    Och om sverige kommer i krig....var har de lojaliteten då. Knappast hos oss, att de skulle strida för oss om de inte ens kan tänka sig att umgås med oss.

• realist14
    JTA skrev 2014-08-22 13:40:24 följande:

Problem??

Det kanske är på plats med andra kraftuttryck där...?

Det är ju detta som många är rädda för....men pk-folket fnyser bara...ääähee de är integreeerade om ett par generationer. Vi fortsätter at föda 1.5 barn eller vad snittet är, medan de föder 7-8...

Lär gå snabbt.

• JTA
    realist14 skrev 2014-08-22 15:22:29 följande:

Problem??

Det kanske är på plats med andra kraftuttryck där...?

Ja, jag vet bara inte vad jag skall säga. Det känns så konstigt.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-22 12:46:18 följande:
    Två frågor bara - så jag förstår vad det är vi diskuterar.
    Du skriver att det är ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Om vi utgår från din egen uppfattning om vad som definierar en etnisk svensk - anser du att detta är ett problem och anser du att detta har med diskussionen i övrigt att göra?
    Anser inte DU att det är ett problem..? Det stämmer ju som Bejje skriver, att infödda svenska kvinnor endast föder 1,8 barn var i genomsnitt. För att upprätthålla en folkstam krävs det ett tal som närmar sig 3. Först 2 för att ersätta kvinnan själv och hennes man på jorden, när de dör. Och sedan en rejäl marginal för att kompensera för alla de barn och tonåringar som dör i sjukdomar, olyckor, mord, dråp och självmord innan de blir vuxna.

Nu närmar sig "önskenormen" tre barn per familj, efter att mellan 1950-talet och 1980-talet ha varit två barn per familj (helst ett av vardera könet...). Det tycker jag är bra!

Men tyvärr börjar många infödda svenska kvinnor för sent för att hinna föda de tre barnen (eller ens två... eller ens ett i värsta fall), samt att de tyvärr ibland har en sådan livsstil i ungdomen att deras fortplantningsorgan kloggar igen. Vilket kräver IVF som är dyrt och tidsödande och ofta omöjliggör fler barn än ett.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?